نینی مایند

ساخت وبلاگ

فراموش کردن همسر سابق پروسه سختی است که افراد را تا مدت ها با خود درگیر می‌کند. کنار آمدن با گذشته و جدایی سختی های خود را دارد. احتمالا افرادی را دیده اید که سالها پس از جدایی هم چنان فکرشان درگیر نامزد سابقشان است و حتی افرادی نیز وجود دارند که به طور منطقی عشق سابق خود را به فراموشی سپرده اند.

منبع: فراموش کردن همسر سابق | مدت زمان لازم برای فراموشی

روزگاری به فردی علاقه داشته اید که حال نیست! شرایط سخت و دشواری است. اما باید بپذیرید، اصرار بر ماندن درست نیست و شما را فردی ضعیف نشان می‌دهد.

فراموش کردن همسر سابق با کمک از روانشناس راحت است. فراموشی به تنهایی سخت و طاقت فرسا است. در ادامه در رابطه با روش های روانشناسی فراموش کردن همسر سابق توضیح داده ایم. اما بهتر است تا روانشناس و مشاور را برای کمک در نظر بگیرید. برای کمک به خود از روانشناسان و مشاورین راهنمایی بگیرید.

فراموش کردن همسر سابق

طلاق یا حتی رهایی تجربه تلخی است که خیلی از اطراف کسب کرده اند. اما فراموش کردن همسر سابق کار هر کسی نیست و خیلی از افراد به دلیل بی اطلاعی از راه های فراموشی همچنان با خاطرات درگیر هستند. برای همه افراد این فراموشی سخت است. گاهی فراموش نکردن آثار مخرب و جبران ناپذیری را برجا خواهد گذاشت.

دلایل زیادی برای فراموش نکردن وجود دارد. علاقه به همسر سابق، خاطرات زیبا و … دخیل در فراموش نکردن هستند. اما برای ادامه زندگی باید روش های فراموش کردن همسر سابق را یاد بگیرید و پیاده کنید. گاهی این افکار به قدری آسیب زا می‌شوند که شما را به افسردگی دچار می‌کنند و طعم زندگی زیبا را برای شما تلخ می‌کنند.

راهکار برای فراموش کردن همسر سابق

برای فراموش کردن همسر سابق باید از روانشناسان کمک بگیرید و با تکیه بر علم روانشناسی به خود کمک کنید. فراموش نکردن همسر سابق فقط و فقط به شما آسیب وارد می‌کند و راه شما را دشوار می‌کند. لذت نبردن از زندگی اصلی ترین ضرر فراموش نکردن همسر سابق است. در ادامه در رابطه با فراموش کردن همسر سابق به سبک روانشناسی شما را راهنمایی کرده ایم.

1. نبود همسر سابق خود را بپذیرید

عصبانیت، ناراحتی و خشم از مراحل شکست عشقی محسوب می‌شود. اگر خیانت دلیل جدایی باشد شما را با شدت بالاتری از این احساسات روبرو می‌کند. و مدت زمان بیشتری برای فراموش کردن همسر سابق نیاز دارید.

اگر این مدت سالها طول بکشد قطعا به شما آسیب های روانی و فشارهای سنگینی وارد می‌کند. با فراموش نکردن تنها خودتان را آزاد می‌دهید و از زندگی شیرین و زیبا خود را محروم می‌کنید.

پذیرش شکست عشقی و رهایی اولین مرحله برای فراموش کردن همسر سابق است که بسیار نیز سخت و دشوار می‌باشد. سعی کنید به نبود همسر سابق خود عادت کنید و خاطراتش را از ذهن خود پاک کنید. باید حتما مراحل شکست عشقی را طی کنید تا به پذیرش برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل شکست عشقی کلیک کنید.

2. اصرار بی جا نکنید

برای فراموش کردن همسر سابق همه چیز را رها کنید. هرگز اصرار و سماجت بی جا نکنید و اگر کسی شما را نمی‌خواهد قبول کنید و در نهایت به رهایی بسپارید. فراموشی و رهایی سخت ترین مرحله شکست عاطفی است، اما چاره ای نیست و باید خود را برای زندگی جدید و لذت از فعالیت ها آماده کنیم.

رهایی به تلاش زیادی احتیاج دارد و باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود. به خود احترام بگذارید، قدر خودتان را بدانید و با اصرار به خودتان بی احترامی نکنید.

3. برای فراموش کردن همسر سابق به فعالیت های مورد علاقه بپردازید

شکست عشقی نیاز به ترمیم و تنهایی دارد. همه افراد این موضوع را درک می‌کنند. اما تنهایی نیز دوره ای دارد و نباید تمام وقت و زمان خود را با تنهایی سپری کنید. خودتان را در خانه و اتاق حبس نکنید و فرصت کسب تجربه های جدید به خود بدهید. برای رهایی و پذیرش باید به بیرون بروید، با دوستان‌تان ارتباط برقرار کنید و زمان خود را با فعالیت های مورد علاقه تان سپری کنید.

ورزش، طبیعت گردی و هوای تازه باعث روحیه به شما می‌شود. به این موضوع فکر کنید که قبل از رابطه با همسرتان زندگی می‌کردید و بعد از نبود آن هم توانایی ادامه زندگی خواهید داشت.

4. بازگشت به عشق سابق را فراموش کنید

بعد از شکست عاطفی روزگار برای شما جذاب و شیرین نخواهد بود. هیچگاه مانند گذشته نمی‌توان زندگی کرد. همه افراد این موضوع را درک می‌کنند. اما به چه قیمتی؟ فراموش نکردن همسر سابق به قیمت لذت نبردن از زندگی؟ چرا همه زندگی خود را وقف افرادی می‌کنید که شما را نخواسته اند؟

کمی منطقی فکر کنید و با کمک از روانشناس تمام موضوعاتی که باعث برهم خوردن رابطه شده است را بررسی کنید. زندگی آنقدر هم طولانی نیست که به گذشته باز گردید و تمام راه های اشتباه و سخت را دوباره تکرار کنید.

این موضوع را در نظر داشته باشید که اگر همسرسابق شما خیانت کرده است، احتمال زیاد دوباره این اتفاق خواهد افتاد. برای فراموش کردن همسر سابق فرصت های جدید و تجربه زندگی جدید را امتحان کنید و از بند بازگشت به عشق سابق دوری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط ازدواج با همسر سابق کلیک کنید.

5. به خودتان اهمیت بدهید

یکی از اصلی ترین راه های فراموش کردن همسر سابق اهمیت به خود است. تمام زمان و پول را صرف خودتان کنید. برای خودتان خرج کنید. به سراغ تفریح های مورد علاقه تان بروید. برای تقویت روحیه تان باید به خودتان اهمیت دهید تا اعتماد به نفستان افزایش پیدا کند. سعی کنید به خودتان اعتماد کنید و به سراغ فعالیت های مورد علاقه تان بروید.

6. برای فراموش کردن همسر سابق خاطرات جدید بسازید

خاطرات جدید به فراموش کردن همسر سابق کمک می‌کند. سعی کنید به مکان هایی که با همسر سابق خاطره دارید نروید و در مکان های جدید خاطره سازی کنید. اگر برای خودتان خاطرات بسازید، خاطرات گذشته کمرنگ می‌شود و به تدریج کسب تجربه های جدید جزو فعالیت های زندگی شما قرار خواهد گرفت. ورزش های جدید امتحان کنید. سبک لباس جدید انتخاب کنید و به مکان های جدید سفر کنید.

7. هرگز به همسر سابق خود زنگ نزنید

اگر همسر یا نامزدتان خواست که بعد از جدایی با یکدیگر ارتباط داشته باشید هرگز نپذیرید. برای فراموش کردن همسر سابق باید نامزدتان را به کل از زندگی حذف کنید. با این اتفاق نه تنها نمی‌توانید او را فراموش کنید، بلکه خاطرات و فکر او دائم در زندگی شما خواهد ماند و آسیب های جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

اگر در تلاش برای فراموش کردن همسر سابق هستید تمام دایره ارتباطات با او را باید از بین ببرید.

8. به تغییر سبک زندگی فکر کنید

یکی از راه های تاثیرگذار فراموش کردن همسر سابق ، تغییر سبک زندگی است. لیستی از تمام کارهای مورد علاقه تان که با وجود همسر سابق نمی‌توانستید انجام دهید تهیه کنید.

اتاق خود را از تمام خاطرات او پاک کنید. احتمالا کادو ها و گل های خشکی در اتاق شما از طرف نامزد سابقتان بر جای مانده است. تمام این وسایل را دور بریزید و هدایای نامزد سابقان را به افراد نیازمند اهدا کنید. هرچه کمتر از نامزدتان آثار بماند، زود تر و راحت تر او را فراموش می‌کنید.

9. برای فراموش کردن همسر سابق به کشف استعدادها بپردازید

باید برای فراموش کردن همسر سابق قوی و مصمم عمل کنید. هیچ چیزی غیر ممکن نیست و شما نیز لایق زندگی با آرامش و بدون دغدغه فکری هستید. علاقه مندی ها و استعداد های خود را داخل دفترچه ای یادداشت کنید و به تقویت آنها بپردازید. با نوشتن محاسن و کشف استعدادهایتان خودتان را متقاعد خواهید کرد که تصمیم درستی گرفته اید و برای فراموش کردن همسر سابق خود مصمم تر عمل خواهید کرد.

10. دوباره عشق را تجربه می کنید

اگر رابطه قبلی تان موفق نبوده است سعی کنید با دقت بیشتری وارد رابطه جدید شوید. عشق دوباره و جایگزینی یکی از راهکارهای فراموش کردن همسر سابق است. خود را لایق بهترین های بدانید و تمام زندگی تان را صرف عشق سابق نکنید.

حتما افراد مناسب شما وجود خواهند داشت که رابطه خوب را با او تجربه خواهید کرد. به خود فرصت عشق جدید بدهید و برای ادامه زندگی باقی عمرتان را با فردی که مناسب شماست سپری کنید.

کلام آخر

فراموش کردن همسر سابق شاید برای دسته ای افراد سخت و برای دسته ای دیگر کار آسانی باشد. اما اثرات منفی بر روحیات و روان افراد می‌گذارد. بنابراین برای رهایی از این اتفاقات باید از روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان علاوه بر اینکه به فراموشی آسان شما کمک می‌کنند، از آسیب های بعد از جدایی جلوگیری می‌کنند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فراموش کردن همسر سابق می توانید از طریق شماره تلفن 02191002360 با متخصصان تحصیلی در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو صحبت کنید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: فراموش کردن همسر سابق | مدت زمان لازم برای فراموشی

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : فراموش کردن همسر سابق , مدت زمان لازم برای فراموشی, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 86 تاريخ : يکشنبه 30 بهمن 1401 ساعت: 0:46

تست تریاک از مهم‌ترین و شایع‌تر ین تست‌های قبل ازدواج و استخدام در مراکز عمومی است. تریاک یکی از قدیمی‌ترین و ارزان‌ترین مواد مخدری است که عمدتاً توسط افراد مصرف می‌شود. اصلی ترین ماده شیمیایی که در تریاک وجود دارد مورفین است و 11 تا 16 درصد تریاک را ماده مورفین تشکیل می‌دهد.

منبع: تست تریاک

مصرف طولانی مدت این ماده منجر به ایجاد مقاومت در بدن و در نتیجه اعتیاد می‌شود. از آنجایی که مصرف تریاک در جامعه شیوع نسبتاً بالایی دارد، بسیاری افراد برای انجام فعالیت‌هایی نظییر ازدواج، استخدام و… نیاز به انجام تست عدم اعتیاد دارند. اگر نیاز به دانستن اطلاعات بیشتری در ارتباط با تست تریاک دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در ادامه مقاله به بررسی کامل راه‌های ترک تریاک می‌پردازیم.

تست تریاک

ماده اصلی تریاک مورفین است که خاصیت تسکین دهی دارد. این ماده در تمام آزمایش‌ها و تست‌های اعتیاد قابل تشخیص است. به طور کلی آزمایش تشخیص اعتیاد چه ماده تریاک باشد یا هر ماده دیگری باید توسط یک پزشک یا متخصصین بهداشت روان انجام شود. در سال‌های اخیر علاوه بر روش‌های سنتی تشخیص مواد، ارزیابی‌های روانی هم انجام می‌شود. در نتیجه یک تشخیص کامل برای تست اعتیاد که می‌تواند اعتیاد به تریاک باشد یا ماده دیگر، توسط چندین متخصص از جمله پزشک، روان‌پزشک و یا روان‌شناس انجام می‌شود.

تفاوت تست تریاک با سایر تست‌های اعتیاد

اولین نکته‌ای که ممکن است به ذهن شما خطور کند این است که آیا تفاوتی بین تست تریاک و سایر مواد مخدر وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ باید گفت به دلیل وجود میزان نسبتاً بالای ماده مورفین در تریاک تمام آزمایش‌هایی که برای تشخیص مورفین به کار می‌روند قابلیت تشخیص تریاک را هم دارند. در واقع تمام مواد هم خانواده تریاک مانند شیره، هرویین، کراک، مورفین و حتی کدئین را می‌توان به یک صورت تشخیص داد. درحالی که برای تشخیص سایر مواد مخدر مانند آمفتامین‌ها، شیشه، حشیش، گل و… آزمایشات متفاوتی نسبت به تریاک و مواد هم خانواده آن انجام می‌شود.

تست تریاک چه چیزی را می‌سنجد؟

تریاک یکی از قدیمی‌ترین انواع مخدرها است. آنچه در تریاک و تمام مشتقات آن باعث احساس آرامش و لذت می‌شود ماده‌ای به نام مورفین است. به همین خاطر تقریباً تمامی تست‌های تریاک وجود مورفین را در بدن بررسی می‌کنند. در نتیجه با استفاده از این تست شما می‌توانید علاوه بر خود تریاک، اعتیاد به مخدرهایی مثل شیره، هروئین، کراک و سایر مشتقات تریاک را نیز بررسی کنید. به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که شما اگر از هر نوع تست اعتیادی استفاده کنید اعتیاد به تریاک را تشخیص خواهد داد. اما این قانون برای سایر مواد مخدر صدق نمی‌کند. شما برای تشخیص اعتیاد به آمفتامین‌هایی مثل شیشه باید از تست‌های خاصی استفاده کنید.

انواع تست مصرف تریاک

قدیمی‌ترین و شایع‌ترین روش‌هایی که برای تست تریاک استفاده می‌شود از راه آزمایش خون و ادرار است. همچنین جدیدا روش‌هایی به وجود آمده که نسبت به آزمایش خون و ادرار شیوع کمتری دارد اما در شرایط خاصی از این روش‌ استفاده می‌شود که عبارت‌اند از آزمایش بزاق، عرق و آزمایش نمونه مو. با این حال با توجه به این که پاسخ تست آزمایش خون و بزاق به دلیل اینکه تنها پس از چند ساعت مصرف تریاک اعتبار دارند، معمولاً کمتر استفاده می‌شوند.

از آنجایی که اثر مصرف تریاک تا چند روز در ادرار باقی می‌ماند معمول‌ترین تست تشخیص اعتیاد، استفاده از نمونه ادرار است. مواد هم خانواده تریاک مانند هرویین، مورفین و متادون معمولا 2 تا 10 روز در ادرار قابل تشخص هستند. با این حال دقت آزمایش همیشه به صورت 100 درصد صحیح نیست. دقیق ترین روش تست تریاک استفاده از نمونه مو است، اما با توجه به گران بودن این تست، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بررسی نمونه ادرار

متداول‌ترین روش برای تست اعتیاد به تریاک بررسی نمونه ادرار است. تست تریاک از طریق نمونه ادرار موادی که پس از تجزیه تریاک از بدن دفع می‌شوند را مورد بررسی قرار می‌دهد. این آزمایش معمولاً توسط تست‌های نواری یا کروماتوگرافی انجام می‌شود؛ و به خاطر سرعت بالایی که در جواب‌دهی دارد و هزینه نسبتاً پایین بیشتر از سایر روش‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. باتوجه‌به عواملی مانند میزان مصرف، مدت مصرف، وزن و … تست ادرار قادر است استفاده از تریاک را در 2 تا 6 روز گذشته نشان بدهد.

آزمایش خون

یکی دیگر از روش‌های تست تریاک آزمایش خون است. این روش نسبت به بررسی نمونه ادرار، زمان و هزینه بیشتری می‌برد. به‌علاوه با استفاده از آزمایش خون، مصرف مواد را حداکثر تا 3 روز پس از استفاده می‌توانیم ردیابی کنیم. به همین خاطر اگرچه آزمایش خون نسبت به ادرار دقت بیشتری دارد بااین‌حال کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

بررسی نمونه مو

اگر به دنبال یک روش قطعی برای تشخیص اعتیاد به تریاک هستید بهتر است از نمونه مو استفاده کنید. در این روش شما می‌توانید استفاده از تریاک را حتی تا 6 ماه قبل مورد بررسی قرار دهید. به‌علاوه متخصصین معتقدند که بررسی نمونه مو دقت بسیار بالایی دارد. بااین‌حال به این خاطر که این روش نیاز به تجهیزات مخصوصی داشته و استفاده از آن هزینه بالایی دارد معمولاً کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نحوه منفی شدن تست اعتیاد به تریاک

باتوجه به نقش کلیدی اعتیاد در سلامت جسم و روان، شاید اولین فکری که به ذهن بسیاری از افراد معتاد خطور می‌کند منفی کردن پاسخ تست اعتیاد است. منفی کردن پاسخ تست تریاک و به طور کلی هر ماده مخدری به راحتی و سادگی قابل انجام نیست. یکی از شایع‌ترین روش‌هایی که برخی افراد از آن استفاده می‌کنند قطع مصرف ماده مخدر در یک دوره چند روزه است. همانطور که گفته شد مواد هم خانواده تریاک به طور میانگین 2 تا 10 روز در بدن باقی می‌مانند.

با این حال مهم‌ترین عاملی که برای ماندگاری مواد در بدن وجود دارد، میزان مصرف ماده تریاک است. به عنوان مثال ممکن است برای شخصی که به صورت تفننی مصرف می‌کند سه روز و برای شخصی که سالیان سال اعتیاد داشته این عدد به 10 روز برسد. پس یکی از روش‌های منفی کردن پاسخ تست تریاک که به راحتی هم امکان پذیر نیست، عدم مصرف موقت ماده مخدر تریاک است.

بهترین راه برای منفی کردن پاسخ تست اعتیاد بیرون ریختن این مواد از بدن است، اما همانطور که می‌دانید انجام این کار به سادگی و راحتی قابل انجام نیست. با این‌حال روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند در این امر موثر واقع شوند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. نوشیدن زیاد آب و رقیق کردن نمونه آزمایش

2. مصرف داروهای جایگزین

3. ورزش کردن

4. تعویض نمونه آزمایش

5. تغییر PH نمونه ( به وسیله افزودن موادی مانند بزاق، منی، اشک، آبلیمو، ناخن، خون و یا سایر مواردی که PH خون را تغییر می‌دهد)

آیا مصرف دارو های دیگر می تواند نتیجه تست اعتیاد به تریاک را مثبت کند

به طور کلی می توان گفت بله این احتمال وجود دارد. برخی از دارو های مسکن و همچنین دارو های کدئین دار در نتیجه تست اعتیاد به تریاک تاثیر دارد. پس اگر تحت نظر پزشک در حال مصرف داروی خاصی هستید بهتر است با پزشکان قبل از انجام تست اعتیاد به تریاک مشورت کنید.

نتیجه مثبت تست تریاک و برخورد اطرافیان

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که برای خانواده‌ها پیش می‌آید راجع به برخورد با فرد معتاد است. وقتی تست اعتیاد یک نفر مثبت شد باید با او چطور برخورد کنیم؟ در بیشتر مواقع این موضوع آن‌قدر ذهن شما را به هم می‌ریزد که احتمالاً دست به رفتارهای پرخاشگرانه بر علیه فرد می‌زنید. اما به خاطر داشته باشید که این رفتار شما تنها باعث می‌شود که بیمار بیشتر و بیشتر به سراغ استفاده از مخدرها برود. تحقیقات نشان داده که هرچقدر برخورد شما با بیمار معتاد حمایتی‌تر باشد احتمال ترک کردن اعتیاد نیز بیشتر خواهد بود.

تست تریاک و اهمیت مشاوره

اعتیاد یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند برای یک فرد یا خانواده پیش بیاید. این بیماری پیامدهای منفی اجتماعی، خانوادگی و مالی بسیاری را به همراه دارد. بااین‌حال همان‌طور که دیدید راه‌هایی برای منفی کردن تست اعتیاد وجود دارد. به همین خاطر است که متخصصین معتقدند بهترین راه مبارزه با اعتیاد کمک‌گرفتن از مشاورین است. مشاورین در زمینه اعتیاد می‌توانند از راه‌های زیر به شما کمک کنند.

پیشگیری

اولین و بهترین راه این است که شما پیشگیری از درگیری با اعتیاد را آموزش ببینید. مشاورین با آگاهی دادن راجع به مخدرهای مختلف و همین‌طور آموزش مهارت‌هایی مثل مدیریت هیجان یا قدرت نه گفتن، به شما کمک می‌کنند تا از درگیرشدن با اعتیاد پیشگیری کنید.

شناسایی نشانه‌های اعتیاد به تریاک

دیدید که راه‌های مختلفی برای منفی کردن تست اعتیاد وجود دارد. در چنین شرایطی چطور می‌توانیم اعتیاد به تریاک را در فرد شناسایی کنیم؟ یکی از بهترین روش‌ها در این زمان کمک‌گرفتن از مشاور متخصص است. اعتیاد به تریاک نشانه‌هایی را در رفتار فرد از خودش باقی می‌گذارد. روان‌شناسان با بررسی این ویژگی‌ها می‌توانند استفاده از تریاک را در فرد شناسایی کنند.

مثبت شدن تست تریاک و روش‌های درمانی

جلسات روان‌شناسی یا بازپروری یکی از مهم‌ترین بخش‌های درمان اعتیاد هستند. در این جلسات به بیمار کمک می‌شود که در مقابل وسوسه استفاده از تریاک مقاومت کند.

خانواده‌درمانی

یکی از کارهای مشاورین این است که با خانواده بیماران درگیر با اعتیاد صحبت می‌کنند. آنها جلسات آموزشی راجع به نحوه برقراری ارتباط با بیمار را برای خانواده‌ها برگزار می‌کنند. این کار می‌تواند شرایط روحی خانواده و همین‌طور فرد معتاد را به‌مراتب بهتر از قبل کند.

برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی می توانید از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا با یک بار مصرف کردن تریاک به آن اعتیاد پیدا می‌کنیم؟

مصرف مواد مخدر چه به صورت کوتاه مدت و چه به صورت بلند مدت تاثیرات مختلفی بر روان و جسم انسان می‌گذارند، به طوریکه حتی با یک بار مصرف مواد تغییراتی در مغز و بدن انسان صورت می‌گیرد. این مسئله نشان دهنده آن هست که حتی یک بار مصرف مواد مخدر می‌تواند بر بدن و مغز انسان تاثیر منفی بگذارد.

آیا می‌توان پاسخ آزمایش تریاک را منفی کرد؟

بله راهکارهای متعددی وجود دارد که افراد به وسیله آن‌ها پاسخ تست اعتیاد خود را منفی می‌کنند. از این روش‌ها می‌توان به تعویض نمونه، جایگزین کردن دارو، رقیق کردن ادرار و غیره اشاره کرد. اما با اقدامات سختگیرانه ازمایشگاه ها این روش ها نتیجه بخش نیست، پس اگر مجبور به آزمایش هستید حتما برای ترک تریاک اقدام کنید.

اگر پس از منفی بودن تست نیز همچنان به فرد مشکوک بودیم چه باید بکنیم؟

اگر فکر می‌کنید که فرد با استفاده از روش‌هایی تست اعتیاد خود را منفی کرده، به یک روانشناس متخصص در زمینه اعتیاد مراجعه نمایید تا شما را در این زمینه راهنمایی کند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: تست تریاک

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : تست تریاک, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 102 تاريخ : يکشنبه 30 بهمن 1401 ساعت: 0:39

هفته سی و هفتم بارداری با شور و شوق فراوانی برای مادر همراه است. چراکه طی این هفته جنین برای تولد به قسمت پایین رحم حرکت کرده است و درون لگن قرار گرفته است. همراه با تغییر وضعیت جنین داخل رحم، مادر نیز می‌تواند تغییرات شکم خود را به سمت پایین و سبک شدن سر دلش را احساس کند.

منبع: هفته سی و هفتم بارداری

این علائم طی این هفته طبیعی است و به معنای زایمان نیست و در صورتی که شرایط به خوبی پیش برود و مادر زایمان زودرس را تجربه نکند؛ تا موعد اصلی زایمان دو تا سه هفته دیگر فرصت باقی است. در ادامه به علائم مادر و تغییرات جنین در هفته سی و هفتم بارداری می‌پردازیم.

هفته سی و هفتم بارداری

در هفته سی و هفتم بارداری حدود 34 سانتی متر است و وزن 3 کیلوگرمی دارد. بیش از نیمی از نوزادان در این ماه به دنیا می‌آیند. فضای حرکتی برای کودک وجود ندارد. و خبری از لگد زدن های نوزاد نیست. کودک در این هفته حرکات کششی دارد و در حال غلت خوردن است. کودک در هفته سی و هفتم با کمک مایع آمنیوتیک دم و بازدم را تمرین می‌کند. نوزاد مکیدن انگشت و پلک زدن را تمرین می‌کند و حرکت می‌کند. دور سر کودک به اندازه دور سینه خودش است. و چربی های نوزاد باعث گودی در شانه ها، چین و چروک، آرنج، مچ دست و گردن می‌شود.

علائم مادر در هفته سی و هفتم بارداری

در هفته سی و هفتم بارداری مادر و جنین بیش از گذشته برای زایمان آماده هستند به همین دلیل علائمی طی این هفته دیده می‌شود که شاید مادران باردار آن را با علائم زایمان اشتباه بگیرند. به همین دلیل شناخت آن‌ها می‌تواند بانوان باردار را از یک سردرگمی خارج کند. در ادامه به علائم مادر در هفته سی وهفتم‌بارداری پرداخته‌ایم.

1.لکه بینی

برخی از بانوان باردار با ورود به هفته سی و هفتم بارداری لکه بینی دارند. اگر لکه بینی در این هفته به بیش از چند قطره خون افزایش پیدا کند؛ می‌تواند به دلیل قطع شدن جفت باشد. بنابراین توصیه می‌شود با قرار گیری در چنین شرایطی سریعا به پزشک مراجعه شود. لازم است اشاره کنیم لکه بینی در حد کم در این هفته طبیعی می‌باشد و داشتن رابطه جنسی نیز باعث نازک شدن گردنه رحم و تشدید آن می‌گردد.

2.فشار به ناحیه لگن در هفته سی و هفتم بارداری

طبیعی است که با ورود به ماه آخر بارداری و هفته سی و هفتم بارداری، جنین در قسمت پایین‌تری از رحم قرار بگیرد. پایین آمدن جنین سبب ایجاد دردهایی در قسمت لگن و زیرشکم مادر می‌شود. البته طی این هفته علاوه بر احساس فشار بر روی لگن، مثانه نیز بیشتر از گذشته تحت فشار است؛ به همین دلیل تکرر ادرار نیز طبیعی است.

3.درد واژن

درد واژن یکی از علائم مادر در هفته سی و هفتم بارداری است. برای نگهداری رحم در گودی شکم، رباطی به نام رباط گرد در بدن زنان وجود دارد. با پایین آمدن جنین و نزدیک شدن آن به دهانه رحم، فشار بیشتری به رباط گرد وارد می‌شود و سبب ایجاد درد می‌گردد. درد ایجاد شده در قسمت رباط گرد در برخی از خانم‌ها در قسمت آپاندیس و در برخی دیگر در قسمت پایین شکم و حتی واژن احساس می‌شود. در صورتی که این درد همراه با ضعف، حالت تهوع، سرگیجه، خونریزی و … همراه باشد؛ مراجعه به پزشک الزامی است.

4.سوزش معده و یبوست

طی هفته‌های آخر بارداری و هفته سی و هفتم بارداری، فشار وارد شده به دستگاه گوارش ادامه پیدا می‌کند. و حتی ممکن است بیشتر نیز شود. به همین دلیل داشتن سوزش معده و یا یبوست طی این هفته‌ها طبیعی است.

5.ترک‌های پوستی

اغلب زنان در هفته سی و هفتم بارداری، متوجه ترک‌های جدید بر روی پوست خود و در قسمت‌های مختلف بدنشان می‌شوند. برای اینکه بتوانید تا حد زیادی این ترک‌ها را بهبود ببخشید و آن‌ها را از بین ببرید از روغن‌های بدن و مرطوب کننده استفاده کنید. البته لازم است اشاره کنیم که نوشیدن آب کافی نیز در این زمینه موثر است.

6.نفخ در هفته سی و هفتم بارداری

افزایش و فعالیت هورمون‌های بارداری همچون پروژسترون باعث ایجاد نفخ در هفته سی و هفتم بارداری می‌شود. برای اینکه بتوانید از این مشکل جلوگیری کنید؛ سعی کنید به آرامی غذا بخورید.

7.تغییرات سینه

از دیگر علائم مادران باردار در هفته سی و هفتم بارداری، تغییرات در اندازه سینه است. ضمن افزایش سایز سینه، نوک سینه‌ها نیز برجسته‌تر و بزرگ‌تر می‌شود و برای شیردهی به نوزاد تازه متولد شده، آماده است.

ممکن است بانوان باردار طی هفته سی و هفتم بارداری ترشحات سینه را نیز تجربه کنند که برای جلوگیری از ظاهر و احساس ناخوشایند آن می‌توانند از سوتین‌های شیردهی و یا پدهای بهداشتی استفاه نمایند.

8.مشاهده علائم زایمان زودرس

برخی از زنان باردار ممکن است طی هفته سی و هفتم بارداری، برخی علائم شامل پاره شدن کیسه آب، انقباضات رحمی منظم و طولانی، خونریزی، حالت تهوع، اسهال و … را تجربه کنند که علائم زایمان زودرس است و بهتر است سریعا توسط پزشک معاینه شوند.

زایمان کردن طی هفته سی و هفتم بارداری خطرناک نمی‌باشد اما زایمان کردن پس از دو تا سه هفته دیگر می‌تواند هر گونه خطرات احتمالی را کاهش دهد.

9.مشکلات خواب

از مشکلات رایجی که میان بانوان باردار در هفته سی و هفتم بارداری وجود دارد، مشکلات مربوط به خواب می‌باشد. انجام تمرینات کششی مناسب در طول روز، ورزش‌های سبک همچون پیاده‌روی و کاهش مصرف کافئین می‌تواند به بهبود کیفیت خواب مادر کمک کند.

10.افزایش انقباضات رحم

طبیعی است که در هفته سی و هفتم بارداری مادر انقباضات رحمی را تجربه کند. البته این انقباض‌ها به معنای به دنیا آمدن جنین نیست. چراکه با تغییر وضعیت از بین می‌رود. پایدار ماندن دردهای ناشی از انقباضات رحمی در شکم و زیر آن به معنای فرارسیدن زمان زایمان است.

11. تغییرات تکان های جنین

در هفته سی و هفتم باردار، فضا برای تکان های جنین محدود است. جنین فعالیتش نسبت به ماه های گذشته کمتر است اما همچنان به چرخیدن ادامه می‌دهد. در این هفته جنین ساعت خواب طولانی دارد و زمان زیادی برای استراحت خواهید داشت.

12. فراموشی مادر

در هفته سی و هفتم بارداری ماردان فراموش کار می‌شوند. نگران نباشید فراموشی یکی از علائم مادران در این هفته است. با یادداشت فعالیت های خود کارهایتان را فراموش نکنید.

معاینات در هفته سی و هفتم بارداری

هفته سی و هفتم بارداری معاینات مخصوص به خود را دارد. در این هفته دهانه رحم معاینه می‌شود تا اندازه لازم برای تولد نوزاد مشخص شود. دهانه رحم باید 10 سانتی متر باز شده باشد تا نوزاد به صورت طبیعی به دنیا بیاید. هرچه جنین پایین تر باشد زایمان راحت تر صورت می‌گیرد. آزمایشات غربالگری در این هفته ها باعث تشخیص بیماری هایی مانند عفونت های دستگاه ادراری، عفونت جفت و سپسیس می‌شود. در این هفته نوع زایمان برای مادران مشخص می‌شود. در هفته سی و هفتم بارداری متخصص به بررسی معاینات زیر می‌پردازد.

  • کنترل وزن
  • اندازه گیری فشار خون
  • معاینه ورم پا
  • شنود ضربان قلب کودک
  • آزمایشات خون بارداری
  • نمونه ادرار

وضعیت جنین در هفته سی و هفتم بارداری

در هفته سی و هفتم بارداری رشد جنین متوقف می‌شود و آماده برای تولد است. اما متخصصان معتقدند که زایمان در این هفته زودرس می‌باشد و مغز، کبد و ریه‌های کودک به تکامل بیشتری نیاز دارند.

جنین در هفته سی و هفتم بارداری با مکیدن انگشتان دست و پای خود، برای شیر خوردن پس از تولد خود را آماده می‌کند. قد او تا بیش از 49 سانتی‌‌متر و وزنش تا بیش از دو کیلو و نهصد گرم افزایش پیدا کرده است اما وزن‌گیری او برای ذخیره چربی همچنان ادامه دارد.

بایدهای هفته سی و هفتم بارداری

داشتن اسهال در هفته‌ها و روزهای پایانی بارداری طبیعی است. تا روده‌ها از هر گونه مواد زائد خالی شده و زایمان راحت‌تر انجام شود. در صورتی که اسهال طولانی را تجربه می‌کنید با پزشک خود مشورت کنید. در هفته سی و هفتم بارداری به رعایت بهداشت توجه بیشتری داشته باشید؛ چراکه ایجاد هر گونه عفونت در دوران بارداری باعث ایجاد اختلال در زایمان طبیعی و سزارین می‌گردد.

می‌توانید طی هفته سی و هفتم بارداری در زمان‌هایی که استراحت می‌کنید، ناحیه پرینه که بافت نرمی بین واژن و مقعد می‌باشد را نیز ماساژ دهید. درد زایمان سبب ایجاد فشار زیادی در ناحیه پرینه و درد در این قسمت می‌شود. ماساژ آن در هفته‌های قبل از زایمان باعث کاهش احتمال پارگی آن در زمان زایمان می‌گردد.

نبایدهای هفته سی و هفتم بارداری

بانوان باردار باید در نظر داشته باشند که تنها تعداد محدودی از جنین‌ها در زمان تعیین شده به دنیا می‌آیند و احتمال دارد زایمان زودتر و یا حتی دیرتر از تاریخی که تخمین زده شده است، انجام شود. بنابراین باید مادر خود را برای قرار گرفتن در هر موقعیتی آماده کند. با اینکه تکرر ادرار طی هفته سی و هفتم بارداری افزایش پیدا می‌کند، اما مادر نباید مصرف آب خود را کاهش دهد و باید روزانه حداقل بین 6 تا 8 لیوان آب بنوشد.

زایمان در هفته سی و هفتم بارداری

در هفته سی و هفتم بارداری باید منتظر زایمان شد. زایمان به دو دسته تقسیم می‌شود. دسته اول علائم نشان از زمان زایمان است. دسته دوم علائمی است که بیانگر زایمان زودرس است. زایمان در این هفته خطرناک نیست و اما زایمان تا دو هفته دیگر خطرات احتمالی را کاهش می‌دهد. در این هفته اگر علائم زیر را داشتید یعنی آماده برای زایمان هستید.

  • کمر درد شدید
  • اسهال
  • لکه بینی
  • حالت تهوع
  • پاره شدن کیسه آب
  • انقباضات منظم و دردناک

تغذیه در هفته سی و هفتم بارداری

  • در هفته سی و هفتم بارداری روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید.
  • مصرف پروتئین مانند لبنیات، مرغ، حبوبات، گوشت قرمز و آجیل را فراموش نکنید.
  • مواد مغذی مانند سبزی و میوه مصرف کنید.
  • برای رشد استخوان های جنین کلسیم و پتاسیم مصرف کنید.
  • امگا 3 مانند میگو، ماهی، دانه چیا، دانه کتان، لوبیا قرمز و گردو مصرف کنید.

سخن آخر

بسیاری از زنان باردار به دلیل علائمی که تجربه می‌کنند دچار ترس از دست دادن فرزند و سقط جنین می‌شوند. همین افکار منفی سبب بروز تنش‌های روانی و استرس در آن‌ها می‌شود. اولین شرط برای گذراندن موفقیت آمیز دوران بارداری، نداشتن استرس و حفظ آرامش در تمامی زمان‌ها است. در صورتی که احساس می‌کنید در هفته سی و هفتم بارداری به مشاوره افراد متخصص نیاز دارید، می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره نی نی مایند در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته سی و هفتم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

علائم زایمان زودرس در هفته سی و هفتم بارداری شامل چه مواردی است؟

انقباضات طولانی و دردناک رحمی، ترشحات بسیار رقیق و آبکی واژن، کمر درد شدید، حالت تهوع، استفراغ و … از علائم زایمان زودرس می‌باشد.

دلیل اسهال شدن مادران باردار در هفته سی و هفتم بارداری چه می‌باشد؟

بسیاری از زنان با نزدیک شدن به زمان زایمان دچار اسهال می‌شوند. دلیل این موضوع تغییرات هورمونی در بدن مادر است که روده‌ها را تحریک می‌کند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: هفته سی و هفتم بارداری

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : هفته سی و هفتم بارداری, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 87 تاريخ : شنبه 29 بهمن 1401 ساعت: 0:52

آموزش پس انداز به کودکان از جمله مواردی است که باید از سوی والدین به آن پرداخته شود. در واقع مدیریت مالی موضوعی است که یادگیری آن باید از زمان کودکی اتفاق بیافتد تا افراد در آینده توانایی مدیریت مالی و تامین رفاه خود و خانواده‌شان را داشته باشند. شخصیت انسان جنبه‌های گوناگونی دارد که در محیط خانواده و متناسب با تربیت آن‌ها در دوران کودکی شکل می‌گیرد؛ بنابراین اینکه یک فرد از مهارت‌های مالی برخوردار باشد یا نه، تا حد زیادی به آموزش‌های والدین در دوران کودکی او وابسته است.

منبع: آموزش پس انداز به کودکان | معرفی پول به کودک

آموزش پس انداز به کودکان را از چه سنی شروع کنیم؟

کودکان از سن سه سالگی توانایی درک کوچک‌ترین مسائل مالی را دارند و می‌توانند رابطه میان پول و خرید را درک کنند. وقتی آن‌ها وارد مهد کودک و پیش دبستانی می‌شوند و اعداد و ارقام را یاد می‌گیرند، می‌توانند بشمارند و به این موضوع پی می‌برند که برای داشتن پول بیشتر باید پول‌هایشان را جمع کنند.

بنابراین سن شش و یا هفت سالگی که کودک توانایی درک اعداد و ارقام را دارد؛ بهترین سن برای شروع آموزش پس انداز کردن به او است. البته آموزش پس انداز به کودکان می تواند قبل از ورود او به مدرسه و همراه با درک اعداد صورت بگیرد. اینکه کودک در این سن یاد بگیرد که برای خریدن وسایل مورد نیازش باید پول‌هایش را پس انداز کند؛ کم کم تبدیل به یک سبک زندگی برای او می‌شود و در وجود و شخصیتش نهادینه می‌گردد.

در واقع لزوم آموزش پس انداز به کودکان ، یادگیری مدیریت مسائل مالی و استفاده از آن در سنین بزرگسالی است.

آموزش پس انداز کردن حین دادن پول توجیبی به کودکان

فرزندان تا حد زیادی الگوی رفتاری مشابه با والدین خود را دارند. به همین دلیل بسیاری از والدین بر این باورند که اگر خودشان پس انداز کنند، فرزندشان هم از آن‌ها یاد می‌گیرد. این موضوع غلط نیست اما برای اینکه کودک با مفهموم پس انداز کردن آشنا شود نیاز به آزمون و خطا و تمرین دارد.

به همین منظور والدین می‌توانند به کودکان خود پول توجیبی بدهند تا آن‌ها بتوانند برای مبلغی که در اختیار دارند، برنامه ریزی کنند. در واقع آن‌ها یاد می‌گیرند به گونه‌ای خرج کنند که همواره مبلغی را به عنوان پس انداز نیز داشته باشند. آموزش پس انداز به کودکان با نظارت بر پول توجیبی ان ها بسیار موثر است.

البته لازم است اشاره کنیم که پول توجیبی دادن به کودکان نیز دارای نکاتی می‌باشد و پدر و مادر باید به مبلغی که به فرزند خود می‌دهند فکر کنند تا او بتوانند ضمن خرج کردن در حد معقول، پس انداز نیز داشته باشد.

آموزش پس انداز کردن با مدیریت پولی به کودکان

کودک زمانی می‌تواند میان پول توجیبی و نیازها یا خواسته‌هایی که دارد، تعادل برقرار کند که مفهوم مدیریت مالی را درک کند. در واقع او باید تفاوت میان نیاز و خواسته را متوجه شود که در زمان پول خرج کردن بتواند از خریدهای غیرضروری خود صرف نظر نماید. آموزش پس انداز به کودکان نباید موجب سرکوب نیازهایشان شود. میان نیاز و خواسته با تمایز قائل شد.

برای شروع آموزش مدیریت مالی، می‌توانید قدم به قدم همراه فرزندتان باشید. زمانی که کودک قصد خرید یک وسیله غیرضروری را دارد از او بپرسید، آیا از قبل برای خرید این وسیله برنامه ریزی کرده است؟ تا چه اندازه در کارهای خود به این وسیله نیاز دارد؟ آیا با خرید آن تا پایان ماه به اندازه کافی پول توجیبی دارد؟

پرسش این سوالات از کودک، مهارت مدیریت مالی را در او تقویت می‌کند و او به تدریج متوجه می‌شود چه زمانی و برای چه چیزهایی باید پول خرج کند.

تعریف ارزش پس انداز کردن به کودکان

آموزش پس انداز به کودکان زمانی موثر است که کودک متوجه ارزش و مفهوم آن شود و به عبارتی درک کند که این کار به نفع اوست. می‌توانید به او توضیح دهید که وقتی پول‌هایش را پس انداز کند، می‌تواند پس از گذشت زمانی وسیله‌ای را که به آن نیاز دارد را خودش بخرد.

همینطور شما می‌توانید به عنوان پاداش هر ماه مبلغ کمی را به پس انداز کودک‌تان اضافه کنید. اینکار انگیزه کافی را جهت خرج نکردن پول و پس انداز کردن برای آینده به کودک خواهد داد.

تشویق کودک به پس انداز کردن

تشویق کودکان در هر زمینه‌ای سبب می‌شود که آن‌ها تلاش بیشتری برای رفتار درست داشته باشند. بنابراین استفاده از تشویق در آموزش پس انداز به کودکان بسیار موثر است. تشویق شما می‌تواند به صورت کلامی و یا خریدن چیزهایی که مورد علاقه فرزندتان است، باشد.

برای تشویق زمان و نحوه دادن آن نیز مهم است. کودک باید علت و ارتباط تشویق با موضوع را بفهمد. در آموزش پس انداز به کودکان مساله زمان بسیار اهمیت دارد. این که کودک در چه بازه زمانی توانسته به مقدار مشخصی از پس انداز برسد. شما می توانید بازه های زمانی را برای او مشخص کنید و موعد مشخص مبلغ جمع آوری شده بشمارید. به نسبت پس انداز شما نیز برای تشویق چیزی به او بدهید.

باز کردن حساب بانکی

بازکردن حساب بانکی برای کودکان چندین خروجی مثبت در جهت آموزش پس انداز به کودکان به دنبال دارد. اول اینکه داشتن حساب بانکی برای کودکان لذت بخش بوده و آن‌ها را تشویق می‌کند که پس انداز کنند تا موجودی حساب خود را بالا ببرند. در وهله بعدی نیز داشتن حساب بانکی مجزا اعتماد به نفس آن‌ها را بالا می‌برد و سبب ایجاد احساس استقلال در آن‌ها می‌شود.

آموزش پس انداز به کودکان | تقویت هوش مالی با آزاد گذاشتن کودک

اینکه بخواهید کودک‌تان دائما پول‌هایش را پس انداز کند و برای هیچ کاری آن را خرج نکند؛ ممکن است او را از هدف اصلی دور کند. بنابراین زمانی که کودک‌تان در پس انداز کردن موفق عمل کرده است و حالا می‌خواهد با پول‌هایی که جمع کرده است چیزی بخرد؛ این اجازه را به او بدهید. چراکه او در نهایت متوجه لذت پس انداز کردن می‌شود و نتیجه کار خود را می‌‌بیند. آموزش پس انداز به کودکان باید همراه با آموزش خرید نیز باشد.

خرید کردن با پس انداز سبب تقویت حس مسئولیت پذیری در کودکان می‌شود و در صورتی که والدین این اجازه را به فرزندشان ندهند؛ آن‌ها پس انداز کردن را کاری بیهوده تصور می‌کنند که برایشان فایده‌ای نداشته است. از سویی دیگر صرفا پس انداز کردن و خرج نکردن می‌تواند باعث ایجاد صفت خساست در کودکان گردد.

آموزش مهارت تصمیم گیری با دادن حق انتخاب به کودک

در واقع کودکان با آزمون و خطا می‌توانند پس انداز کردن را بیاموزند؛ بنابراین زمانی که آن‌ها می‌خواهند وسیله‌ای را با پس انداز خود خریداری کنند، به آن‌ها این اجازه را بدهید. در واقع اینکه انتخاب فرزندتان تا چه اندازه درست باشد اهمیتی ندارد اما اینکه حق انتخاب داشته باشد کم کم او را متوجه می‌کند که برای دریافت پیامدهای مثبت باید بر روی تصمیم خود بیشتر فکر کند.

شما به عنوان پدر و مادر می‌توانید قبل از خرید کردن، اطلاعات لازم را به کودک خود بدهید و او را از عواقب و پیامدهای تصمیمی که گرفته است مطلع کنید؛ اما در نهایت اجازه دهید او خودش تصمیم بگیرد. در واقع شما با این کار در حال آموزش مهارت تصمیم گیری به فرزندتان می‌باشید. آموزش پس انداز به کودکان با این روش ها به کودک کمک می کند تا معنای درستی نسبت به پول پیدا کند. در آینده نیز احتمال دزدی کمتر خواهد شد.

سخن آخر

از لازمه‌های فرزندپروری این است که پدر و مادر متناسب با سن فرزندشان، تربیت و آموزش‌های لازم را به فرزندشان بدهند. همانطور که در این مقاله به آن پرداختیم، یکی از مهم‌ترین مواردی که افراد باید آن را از سنین کودکی بیاموزند، پس انداز کردن می‌باشد.

آموزش پس انداز به کودکان ضمن اینکه او را برای مدیریت مالی بهتر در آینده آماده می‌کند، سبب رشد شخصیت، افزایش اعتماد به نفس، تقویت حس مسئولیت پذیری و … نیز در او می‌شود.

در صورتی که شما والدین گرامی تمایل دارید با بکارگیری بهترین روش‌ها، آموزش‌های لازم را در زمینه پس انداز کردن به کودک خود بدهید، می‌توانید از مشاوره کودک مرکز تخصصی نی نی مایند استفاده کنید و متناسب با سن و شرایط فرزندتان از راهکارهای موثر استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش پس انداز به کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا والدین باید کودک خود را در خرج کردن پس اندازش آزاد بگذارند؟

بله، کودک در نهایت باید متوجه بازدهی پس انداز کردن شود و لذت خرج کردن پولی که پس انداز کرده است را تجربه کند. بهتر است والدین پیش از خرید کردن اطلاعات کافی را در اختیار فرزند خود قرار دهند تا کودک بتواند آزادانه تصمیم‌گیری کند. مخالفت با خرج کردن پولی که کودک پس انداز کرده است او را نسبت به اینکار دلسرد می‌کند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: آموزش پس انداز به کودکان | معرفی پول به کودک

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : آموزش پس انداز به کودکان , معرفی پول به کودک, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 91 تاريخ : شنبه 29 بهمن 1401 ساعت: 0:46

آموزش غذا خوردن به کودک مانند سایر مهارت‌ها به یکباره رخ نمی‌دهد. برای این که فرزندتان بتواند به تنهایی غذا بخورد و جایی را کثیف نکند، باید صبور باشید. این آموزش‌ها از 6 ماهگی می‌تواند شروع شود. با این حال پدر و مادرها باید بدانند که هر بچه‌ای سرعت رشد منحصر به فرد خود را دارد و نباید برای آموزش موضوعات مختلف نظیر تنها غذا خوردن، به کودک فشار بیاورند.

اگر فرزندتان از نظر رشد حرکتی وضعیت نرمالی داشته باشد به مرور در این زمینه پیشرفت می‌کند. در این میان استفاده از برخی ترفندها نظیر جذاب کردن محیط غذا خوری، فراهم کردن ظروف کودکانه و غذا خوردن همراه کودک یادگیری را تسهیل می‌نمایند.

منبع: آموزش غذا خوردن به کودک با 7 روش ساده

آموزش غذا خوردن به کودک

آموزش غذا خوردن به کودک از جمله مراحل مهم رشد او محسوب می شود. شاید این کار در ابتدا و با تلاش های ناموفقی که داشته اید سخت به نظر برسد. اما با خواندن آموزه ها و نکاتی که در ادامه آورده ایم، آموزش غذا خوردن به کودک بسیار آسان خواهد شد. اما قبل از شروع به سه سوال زیر باید پاسخ بدهید.

  1. چه زمانی باید آموزش غذا خوردن به کودک شروع بشود؟
  2. نشانه های آمادگی کودک برای یادگیری غذا خوردن چیست؟
  3. کدام غذاها مناسب شروع آموزش غذا خوردن به کودک هستند؟

با پاسخ به این سه پرسش خواهید دید که چقدر مستقل غذا خوردن کودک آسان و لذت بخش خواهد شد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

آموزش غذا خوردن به کودک | کودکان از چه سنی می‌توانند خودشان تنها غذا بخورند؟

برای اینکه به فرزندتان یاد بدهید خودش غذا بخورد ابتدا باید بررسی کنید که او از توانایی کافی برای این کار برخوردار است یا خیر. در حقیقت برای آموزش هرچیزی ابتدا باید تناسب سنی موضوع را مد نظر قرار دهید. در ادامه توضیح داده‌ایم که کودکان در هر بازه زمانی چه توانایی هایی برای غذا خوردن دارند.

کودک 6 الی 12 ماهه

کودکان در این بازه سنی می‌توانند شیشه شیر را به تنهایی در دست بگیرند. همچنین اگر در این زمان آن‌ها را در صندلی کودک بگذارید قادرند تکه‌های کوچک و نرم غذا را با دستان خود گرفته و در دهان بگذارند. در نتیجه می‌توان گفت که از 6 ماهگی می‌توانید فرزندتان را آماده کنید تا خودش غذا بخورد.

آموزش غذا خوردن به کودک 1 تا 2 ساله

از 1 سالگی می‌توانید برای فرزندتان فنجان‌های کوچک ترجیحا درب دار تهیه کنید. آن‌ها در این زمان می‌توانند علاوه بر شیشه شیر فنجان را نیز در دست بگیرند. همچنین در سنین 1 تا 2 سالگی کودکان می‌توانند استفاده از قاشق را تمرین کنند. البته باید بپذیرید که آن‌ها هنوز نمی‌توانند در انجام این کار به مهارت کامل دست یابند. در نتیجه باید کمی کثیف کاری را به جان بخرید!

آموزش غذا خوردن به کودک 2 تا 3 ساله

کودکان در سنین 2 الی 3 سالگی می‌توانند از لیوان استفاده کرده و بدون خرابکاری به کمک نی نوشیدنی‌های مختلف را میل نمایند. همچنین در این بازه سنی آن‌ها می‌توانند استفاده از چنگال را نیز تمرین نمایند. با این حال غذا خوردن با چنگال هنوز برای آن‌ها کمی دشوار است.

آموزش غذا خوردن به کودک 3 الی 4 سال

در سنین 3 الی 4 سالگی می‌توانید از فرزندتان انتظار داشته باشید که در استفاده از چنگال نیز به مهارت کافی دست پیدا کند و به شیوه مناسبی در کنار قاشق آن را به کار ببرد.

آموزش غذا خوردن به کودک 4 تا 5 سال

کودکان در سنین 4 تا 5 سالگی تقریبا برای غذا خوردن مستقل می‌شوند. آن‌ها در این زمان می‌توانند از پارچ‌های آب نیز استفاده کنند و با مهارت‌های حرکتی کافی برای خود نوشیدنی بریزند. در نتیجه به طور کل می‌توان گفت که کودکان 4 تا 5 ساله تقریبا بدون کمک والدین غذا می‌خورند.

آموزش غذا خوردن به کودک 5 تا 6 سال

استفاده از چاقو برای کودمان زیر 5 سال توصیه نمی‌شود. اما از این سن به بعد با افزایش مهارت‌های حرکتی و شناختی کودک به این قابلیت دست پیدا می‌کند که از چاقوها نیز برای پوشت کندن میوه، تکه کردن نان، یا برش زدن سبزیجات و گوش استفاده نماید. نکته قابل توجه اینجاست که در این سن باید به طور غیرمستقیم مراقب نحوه کار کردن کودک با چاقو باشید و در عین حال به او شهامت این را بدهید که از این ابزار نیز استفاده نماید.

نشانه های کودکی که برای آموزش غذا خوردن آمادگی دارد

شما نمی توانید از کودکی که هنوز توانایی نشستن و یا گرفتن شیء در دستانش را ندارد، انتظار مستقل غذا خوردن داشته باشید. پس پیش از شروع آموزش ها حتما موارد زیر را چک کنید.

  • کودک خودش تمایل به گرفتن قاشق از دست شما دارد.
  • کودک برای جابه جا کردن بشقاب خود یا شما تلاش می کند.
  • هنگام بازی و غذا خوردن می‌بینید که او انگشت شست یا مواد غذایی را به سمت دهانش می برد.
  • دست شما را هنگام غذا دادن پس می زند و خودش دستش را در کاسه یا بشقاب فرو می برد.

سن کودک ملاک خوبی برای سنجش آمادگی او نیست. پس به نشانه های ذکر شده بیشتر توجه کنید. شاید کودک نه ماهه شما هنوز نشانه های بالا را بروز ندهد، پس منتظر بمانید و او را مجبور به گرفتن قاشق نکنید. وقتی نشانه های آمادگی برای آموزش غذا خوردن به کودک را دیدید، می توانید با ترفندهایی که در ادامه شرح داده ایم، به او غذا خوردن را یاد بدهید.

چند ترفند ساده برای آموزش غذا خوردن به کودک

در قسمت بالا اشاره کردیم که در هر بازه سنی می‌توانید چه مهارت‌هایی را برای غذا خوردن به کودک‌تان آموزش دهید. ترفندهای زیر نکات کمکی هستند که در نظر گرفتن آن‌ها باعث می‌شود فرزندان برای تنها غذا خوردن مشتاق‌تر شود و روند توانمند شدن در این زمینه را با سرعت بیشتری طی نمایند.

1- آموزش غذا خوردن به کودک در فضای مناسب

کودکان عادت کرده‌اند که از طریق شما تغذیه شوند. از همین رو ممکن است غذا خوردن به طور مستقل برای آن‌ها کاری کسل کننده باشد. به همین خاطر است که وقتی از بچه‌ها می‌خواهیم تنها غذا بخورند تمایل چندانی نشان نمی‌دهند. برای غلبه بر این مشکل پیش از هرچیز باید محیط جذاب و شادابی را برای فرزندتان فراهم کنید. مثلا موزیک مورد علاقه کودک را در محیط غذاخوری کودک پخش کرده و از ظروف غذا خوری مخصوص کوکان استفاده نمایید.

2- نقش یک الگو را برای کودک خود بازی کنید

کودکان بیش از هرچیز از طریق مشاهده موضوعات مختلف را یاد می‌گیرند. در نتیجه اگر می‌خواهید به آن‌ها یاد بدهید که خودشان غذا بخورند یکی از روش‌های موثر این است که رو به رویشان بنشینید، با آن‌ها غذا بخورید و اجازه دهید با دیدن رفتار شما شروع به تقلید نمایند.

3- آموزش غذا خوردن به کودک | انتظارات خود را با وضعیت رشدی کودک هماهنگ کنید

کودکان از همان ابتدا نمی‌توانند به یک باره یاد بگیرند که خودشان غذا بخورند. بلکه در جریان رشد حرکتی خود به مرور در این زمینه ماهر می‌شوند. از همین رو بسیار اهمیت دارد که انتظارات خود را با توانمندی‌های خاص کودک هماهنگ کنید و برای یادگیری، فرزندتان را تحت فشار بیش از حد قرار ندهید. برای مثال این طبیعی است که کودک 1 ساله نتواند به خوبی از قاشق استفاده کند یا هنگام غذا خوردن لباس‌های خود را کثیف کند. در این شرایط دعوا کردن کودک و محدود کردن او به خاطر این رفتارها بسیار آسیب زاست و باعث تضعیف روحیه و اعتماد به نفس کودک می‌شود.

4- در استفاده از قاشق و چنگال کودک را همراهی کنید

کودکان در ابتدا وقتی قاشق یا چنگال را در دست می‌گیرند نمی‌دانند که چطور باید آن را به سمت دهان هدایت کنند. از همین رو وقتی برای اولین قاشق را به دست کودک می‌دهید، دست خود را روی دست او بگذارید و به او کمک کنید تا غذا را در دهان بگذارد. تمرین چندباره این کار کمک می‌کند که فرزندتان زودتر در استفاده از قاشق و چنگال ماهر شود.

5- از قاشق و چنگال های مناسب کودک استفاده کنید

استفاده از قاشق و چنگال های بزرگ برای کودکان خردسال کار سختی است و می تواند مانع این شود که آن ها بدون کمک والدین غذا بخورند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که وسایل غذاخوری متناسب سن کودک تهیه کنید و به این ترتیب فرایند مستقل غذا خوردن را تسهیل نمایید.

6- آموزش غذا خوردن به کودک با تشویق تلاش‌هایش

تشویق کردن یکی از روش‌های بسیار موثر برای یادگیری کودکان است. در نتیجه سعی کنید به جای تمرکز بر اشتباهات بر تلاش‌های مثبت کودک در زمینه تنها غذا خوردن تاکید نمایید و با کارهای ساده‌ای نظیر دست زدن یا گفتن کلام‌های ساده نظیر “آفرین” یا “تو بی‌نظیری” او را تشویق نمایید که به تلاش‌های خود ادامه دهد.

7- قبل استفاده از فنجان اجازه دهید کودک شیشه شیر را خودش در دست بگیرد

برای اینکه فرزندتان یاد بگیرد از فنجان یا لیوان‌ها استفاده کند، ابتدا به او یاد بدهید که تنهایی شیشه شیرش را در دست بگیرید. وقتی از نظر رشد حرکتی در مهارت نگه داشتن به توانایی کافی رسید، آن وقت می‌تواند استفاده از فنجان و لیوان‌ها را نیز امتحان کند.

غذاهای مناسب برای آموزش غذا خوردن به کودک

شما باید به شکل غذا هم برای آموزش توجه کنید. در مرحله اول کودک قادر به گرفتن قاشق در دستانش نیست. پس او با دستانش برای برداشتن غذا تلاش خواهد کرد. کودک با این کار مهارت انگشتان و دستانش را محک می زند. او بعد از مدتی قادر خواهد بود که مواد غذایی را مستقیم به دهانش ببرد. در ابتدا شما می بینید که او به جای دهان به لپ، چانه و گردنش غذا را می برد. این به این خاطر هست که هنوز حد فاصل دست و دهان را یاد نگرفته و کنترل کامل روی دستانش ندارد. برای این تمرینات از غذاهای زیر استفاده کنید.

  • هویچ، خیار، سیب زمینی، نخود فرنگی و کدو حلوایی کاملا پخته شده
  • میوه های فصل را به تیکه های کوچک ببرید و در اختیار او بگذارید
  • آماده کردن ماکارونی به صورت کاملا نرم
  • تکه های کباب

توجه: غذاهایی که کودک می خورد باید کاملا نرم و پخته باشد، تا در گلوی او گیر نکند. اندازه های تکه های میوه را به نحوی ببرید که او بتواند در دستانش بگیرد و روی آن کنترل داشته باشد. تکه های خیلی ریز ممکن است در گلوی او گیر کند.

اقدامات لازم هنگام خفگی کودک

قبل از هر چیز شما باید غذاهایی که باعث خفگی می شوند را از دسترس کودک خارج کنید. پس از دادن بادام، پسته، گردو، ذرت، هویج خام، کشمش، غذاهای خشک و سرخ شده مثل مرغ سوخاری پرهیز کنید. غذاهای کودک باید نرم و کاملا پخته شده باشند. از غذاهایی که بلعیدن آن ها دشوار است به کودک ندهید. همچنین همه دندان های کودک تان رشد نکرده پس او توانایی جویدن را ندارد. در آموزش غذا خوردن به کودک به این موارد نیز توجه کنید.

هنگام احساس خفگی کودک، شما متوجه رفلاکس حلقی خواهید شد. این رفلاکس به صورت طبیعی در بزرگسالان نیز وجود دارد. وقتی چیزی در گلو گیر میکند انسان به طور ناخودآگاه عق می زند. با این واکنش جسم خارجی از گلو خارج شده و مانع از خفگی می شود.

اگر کودک شما به طور دائم رفلاکس حلقی دارد، باید مساله را پیگیری کنید. با مراجعه به متخصص و بررسی همه جانبه این مساله حل خواهد شد. اما وقتی ماده غذایی مسیر تنفسی را ببندد، رفلاکس کمک چندانی نمی تواند بکند. در واقع ماده غذایی وارد نای شده و امکان نفس کشیدن را میگیرد. این شرایط بسیار خطرناک است و باید هر چه سریع تر مسیر هوا باز شود.

کودک در این حالت ابتدا سرفه می کند اما اگر مسیر باز نشود سکوت کرده و توانایی گریه ویا درآوردن صدا را ندارد. شما در این وضعیت باید تلاش کنید که جسم خارجی را از گلوی کودک خارج کنید. پس انگشتتان به گلو او برده و به خارج کردن جسم خارجی کمک کنید. کودک را به پشت نخوابانید. به سمت شکم او را نگه دارید و یا از او بخواهید که دولا شده و سرفه کند تا جسم خارج شود. بعد از باز شدن راه گلو به او آب بدهید و او را آرام کنید.

سخن آخر

آموزش غذا خوردن به کودک اگر با توجه به نکات ذکر شده باشد، بسیار آسان تر خواهد بود. اما اگر در این کار با مشکلی مواجه شده‌اید حتما با شماره های درج شده تماس گرفته و از خدمات مشاوره کودک استفاده کنید. متخصصین با بررسی کامل در آموزش غذا خوردن به کودک و سایر مسائل مربوط به او کمک تان خواهد کرد.

گاه ناتوانی کودک در آموزش مهارت غذا خوردن ناشی از یک مساله رشدی است که باید حتما تحت درمان قرار بگیرد. بنابراین نمود های رفتار کودک را جدی بگیرید و اگر از مراحل رشد طبیعی عقب ماند برای بررسی بیشتر به متخصصین مراجعه نمایید. در نهایت اینکه آموزش غذا خوردن به کودک نه یک روزه بلکه در طی چند ماه صورت می گیرد. بنابراین صبور باشید و از روزهای شیرین کودکی فرزندتان لذت ببرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش غذا خوردن به کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

فرزندم 2 سال دارد و هرچقدر به او یاد می دهم که به درستی از قاشق و چنگال استفاده کند باز هم کثیف کاری می کند چه کار کنم؟

شما باید انتظارات خود را با توانمندی های کودک هماهنگ کرده و بیش از حد به فرزند خود فشار نیاورید. کودکان در سنین دو سالگی هنوز به مهارت کامل در زمینه استفاده از قاشق و چنگال دست نیافته اند. در نتیجه صبور باشید و با تشویق کردن فرایند یادگیری کودک را تسهیل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: آموزش غذا خوردن به کودک با 7 روش ساده

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : آموزش غذا خوردن به کودک با 7 روش ساده, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 71 تاريخ : پنجشنبه 27 بهمن 1401 ساعت: 14:45

احساسات کودک هنوز برای خود او معنا پیدا نکرده است. آموزش احساسات به کودکان به ویژه برای کودکان 4 ساله که نحوه بیان و بروز ندارند و همه خواسته های خود را با گریه و فریاد بیان می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. برای آموزش احساسات کودک ابتدا باید بر رفتار خود دقت داشته باشید. والدین بزرگترین نقش را در آموزش دارند. بیان احساسات کمتر به رفتار پرخاشگرانه منتهی می‌شود. کودکانی که پس از عصبانیت می‌گویند که به دلیل رفتار تو عصبانی شدم، کمتر از کودکانی که قدرت بیان ندارند شروع به کتک کاری می‌کنند. به همین دلیل آموزش درک و بیان احساسات کودک از اهمیت بالایی برخوردار است و کودک در نهایت جسم و روان سالم تری خواهد داشت. برای آموزش روش های متفاوتی وجود دارد که در ادامه شرح داده‌ایم. اگر تلاش دارید تا از روش های سالمی برای آموزش استفاده کنید حتما از مشاورین و روانشناسان کودک کمک بگیرید.

منبع: احساسات کودک | آموزش شناخت و بیان احساسات کودک

احساسات کودک

آموزش احساسات کودک دو جنبه مهم دارد. 1) کودک از احساسات خودش آگاه باشد. 2) کودک نسبت به احساسات و عواطف دیگران واکنش مناسب نشان دهد.

بنابراین آموزش احساسات به کودک باید در اولویت قرار بگیرد. کودکان از طریق حالات بدن، چهره، رفتار و بازی احساسات خود را بیان می‌کنند. والدین باید به درک احساسات و رفتارهای کودکان اهمیت بدهند. و به آن‌ها نشان دهند که چگونه باید احساسات خود را بیان کنند.

کودکانی که بیان احساسات را آموزش دیده اند در آینده از سلامت روان بیشتری برخوردارند، انعطاف پذیرترند، مشکلات رفتاری کمتری از خود نشان می‌دهند، در مدرسه عملکرد بهتری دارند و نسبت به خودشان احساس خوبی دارند.

آموزش احساسات به کودک

برای آموزش احساسات کودک ، باید مراحلی را گذراند و به او از طریق روش های مختلف آموزش داد. به طور کلی والدین نقش اساسی در آموزش احساسات به کودک دارند. در ادامه مسیر صحیح آموزش احساسات کودک را ارائه داده‌ایم.

1. آموزش احساسات کودک با لغات ساده

برای آموزش احساسات کودک باید لغات ساده را به کودک آموزش دهید. مثلا کلمات شادی، ناراحت، عصبی و ترس را به کودک آموزش دهید. کودکان بزرگ‌تر راحت تر می‌توانند این لغات را درک کنند. حتی می‌توانید از جملاتی مثل خسته شدن، عصبی شدن و ناامید شدن برای آموزش استفاده کنید.

حتی برای آموزش احساسات کودک می‌توانید از شخصیت های کارتون و کتاب داستان کمک بگیرید. مثلا از کودک بپرسید که احساس می‌کنی شخصیت کارتون چه احساسی دارد؟ و بعد در رابطه با احساس شخصیت های دیگر کارتون صحبت کنید. به کودک خود همدلی کردن را آموزش دهید.

کودکان در رابطه با تغییرات افراد و احساسات دیگران کنجکاو هستند. ناراحتی خود را بروز می‌دهند و از احساسات دیگران تعجب می‌کنند.

2. گوش دادن به صحبت های کودک

به کودک خود فرصت صحبت کردن بدهید. برای آموزش احساسات کودک از کودک بخواهید تا در رابطه با اتفاقات روزمره خود صحبت کند. یا زمانی که با خواهر و برادر خودش بحث می‌کند، به او بگویید که رفتارت ناراحت کننده بود و باید از خواهدت معذرت خواهی کنی.

هر روز از کودک خود بخواهید تا در رابطه با احساساتش‌توضیح دهد. حتی می‌توانید از صورتک های بیان احساس کمک بگیرید و از کودک بخواهید تا احساسات خود را با نشان دادن صورتک ها بیان کند.

3. آموزش غلبه بر احساسات

در کنار آموزش احساسات کودک باید راه های غلبه بر هیجانات را نیز به او آموزش دهید. باید به کودک یاد بدهید که هر موقع عصبانی بود نباید به دیگران آسیبی وارد کند. و باید با کنترل خشم و بدون آسیب به کسی راه حلی پیدا کند. به کودک آموزش دهید که باید برای خود مکانی را برای تنهایی ها در نظر بگیرد.

کودک را تشویق کنید تا در موقعیت های عصبانی به اتاق و گوشه تنهایی های خود برود. با آموزش صحیح بروز احساسات‌به کودک نحوه برخورد با هیجانات و‌احساسات را آموزش دهید. اغلب کودکان از اینکه در زمان عصبانیت و خشم چه رفتاری نشان دهند آگاهی ندارند.

4. آموزش روش های مثبت تقویت

یکی از روش های آموزش احساسات کودک تقویت رفتارهای مثبت است. زمانی که کودک شروع به بیان احساساتش‌می‌کند او را تقویت کنید و بگویید که چقدر از بیان احساسات‌او خوشحال می‌شوید. حتی برای تقویت رفتارهای مثبت می‌توانید پاداش در نظر بگیرید.

برای مثال زمانی که کودک به خواهر خود می‌گوید که به دلیل رفتار نامناسب از دست او عصبانی است برای او پاداشی در نظر بگیرید و رفتار مثبتش را با سیستم پاداش تقویت کنید.

5. احساسات کودک و رفتارهای صحیح والدین

برای اینکه به درستی آموزش احساسات کودک صورت بگیرد، والدین باید در رفتار خود دقت داشته باشند. اگر شما به درستی‌احساسات خود را بیان کنید و سرکوب نکنید کودک با تقلید از شما اتوماتیک روش صحیح را آموزش می‌بیند.

مثلا “زمان هایی که ناراحت هستید با کودک صحبت کنید و بگویید که امروز از شدت ناراحتی عصبانی هستم” یا “زمان هایی که خسته هستید و بیرون از منزل قرار دارید ماشین را در گوشه آرامی متوقف کنید و بگویید که امروز به دلیل خستگی ناراحت هستم و لازم است تا زمان کوتاهی را وقف استراحت کنم، دوباره حرکت می‌کنیم.”.

اهمیت آموزش احساسات به کودک

اهمیت احساسات کودک در زمینه های مختلف زندگی مانند رشد فرهنگی، اجتماعی و شخصیت حائز اهمیت است. دلایل محکمی برای آموزش احساسات به‌کودک وجود دارد که در ادامه شرح داده‌ایم.

1. تقویت هوش هیجانی

برخی از والدین از کودک انتظار دارند که به صورت غریزی بیان احساساتشان را بلد باشند و خود با هیجانات شان کنار بیایند. اما باید آموزش احساسات کودک را به او یاد بدهید و طرز برخورد با هیجانات را به او آموزش دهید. با آموزش احساسات به کودک، او قادر خواهد بود تا بر اساس احساسات خود تجارب را کسب کند و با احساسات گسترده ای آشنا شود.

2. کمک به کاهش اضطراب

احساسات کودک قسمت مهمی از تجربه های زندگی او می‌شود. ایجاد فضای سالم برای ابراز احساسات کودک باید به شیوه ای سالم فراهم شود. باید به گونه ای به کودک آموزش دهید که فضای سالمی را با بیان احساساتش‌درک کند. زمانی که کودک با بیان‌احساسات خودش جنگ نمی‌کند، اضطراب و استرس او کاهش می‌یابد.

3. رسیدن به خود آگاهی

زمانی که کودک با احساسات و هیجانات خود به شناخت برسد، نسبت به اتفاقات اطراف خود آشنا می‌شود و به خود آگاهی می‌رسد. خود آگاهی نقش بزرگی در کاهش اضطراب و شناخت معیارهای فرد دارد.

4. تقویت قدرت کودکان

یکی از بزرگ ترین اهمیت آموزش احساسات کودک تقویت قدرت کودک است. زمانی که احساسات کودک سرکوب شود، به توانایی های او لطمه وارد می‌کند و در ناخودآگاهش باقی می‌ماند. در نهایت کودک در زندگی روزمره‌اش با مشکل روبرو می‌شود. بنابراین برای تقویت قدرت کودکان باید با احساسات آنها به نحو احسنت برخورد کرد و سرکوب شان نکرد.

5. کمک به یادگیری

مغز کودکان در حال یادگیری است. زمانی که به احساسات کودک لطمه وارد می‌کنید و هیجانات او را سرکوب می‌کنید، کودک سرشار از استرس و اضطراب می‌شود. با آموزش احساسات کودک به یادگیری او کمک خواهید کرد. کودک آموزش می‌بیند که در چه موقعیتی چه واکنشی از خود نشان دهد. در نتیجه به یادگیری او کمک خواهد شد.

6. کمک به سلامت جسمانی

احساسات سرکوب شده در همه سنین به سلامت روان آسیب وارد می‌کند. در نهایت از طریق سردرد، زخم معده، معده درد، فشار خون بالا و … بروز پیدا می‌کند. اگر آموزش درستی به احساسات کودک صورت گرفته باشد، احساسات خود را حل می‌کند و با رفع مشکلات به سلامت جسمانی خود کمک می‌کند.

7. کمک به رشد شخصیت سالم

یکی از دلایل اهمیت آموزش احساسات کودک، کمک به رشد شخصیت است. زمانی که والدین برای آموزش احساسات کودک تلاش می‌کنند، در واقع به سلامت او در بزرگسالی کمک می‌کنند. ابراز احساس باعث می‌شود که با رفتارهای منفی سازگار بشویم تا به اضطراب، افسردگی و مشکلاتی روانی دچار نشویم.

کلام آخر

آموزش احساسات کودک از اهمیت بالایی برخوردار است. فرض کنید کودک شما در شرایط ناراحت کننده شروع به رقصیدن و خنده می‌کند. چه حالی به شما دست خواهد داد؟

مسلما ناراحت می‌شوید و کودک تحت قضاوت دیگران قرار می‌گیرد. یا در مهمانی قرار دارید که کودک به جای بیان احساس ناراحتی و عصبانیت به دلیل دعوا با کودک دیگر، شروع به کتک کاری می‌کند. در این مواقع والدین در جستجوی خطای تربیتی خود قرار می‌گیرند و به دنبال راهکاری مناسب برای تربیت و آموزش صحیح شیوه بیان احساسات به‌کودک هستند.

برای این کار باید از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه احساسات کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: احساسات کودک | آموزش شناخت و بیان احساسات کودک

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : احساسات کودک , آموزش شناخت و بیان احساسات کودک, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 70 تاريخ : پنجشنبه 27 بهمن 1401 ساعت: 14:41

حساسیت غذایی کودکان ممکن است از ابتدا همراه او باشد و یا بعدا ایجاد شود. به طور معمول برخی از مواد غذایی شامل گندم، شیر، تخم مرغ، سویا، بادام زمینی، غذاهای دریایی و … برای کودکان حساسیت زا هستند. حساسیت غذایی کودکان از مشکلات رایجی است که می‌تواند تبدیل به موضوعی چالش برانگیز برای والدین شود. توجه به تغذیه و سلامت جسمانی کودک از جمله وظایف والدین است که باید به آن اهمیت دهند و با کسب اطلاعات کافی و انتخاب غذاهای مناسب برای کودک خود، از بروز هر گونه عارضه و یا حساسیت غذایی در فرزندشان جلوگیری نمایند. در ادامه غذاهای حساسیت زا برای کودکان را نام برده‌ایم.

منبع: حساسیت غذایی کودکان | غذاهای حساسیت زا در کودکان

حساسیت غذایی کودکان

در واقع حساسیت غذایی کودکان و یا آلرژی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن برخی مواد را به اشتباه به عنوان یک تهدید در نظر می‌گیرد.

چنین اشتباهی سبب آزاد سازی مواد شیمیایی و آنتی بادی‌هایی برای مبازره با عامل تهدید می‌شود. همین موضوع سبب ایجاد علائمی همچون خارش و کهیر در پوست، سرفه، گرفتگی معده و یا حتی تنگی نفس می‌گردد. حساسیت غذایی کودکان می تواند همراه با خفگی و مرگ باشد، بنابراین جدیت این مساله بسیار بالاست.

ایجاد آلرژی و یا حساسیت غذایی کودکان نیز دلایل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها ماهیت غذاهای حساسیت زا است. سیستم ایمنی بدن کودک به غذاهای حساسیت زا واکنشی خفیف تا خطرناک نشان می‌دهد. در صورتی که والدین به نکات غذایی کودک خود توجهی نداشته باشند، ممکن است علائم حاد حساسیت شامل مشکلات تنفسی و یا ورم و کهیر در آن‌ها نمایان شود.

علائم حساسیت غذایی کودکان

علائم حساسیت غذایی کودکان ناشی از عدم رعایت نکات غذایی با توجه به شدت حساسیت با یکدیگر تفاوت دارد، اما عموما شامل موارد زیر است. ( برای اشنایی با میزان استاندارد نمک در غذای کودک کلیک کنید).

  • آبریزش بینی
  • آبریزش چشم
  • تورم اطراف دهان یا داخل گلو
  • کهیر زدن و یا ایجاد دانه‌های قرمز بر روی پوست
  • مشکلات تنفسی شامل آسم و تنگی نفس
  • عطسه‌های مکرر
  • گرفتگی معده
  • کوفتگی
  • شکم درد
  • استفراغ
  • اسهال
  • و . . .

شایع‌ترین غذاهای حساسیت زا در کودکان

با اینکه ممکن است بدن کودکان نسبت به بسیاری از مواد غذایی حساسیت و واکنش نشان دهد، اما در این میان برخی از آن‌ها شایع‌تر هستند. در ادامه به شایع‌ترین غذاهای حساسیت زا برای کودکان پرداخته‌ایم. طبق تحقیقات حساسیت غذایی کودکان در 6 ماده غذایی زیر بیشتر گزارش شده است.

1.شیر گاو

شیر گاو از جمله مواد غذایی حساسیت زا برای کودکان می‌باشد. به طوری که حدود سه درصد از کودکان زیر سه سال به شیرگاو حساسیت دارند. حساسیت خفیف به شیر در کودکان به صورت کهیر و خارش پوست و حساسیت شدید به آن همراه با علائم آلرژیک انافیلاکسی می‌باشد که شامل تورم گلو، افت فشار خون و … است.

شیر منبع مهمی برای کلسیم و پروتئین می‌باشد که برای رشد استخوان و ماهیچه‌های کودکان لازم و مفید است. توصیه متخصصان به مادران این است که اگر کودک آن‌ها به شیر حساسیت دارد، از شیرهای غیرلبنی موجود در بازار برای فرزندشان استفاده کنند. حساسیت غذایی کودکان که ناشی از شیر گاو است، ممکن است در سال های بعدی از بین برود. اما بهتر است برای سنین زیر سه سال با احتیاط مصرف شود.

2.تخم مرغ

تخم مرغ نیز از دیگر مواد غذایی حساسیت زا برای کودکان است که معمولا علائم ناشی از آلرژی به آن، پس از پنج سالگی رفع می‌شود. در واقع پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ سبب ایجاد علائم آلرژی و حساسیت غذایی کودکان می‌شود.

والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که علائم حساسیت به تخم مرغ در کودکان فقط از طریق خوردن آن ایجاد نمی‌شود و ممکن است هر گونه تماس با تخم مرغ و یا استشمام بوی آن نیز سبب ایجاد حساسیت شود.

3.بادام زمینی

از خطرناک‌ترین حساسیت‌ها در کودکان، حساسیت به بادام زمینی است که معمولا با افزایش سن نیز از بین نمی‌رود. اگر والدین به بادام زمینی حساسیت داشته باشند، این نوع از آلرژی از طریق ژنتیک به فرزندان انتقال پیدا می‌کند.

کسانی که به بادام زمینی حساسیت دارند باید اپی نفرین تزریقی را به همراه داشته باشند تا حتی اگر با بادام زمینی تماس داشتند، سریعا از آن استفاده کنند.

4.سویا

از دیگر مواد غذایی حساسیت زا برای کودکان سویا است که معمولا تا سن ده تا یازده سالگی نیز از بین نمی‌رود. نکته‌ای که در مورد حساسیت کودکان به سویا وجود دارد این است که معمولا علائم آن به صورت خفیف نمایان می‌شود و چندان خطرناک نیست.

5.غذاهای دریایی

حساسیت به غذاهای دریایی دسته‌ای از حساسیت‌ها هست که معمولا با افزایش سن نیز از بین نمی‌روند. همینطور علائم حساسیت و آلرژی به غذاهای دریایی معمولا پس از سن شش سالگی نمایان می‌شوند.

در مورد حساسیت به غذاهای دریایی نیز باید به این نکته اشاره کنیم که علائم این نوع از آلرژی نیز همانند حساسیت به بادام زمینی خطرناک است و بهتر است افراد مبتلا به این آلرژی همواره اپی نفرین تزریقی را همراه خود داشته باشند تا مانع از بروز آنافلاکسی شوند.

6.گندم

یکی دیگر از حساسیت‌های شایع به مواد غذایی در میان کودکان، حساسیت به گندم می‌باشد. دلیل این حساسیت واکنش سیستم دفاعی بدن کودکان به پروتئین موجود در گندم است که معمولا پس از سن سه سالگی رفع می‌گردد. توصیه می‌شود مادران در صورتی که کودک‌شان به گندم حساسیت دارد جو دوسر، ذرت، جو، کینوا و برنج را در رژیم غذایی فرزند خود بگنجانند.

تشخیص حساسیت غذایی کودکان

اگر علائم و نشانه‌های حساسیت غذایی را در کودک خود مشاهده کردید؛ بهتر است به متخصص اطفال مراجعه کنید تا نوع حساسیت فرزند شما مشخص شود و در ادامه در تغذیه او توجه بیشتری گردد.

معمولا پزشک برای اینکه بتواند نوع حساسیت را در فرزند شما تشخیص دهد؛ سوالاتی همچون علائم و نوع تغذیه کودک، تعداد دفعات بروز واکنش‌های حساسیت، مدت زمان بین تغذیه و شروع علائم، سابقه خانوادگی آلرژی و بیماری‌هایی همچون اگزما و یا آسم و… از شما خواهد پرسید و در نهایت حساسیت کودک‌تان به یک موادغذایی خاص را تشخیص می‌دهد.

فرق عدم تحمل غذایی با حساسیت غذایی کودکان چیست؟

هضم برخی از مواد غذایی برای کودک دشوار است. این مساله ارتباطی با حساسیت غذایی ندارد، بلکه یک مشکل گوارشی است. این کودکان تحمل هضم این غذاها را ندارند. بنابراین مصرف این مواد باید با محدودیت و ظرفیت کم صورت بگیرد. حساسیت غذایی کودکان موضوعی خطرناک تر است. اما تحمل غذایی نیز باید با توجه به رژیم خاص کودک کنترل شود. برخی از عدم تحمل مواد غذایی شامل عدم تحمل لاکتوز، گلوتن و مواد افزودنی در غذا هاست.

در چه مواردی باید برای حساسیت غذایی کودکان به متخصص مراجعه کرد؟

برخی از مواد غذایی حساسیت زا برای کودکان موجب نشانه هایی شدیدی می شود. آنافیلاکسی واکنش آلرژیک شدیدی است که کودکان به برخی مواد غذایی مثل بادام زمینی نشان می‌دهند. با بسته شدن مسیر تنفسی و مشکل در بلع بلافاصله باید مراجعه به متخصص و اورژانس صورت بگیرد. همچنین حساسیت غذایی کودکان در مواردی که همراه با نشانه های زیر باشد، قطعا نیاز به مداخله پزشکی دارد.

  • بیهوشی و از حال رفتن
  • درد در ناحیه قفسه سینه
  • ضربان قلب یا نبض ضعیف
  • کبودی در نواحی مختلف مثل زیر چشم ها و انگشتان
  • متورم شدن لب ها و زبان
  • تنفس سخت یا خس خس گلو گاه همراه با سرفه است
  • گیجی و منگی

روش های درمان حساسیت غذایی کودکان

برای درمان حساسیت غذایی کودکان هنوز هیچ دارو و فرمولی کشف نشده است. بنابراین متخصصین پیشگیری را توصیه می کنند. با توجه به تحقیقات به عمل آمده برخی از مواد غذایی برای کودکان حساسیت زا هستند. مواد غذایی حساسیت زا برای کودکان ممکن است بعد از رشد سیستم ایمنی بدن آن ها از بین برود. اما برای اطمینان مصرف غذاهای ذکر شده در سنین پایین با محدودیت و احتیاط باید صورت بگیرد.

شما باید در مورد رژیم غذایی فرزندتان با متخصص صحبت نمایید. در صورتی که حساسیت های غذایی کودک به حدی است که ویتامین های لازم را هم تحت تاثیر قرار بدهد، آن وقت متخصصین با تجویز داروهای مکمل و ویتامین این کمبود را جبران می کنند. و برای کودکانی که دارای حساسیت های شدیدی هستند داروهایی مثل اپی نفرین تجویز می شود.

سخن آخر

متاسفانه برای رفع حساسیت و آلرژی به مواد غذایی در کودکان هیچ گونه درمانی وجود ندارد. در صورتی که والدین علائم حساسیت و آلرژی را در کودکان خود مشاهده کنند، باید برای کنترل آن‌ها به کمک پزشک مواد غذایی حساسیت زا را شناسایی نمایند و آن را از تغذیه کودک خود حذف کنند. البته گاهی پزشکان برای کم‌تر شدن علائم ناشی از حساسیت در کودکان استفاده از آنتی هیستامین را تجویز می‌کنند.

شدت بروز علائم حساسیت به مواد غذایی در کودکان مختلف با یکدیگر فرق دارد و در برخی موارد خفیف و در برخی موارد خطرناک است. بنابراین بهتر است والدین به این دسته از علائم توجه داشته باشند و برای شناسایی دقیق مواد غذایی حتما به پزشک مراجعه کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه غذاهای حساسیت زا برای کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

نشانه های حساسیت غذایی کودکان کدامند؟

بیشتر کودکان نسبت به غذاهای حساسیت زا واکنش یکسانی دارند که شامل تنگی نفس، درد قفسه سینه، کهیر، کبودی، تورم لب ها و زبان، قرمزی چشم ها، آبریز بینی و … می شود.

آیا مصرف غذاهای حساسیت زا برای کودکان خطرناک است؟

نشانه های حساسیت و آلرژی که در برابر مصرف غذاهای حساسیت زا برای کودکان رخ می دهد، زنگ خطری است که والدین باید آن را جدی بگیرند. برخی از علائم به قدری خطرناک هستند که می تواند جان کودک را هم به خطر بیاندازد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: حساسیت غذایی کودکان | غذاهای حساسیت زا در کودکان

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : حساسیت غذایی کودکان , غذاهای حساسیت زا در کودکان, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 74 تاريخ : چهارشنبه 26 بهمن 1401 ساعت: 23:57

لجبازی کودکان به دلایل مختلفی مانند ژنتیک، عوامل محیطی و روش تربیت والدین باز می‌گردد. زمانی که والدین به خواسته های کودک خود عمل نمی‌کنند، کودک دست به لجبازی می‌زند و شروع به رفتارهای بد می‌کند. بهترین راه درمان برای لجبازی کودکان صحبت با کودک و در نظر گرفتن جریمه و تشویق است. اما باید این موضوع را به یاد داشته باشد که کمک از روانشناس بهترین راه کنترل و تربیت کودکان است. گاهی لجبازی کودکان نشات گرفته از اختلال بیش فعالی آنها است و تنها به دست روانشناس و مشاورین کودک قابل تشخیص و درمان می‌باشد.

منبع: لجبازی کودکان | علت و درمان لجبازی کودکان

‌لجبازی کودکان

لجبازی در کودکان یا نافرمانی کودک برای والدین دشوار و طاقت فرسا است. اصولا کودکان لجباز نشانه های بیش فعالی هم دارند و باید حتما تحت نظر روانشناس و مشاورین کودک قرار بگیردند. اگربیش فعالی کودکان درمان نشود تاثیرات منفی به همراه خواهد داشت و کودک در بزرگسالی از پس زندگی روزمره خود بر نمی‌آیند.

لجبازی کودکان با الگوهای عصبانیت، تحریک پذیری، بهانه گیری، کینه ورزی و سرپیچی همراه است. برای مقابله با لجبازی کودکان نیاز نیست که به تنهایی به دنبال راهکار باشید. برای‌درمان از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید تا در رابطه با اختلال بیش فعالی بیشتر آشنا شوید و از نحوه رفتار با لجبازی کودکان آشنا شوید.

علت لجبازی کودکان

علت و دلایل لجبازی کودکان به طور قطع مشخص نیست. اما ریشه و زمینه های ارثی و محیطی می‌تواند از دلایل لجبازی کودکان محسوب شود. در ادامه در رابطه با علت لجبازی کودکان توضیح داده ایم.

1. عوامل ارثی

از علت های لجبازی کودکان می‌توان به عوامل ارثی اشاره کرد. مادر و پدرانی که شخصیت عصبی، خودخواه و لجباز دارند کودکان لجبازی نیز تحویل خواهند داد. نحوه عملکرد عصبی و مغزی افراد از ژنتیک پدر و مادر به ارث برده شده است. بنابراین عوامل ارثی زمینه اصلی لجبازی کودکان به شمار می‌روند.

2. عوامل محیطی

لجبازی کودکان به عوامل محیطی آنها نیز باز می‌گردد. شرایط فرزند پروری و عدم نظارت بر رفتار کودک باعث تربیت کودکی لجباز خواهد شد. گاهی والدین برای تربیت فرزندان خود زمان کافی صرف نمی‌کنند و کودک را به حال خود رها می‌کنند. اما برخی از والدین نیز به دلیل سخت گیری های افراطی باعث تربیت کودک لجباز می‌شوند.

3. مشکلات خانوادگی | لجبازی کودکان

کودکانی که در خانواده های سالم و با آرامش زندگی می‌کنند از زمینه های اختلال کمی برخوردارند. مشکلات خانوادگی بر روحیات کودک تاثیرات منفی می‌گذارد و در نهایت لجبازی کودکان بروز پیدا می‌کند. شرایط محیطی با شرایط ژنتیکی ترکیب می‌شوند و نافرمانی ها و لجبازی های کودک را نمایان می‌کند.

4. اشتباه تربیتی والدین

کودکان آینه رفتار ما هستند. احتمالا بارها و بارها این جمله را شنیده اید که کودکان رفتار پدر و مادر خود را تقلید می‌کنند. پدر و مادرانی که لجباز هستند این رفتار را به کودک خود آموزش می‌دهند و باعث تربیت کودک لجباز می‌شوند. بنابراین یادگیری یکی از علل لجبازی کودکان است. برای تربیت صحیح کودکان باید به رفتار خود دقت داشته باشید و رفتارهای بد خود را اصلاح کنید. هرچه در زمان کودکی کودک رفتار می‌کنید، در بزرگسالی او دریافت خواهید کرد. در واقع خود درگیر و با چالش روبرو خواهید شد.

5. آموزش ندادن به کودک

زمانی که تربیت کودک و آموزش صحیح انجام نشود کودک به رفتارهای خود ادامه می‌دهد و با لجبازی به خواسته های خود می‌رسد. کودک نمی‌داند که کدام رفتار درست و کدام رفتار نادرست است. تنها از این موضوع آگاه است که این رفتار باعث رسیدن به خواسته ها می‌شود. بنابراین عدم آموزش صحیح را می‌توان به لجبازی کودکان نسبت داد.

درمان لجبازی کودکان

برای کنترل و درمان لجبازی کودکان باید والدین به راهنمایی ها و نکات مهمی که متخصصان کودک آموزش می دهند اهمیت دهند. کمک از روانشناس گزینه بسیار مناسبی برای درمان لجبازی کودکان است. در ادامه به راهکارهایی اشاره کرده ایم که به کاهش لجبازی کودکان کمک می‌کند.

1. برای کاهش لجبازی کودکان آرامش خود را حفظ کنید

برای کنترل و درمان لجبازی کودک اولین قدم حفظ آرامش خود است. درمان لجبازی کودکان کار دشوار و سختی است که نیاز به آرامش و صبوری دارد. برای شروع درمان بهتر است تا در وهله اول آرامش خود را حفظ کنید. واکنش تند پدر و مادر باعث لجبازی بیشتر کودکان می‌شود. در صورتی که آرامش خود را حفظ نکنید درمان نه تنها صورت نمی‌گیرد، بلکه شدید تر و بدتر می‌شود.

2. به آگاهی کافی برسید

برای درمان لجبازی کودکان باید به آگاهی کافی برسید و تربیت ایده آل را آموزش ببینید. برای استفاده از تکنیک های مناسب باید به خوبی آن ها را درک کنید و بر اساس روش های تربیتی مناسب کودک را درمان کنید. برای‌درمان لجبازی کودکان باید والدین روی رفتار خود کار کنند و رفتارهای اشتباه شان به کمترین حد برسد.

3. برای درمان لجبازی کودکان بی توجهی کنید

علت اصلی لجبازی کودکان ، تلاش آن ها برای جلب توجه است. کودکان برای جلب توجه دست به لجبازی می‌زنند و به خواسته های خود می‌رسند. زمانی که والدین به لجبازی کودکان توجه کنند و آنها را به خواسته های خود برسانند، لجبازی تشدید می‌شود. بنابراین برای رفع این اتفاق باید به کودک بی توجهی کنید و رفتارهای او را نشنیده بگیرید. حتی برای آرام سازی کودک اقدامی نکنید. شاید گریه و رفتارهای نامناسب کودک شما را آزار دهد، اما برای تربیت فرزند لازم است تا خودتان را کنترل کنید.

4. برای رفتارهای بد کودک جریمه مشخص کنید

برای درمان لجبازی کودکان باید برای رفتارهای بد او جریمه در نظر بگیرید. زمانی که می‌خواهید جریمه را برای کودک در نظر بگیرید نباید عصبانی و خشمگین باشید. در کمال آرامش و خونسردی سعی کنید جریمه را اعلام کنید. زمانی که می‌خواهید جریمه را در نظر بگیرید باید به کودک بگویید که برای چه چیزی جریمه را در نظر گرفته اید و این جریمه برای کدام رفتار است. برای در نظر گرفتن جریمه ها سعی کنید از تنبیه بدنی دوری کنید و حتی کودک را با جریمه های ترسناک و تاریکی تهدید نکنید. برای جریمه می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید.

  1. حق تماشای تلویزیون را از کودک بگیرید.
  2. حق بازی با موبایل را از کودک بگیرید.
  3. برای ساعتی با او صحبت نکنید.
  4. رفتار بد او را کاملا توضیح دهید.
  5. از جریمه هایی استفاده کنید که قابل اجرا باشد.

5. برای رفتارهای خوب کودک پاداش بدهید

برای درمان لجبازی کودک کارها و رفتارهای خوب کودک را تشویق کنید. زمانی که رفتارهای مناسب و شایسته ای از کودک دیدید باید او را تشویق کنید. زمانی که کودک بر خلاف لجبازی هایش رفتاری انجام داد باید مورد تشویق قرار بگیرد. تشویق رفتار و شخصیت کودک باعث کاهش لجبازی و رفتار های منفی می‌شود. با تشویق رفتارهای خوب کودک یاد می‌گیرد که بدون لجبازی و کج خلقی به خواسته های خود برسد.

6. برای درمان لجبازی کودکان قوانینی را مشخص کنید

برای درمان و کنترل لجبازی کودکان باید قوانین و حد و مرزی را مشخص کنید. کنترل گری رفتارهای کودک را کنار بگذارید و از سخت گیری پرهیز کنید. با کمک کودک قوانین را مشخص کنید تا او نیز با قوانین موافق باشد. سعی کنید حد و مرز به گونه ای باشد که جلب توجه و عصبانیت رخ ندهد و همه رفتارها با آرامش صورت بگیرد.

7. به خواسته کودک اهمیت بدهید

به خواسته ها و نیازها برای کاهش لجبازی کودکان گوش دهید. با اهمیت به خواسته ها و گوش فرا دادن به تمام حرف های کودک به او نشان می‌دهید که از اهمیت بالایی برخوردار است و بدون لجبازی می‌تواند حرف هایش را بزند.

8. منطقی و مهربان رفتار کنید

برای کاهش لجبازی کودکان باید سعی کنید تا منطقی و مهربان رفتار کنید. به خواسته های کودک منطقی پاسخ دهید تا از میزان لجبازی کودک کاسته شود. با این روش به کودک توجه مثبت می‌کنید و کودک یاد می‌گیرد که برای جلب توجه نیاز به لجبازی نیست.

9. برای کاهش لجبازی کودکان با کودک صحبت کنید

برای کاهش لجبازی کودکان باید با کودک صحبت کنید. برای‌کودک خود زمانی را در نظر بگیرید تا صحبت های یکدیگر را گوش دهید. صحبت با کودک به اندازه زیادی به او انرژی مثبت می‌دهد و برای جلب توجه دیگر نیاز به لجبازی نمی‌بیند. هنگام صحبت با کودک از او سوال کنید که چه چیزی ناراحتش کرده است که لجبازی می‌کند. و به او بگویید که رفتارهایش اشتباه و نادرست است. با صحبت کردن به کودک یاد می‌دهید که خواسته های خودش را بیان کند و لجبازی نکند.

10. تا جای ممکن با کودک همکاری کنید

برای کاهش لجبازی کودکان باید سعی کنید زمانی که ناراحت و کلافه است با او همکاری کنید. با همراهی می‌توانید به کودک توجه کنید و رفتار او نسبت به لجبازی را کاهش دهید.

11. با نظارت کامل به کودک حق انتخاب بدهید

اگر برای کاهش لجبازی کودکان به دنبال راهکار هستید باید به خواسته های او گوش دهید. پس از گوش دادن برای او گزینه های انتخاب کنید و حق انتخاب را به او بدهید. مثلا اگر کودک برای لباس پوشیدن لجبازی می‌کند، چند دست لباس قرار دهید و به کودک بگویید تا انتخاب کند و بپوشد. با این کار هم به خواسته کودک گوش داده اید و هم بر اساس خواسته خود پیش رفته اید.

12. برای کاهش لجبازی کودکان از روانشناس کمک بگیرید

برای راهکار و کنترل لجبازی کودکان باید از روانشناس کمک بگیرید. کمک از روانشناس به ریشه یابی لجبازی و شخصیت کودک نیز کمک می‌کند. بنابراین برای تربیت درست و صحیح بهترین انتخاب کمک از روانشناس است.

کلام آخر

لجبازی کودکان بیشتر به دلیل جلب توجه و رسیدن به خواسته ها است. اما زمانی که به لجبازی های کودک پاسخ اشتباه دهیم. کودک شرطی می‌شود و دیگر رفتار درست را یاد نمی‌گیرد. برای آموزش و راهنمایی رفتار درست نیاز به روانشناس الزامی است. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه لجبازی کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: لجبازی کودکان | علت و درمان لجبازی کودکان

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : لجبازی کودکان , علت و درمان لجبازی کودکان, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 118 تاريخ : چهارشنبه 26 بهمن 1401 ساعت: 23:53

بهترین مراکز مشاوره و روانشناس کودک رودهن کدامند؟ در این مراکز چه خدماتی در اختیار والدین و فرزندان قرار می‌گیرد؟ مشاوره کودک یکی از انواع خدمات تخصصی روانشناسی است که به موضوعات گسترده‌ای می‌پردازد. از جمله این موضوعات می‌توان کمک به والدین برای حل مشکلات رفتاری کودک، تشخیص اختلالات روانشناختی دوره کودکی و انجام آزمون‌های مختلف برای بررسی عملکرد هوش را نام برد. در این مقاله به معرفی بهترین مراکز مشاوره کودک رودهن پرداخته‌ایم.

منبع: مشاوره کودک رودهن | روانشناس کودک در رودهن

مشاوره کودک رودهن

دریافت خدمات مشاوره کودک در رودهن توسط مراکز و متخصصان مختلفی ارائه می‌شود. اما والدین باید نسبت به انتخاب درمانگر و مشاور برای فرزندشان دقت کافی به خرج دهند. چرا که در صورت نابلد بودن و بی تجربگی درمانگر آسیب ها به مراتب جدی تر خواهد بود. بنابراین مراجعه به بهترین مراکز مشاوره کودک در رودهن ضرورت بیشتری پیدا می کند.

روانشناس کودک رودهن

مشاوره کودک رودهن از جمله خدمات تخصصی است که توسط روانشناسان ارائه می‌گردد. در این نوع از مشاوره درمانگران موضوعات گسترده‌ای را بررسی می‌کنند. از جمله مهم‌ترین موضوعاتی که در جلسات مشاوره کودک رودهن مورد توجه قرار می‌گیرند، می‌توان به ترس‌ها و اضطراب‌های دوران کودکی نظیر اضطراب جدایی، ترس از تاریکی، حیوانات و سایر موقعیت‌های خاص اشاره کرد. در نظر داشته باشید که مشاوره کودک تنها به زمانی که فرزندتان دچار مشکل روانشناختی شده اختصاص ندارد بلکه شما برای مواردی نظیر بهبود ارتباط والد فرزندی، یادگیری سبک تربیتی موثر، استعدادیابی در کودک و ارزیابی هوش او نیز می‌توانید از این خدمات کمک بگیرید.

ویژگی های بهترین مراکز مشاوره کودک رودهن

برای اینکه بفهمید یک مرکز مشاوره از کیفیت مناسبی برخوردار است یا خیر باید چندین ملاک را در نظر بگیرید. از جمله مهم‌ترین ملاک‌های یک مرکز مشاوره خوب برای کودکان و نوجوانان باید به موارد زیر اشاره کرد:

1- برخورداری از متخصص حرفه‌ای در زمینه مشاوره کودک

یک مرکز مشاوره خوب از افراد با تجربه و متخصص در حوزه کودک برای برگزاری جلسات مشاوره کمک می‌گیرد. لازم به ذکر است متخصصین برای ارائه خدمات در این حوزه باید در یکی از گرایش‌های روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و یا روانشناسی کودکان استثنایی از حداقل مدرک کارشناسی ارشد برخوردار باشند. همچنین بررسی سوابق تجربی، آموزشی و پژوهشی درمانگران می‌تواند بینش خوبی در مورد میزان صلاحیت و تخصص آن‌ها در اختیار شما قرار دهد.

2-روانشناس خوب کودک دارای مجوز رسمی از نهادهای معتبر

نبود مجوز رسمی این امکان را فراهم می‌کند که افراد غیر متخصص به ارائه خدماتی بپردازند که مهارت چندانی در آن ندارند. در حالی که مراکز دارای مجوز رسمی تحت نظارت نهادهای معتبر هستند و فعالیت‌های آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. از همین رو مرکز مشاوره‌ای که برای بهبود وضعیت فرزندتان به آن مراجعه می‌کنید باید حتما از سازمان بهزیستی یا سازمان نظام روانشناسی کشور پروانه فعالیت داشته باشد.

3- داشتن تجهیزات کافی

برگزاری جلسات مشاوره با کودک فضای متفاوتی را می‌طلبد. اتاق درمان باید محیط جذابی برای کودک بوده و از تجهیزات کافی برای بازی درمانی برخوردار باشد. همچنین وجود تست‌ها و آزمون‌های مختلف استعدادیابی و تعیین سطح هوش از جمله مواردی است که وجود آن برای یک مرکز مشاوره کودک ضروری است.

آدرس مراکز دارای روانشناس کودک در رودهن

از جمله مراکزی که به صورت تخصصی در رودهن (به صورت آنلاین) به ارائه خدمات روانشناسی کودک می‌پردازد به شرح زیر است. شما برای دریافت مشاوره کودک رودهن کافی است با شماره های درج شده تماس بگیرید.

مرکز مشاوره نی نی مایندتهران ، خیابان شریعتی روبروی مترو02191002360
مرکز مشاوره نینی مایندتهران، خیابان فاطمی، روبروی وزارت کشور خیابان یکم طباطبایی، پ802191002360

انواع جلسات مشاوره با کودک

جلسات مشاوره کودک رودهن انعطاف پذیری بالایی دارند. این جلسات می‌توانند به صورت انفرادی با کودک، انفرادی با والدین و یا با حضور والد و کودک به طور همزمان برگزار شوند. در جلسات انفرادی با کودکان کم سن و سال، درمانگران برای تشخیص بهتر مشکلات اغلب از روش‌های مختلف بازی درمانی کمک می‌گیرند. چراکه بچه‌ها در جریان بازی راحت‌تر هیجانات خود را ابراز می‌کنند. بازی‌هایی نظیر نمایش و قرار گرفتن در نقش‌های مختلف به درمانگر کمک می‌کند تا دنیای ذهنی کودک در مورد محیط اطرافش را بهتر بشناسد.

در مقابل در جلساتی که با حضور والدین و کودک برگزار می‌شود، روانشناس به طور مستقیم تعاملات میان اعضای خانواده را مورد بررسی قرار می‌دهد و الگوهای رفتاری نامناسب را شناسایی می‌کند. سپس در مورد این الگوها به والدین بازخورد داده و تمرین‌هایی جهت جایگزینی رفتار صحیح با الگوهای تعاملی قبلی به آن‌ها ارائه می‌نماید.

چه زمانی باید از خدمات روانشناس کودک رودهن کمک بگیریم؟

همانطور که پیش‌تر اشاره شد جلسات مشاوره با کودک می‌تواند بر موضوعات مختلفی تمرکز یابد. هنگام مواجهه با هریک از موارد زیر بهتر است از یک روانشناس متخصص در حوزه کودک یا نوجوان کمک بگیرید.

– درگیری کودک با مشکلات اضطرابی نظیر ترس از غریبه‌ها، اضطراب جدایی، ترس از تاریکی و…

– دچار بودن فرزند به اختلالات رفتاری و مشکلاتی نظیر اختلال بیش فعالی- نقص توجه

– مواجه شدن کودک با آسیب‌ها و سوءاستفاده‌های جسمی و جنسی

– تمایل به کشف استعدادهای کودک در زمینه‌های مختلف

– ناتوانی فرزند در برقراری ارتباط با همسالان

– وجود مشکلات تحصیلی و یادگیری

– وجود تاخیرهایی در مسیر رشد

زمینه های کاری روانشناس کودک

والدین می‌توانند با مراجعه به مشاوره کودک رودهن در مورد مشکلات متعدد کودک‌شان از آنان راهنمایی بگیرند. برخی از زمینه‌ها و مشکلاتی که مشاور و روانشناس خوب کودک در رودهن می‌تواند به شما کمک کند به شرح زیر می باشد.

_بیماری‌های ژنتیکی
_اختلالات عصبی-رشدی
_استرس در کودکان
_وسواس در کودکان
_افسردگی در کودکان
_اختلالات خوردن
_اختلالات رفتاری
_اختلالات یادگیری
_اختلالات دفعی
_آموزش تربیت کودک
_آموزش جنسی کودکان
_کشف استعداد کودک از خدمات مرکز مشاوره و روانشناس کودک رودهن
_نشانه‌های سلامت نوزاد
_نوزاد تازه متولد شده
_بیماری‌های کودکان
_نیازهای اولیه کودکان
_مشکلات دوران مدرسه
_رفتار با کودک
_آموزش به کودک
_نقش مادر و نقش پدر در تربیت فرزندان
و…

برای دریافت مشاوره کودک رودهن می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک و حضوری در رودهن با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: مشاوره کودک رودهن | روانشناس کودک در رودهن

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : مشاوره کودک رودهن , روانشناس کودک در رودهن, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 83 تاريخ : سه شنبه 25 بهمن 1401 ساعت: 17:42

بهترین مراکز مشاوره کودک تاکستان کدامند؟ در این مراکز چه خدماتی در اختیار والدین و فرزندان قرار می‌گیرد؟ مشاوره کودک یکی از انواع خدمات تخصصی روانشناسی است که به موضوعات گسترده‌ای می‌پردازد. از جمله این موضوعات می‌توان کمک به والدین برای حل مشکلات رفتاری کودک، تشخیص اختلالات روانشناختی دوره کودکی و انجام آزمون‌های مختلف برای بررسی عملکرد هوش را نام برد. در این مقاله به معرفی بهترین مراکز مشاوره کودک تاکستان پرداخته‌ایم.

منبع: مشاوره کودک تاکستان | روانشناس کودک در تاکستان

مشاوره کودک تاکستان

دریافت خدمات مشاوره کودک در تاکستان توسط مراکز و متخصصان مختلفی ارائه می‌شود. اما والدین باید نسبت به انتخاب درمانگر و مشاور برای فرزندشان دقت کافی به خرج دهند. چرا که در صورت نابلد بودن و بی تجربگی درمانگر آسیب ها به مراتب جدی تر خواهد بود. بنابراین مراجعه به بهترین مراکز مشاوره کودک در تاکستان ضرورت بیشتری پیدا می کند.

روانشناس کودک تاکستان

مشاوره کودک تاکستان از جمله خدمات تخصصی است که توسط روانشناسان ارائه می‌گردد. در این نوع از مشاوره درمانگران موضوعات گسترده‌ای را بررسی می‌کنند. از جمله مهم‌ترین موضوعاتی که در جلسات مشاوره کودک تاکستان مورد توجه قرار می‌گیرند، می‌توان به ترس‌ها و اضطراب‌های دوران کودکی نظیر اضطراب جدایی، ترس از تاریکی، حیوانات و سایر موقعیت‌های خاص اشاره کرد. در نظر داشته باشید که مشاوره کودک تنها به زمانی که فرزندتان دچار مشکل روانشناختی شده اختصاص ندارد بلکه شما برای مواردی نظیر بهبود ارتباط والد فرزندی، یادگیری سبک تربیتی موثر، استعدادیابی در کودک و ارزیابی هوش او نیز می‌توانید از این خدمات کمک بگیرید.

ویژگی های بهترین مراکز مشاوره کودک تاکستان

برای اینکه بفهمید یک مرکز مشاوره از کیفیت مناسبی برخوردار است یا خیر باید چندین ملاک را در نظر بگیرید. از جمله مهم‌ترین ملاک‌های یک مرکز مشاوره خوب برای کودکان و نوجوانان باید به موارد زیر اشاره کرد:

1- برخورداری از متخصص حرفه‌ای در زمینه مشاوره کودک

یک مرکز مشاوره خوب از افراد با تجربه و متخصص در حوزه کودک برای برگزاری جلسات مشاوره کمک می‌گیرد. لازم به ذکر است متخصصین برای ارائه خدمات در این حوزه باید در یکی از گرایش‌های روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و یا روانشناسی کودکان استثنایی از حداقل مدرک کارشناسی ارشد برخوردار باشند. همچنین بررسی سوابق تجربی، آموزشی و پژوهشی درمانگران می‌تواند بینش خوبی در مورد میزان صلاحیت و تخصص آن‌ها در اختیار شما قرار دهد.

2-روانشناس خوب کودک دارای مجوز رسمی از نهادهای معتبر

نبود مجوز رسمی این امکان را فراهم می‌کند که افراد غیر متخصص به ارائه خدماتی بپردازند که مهارت چندانی در آن ندارند. در حالی که مراکز دارای مجوز رسمی تحت نظارت نهادهای معتبر هستند و فعالیت‌های آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. از همین رو مرکز مشاوره‌ای که برای بهبود وضعیت فرزندتان به آن مراجعه می‌کنید باید حتما از سازمان بهزیستی یا سازمان نظام روانشناسی کشور پروانه فعالیت داشته باشد.

3- داشتن تجهیزات کافی

برگزاری جلسات مشاوره با کودک فضای متفاوتی را می‌طلبد. اتاق درمان باید محیط جذابی برای کودک بوده و از تجهیزات کافی برای بازی درمانی برخوردار باشد. همچنین وجود تست‌ها و آزمون‌های مختلف استعدادیابی و تعیین سطح هوش از جمله مواردی است که وجود آن برای یک مرکز مشاوره کودک ضروری است.

آدرس مراکز دارای روانشناس کودک در تاکستان

از جمله مراکزی که به صورت تخصصی در تاکستان (به صورت آنلاین) به ارائه خدمات روانشناسی کودک می‌پردازد به شرح زیر است. شما برای دریافت مشاوره کودک تاکستان کافی است با شماره های درج شده تماس بگیرید.

مرکز مشاوره نی نی مایندتهران ، خیابان شریعتی روبروی مترو02191002360
مرکز مشاوره نینی مایندتهران، خیابان فاطمی، روبروی وزارت کشور خیابان یکم طباطبایی، پ802191002360

انواع جلسات مشاوره با کودک

جلسات مشاوره کودک تاکستان انعطاف پذیری بالایی دارند. این جلسات می‌توانند به صورت انفرادی با کودک، انفرادی با والدین و یا با حضور والد و کودک به طور همزمان برگزار شوند. در جلسات انفرادی با کودکان کم سن و سال، درمانگران برای تشخیص بهتر مشکلات اغلب از روش‌های مختلف بازی درمانی کمک می‌گیرند. چراکه بچه‌ها در جریان بازی راحت‌تر هیجانات خود را ابراز می‌کنند. بازی‌هایی نظیر نمایش و قرار گرفتن در نقش‌های مختلف به درمانگر کمک می‌کند تا دنیای ذهنی کودک در مورد محیط اطرافش را بهتر بشناسد.

در مقابل در جلساتی که با حضور والدین و کودک برگزار می‌شود، روانشناس به طور مستقیم تعاملات میان اعضای خانواده را مورد بررسی قرار می‌دهد و الگوهای رفتاری نامناسب را شناسایی می‌کند. سپس در مورد این الگوها به والدین بازخورد داده و تمرین‌هایی جهت جایگزینی رفتار صحیح با الگوهای تعاملی قبلی به آن‌ها ارائه می‌نماید.

چه زمانی باید از خدمات روانشناس کودک تاکستان کمک بگیریم؟

همانطور که پیش‌تر اشاره شد جلسات مشاوره با کودک می‌تواند بر موضوعات مختلفی تمرکز یابد. هنگام مواجهه با هریک از موارد زیر بهتر است از یک روانشناس متخصص در حوزه کودک یا نوجوان کمک بگیرید.

– درگیری کودک با مشکلات اضطرابی نظیر ترس از غریبه‌ها، اضطراب جدایی، ترس از تاریکی و…

– دچار بودن فرزند به اختلالات رفتاری و مشکلاتی نظیر اختلال بیش فعالی- نقص توجه

– مواجه شدن کودک با آسیب‌ها و سوءاستفاده‌های جسمی و جنسی

– تمایل به کشف استعدادهای کودک در زمینه‌های مختلف

– ناتوانی فرزند در برقراری ارتباط با همسالان

– وجود مشکلات تحصیلی و یادگیری

– وجود تاخیرهایی در مسیر رشد (برای کسب اطلاعات در زمینه کودکان استثنایی کلیک کنید.)

زمینه های کاری روانشناس کودک

والدین می‌توانند با مراجعه به مشاوره کودک تاکستان در مورد مشکلات متعدد کودک‌شان از آنان راهنمایی بگیرند. برخی از زمینه‌ها و مشکلاتی که مشاور و روانشناس خوب کودک در تاکستان می‌تواند به شما کمک کند به شرح زیر می باشد.

_بیماری‌های ژنتیکی
_اختلالات عصبی-رشدی
_استرس در کودکان
_وسواس در کودکان
_افسردگی در کودکان
_اختلالات خوردن
_اختلالات رفتاری
_اختلالات یادگیری
_اختلالات دفعی
_آموزش تربیت کودک
_آموزش جنسی کودکان
_کشف استعداد کودک از خدمات مرکز مشاوره و روانشناس کودک تاکستان
_نشانه‌های سلامت نوزاد
_نوزاد تازه متولد شده
_بیماری‌های کودکان
_نیازهای اولیه کودکان
_مشکلات دوران مدرسه
_رفتار با کودک
_آموزش به کودک
_نقش مادر و نقش پدر در تربیت فرزندان
و…

برای دریافت مشاوره کودک تاکستان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک و حضوری در تاکستان با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: مشاوره کودک تاکستان | روانشناس کودک در تاکستان

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : مشاوره کودک تاکستان , روانشناس کودک در تاکستان, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 61 تاريخ : سه شنبه 25 بهمن 1401 ساعت: 17:39

نمره آپگار نوزاد برای ارزیابی وضعیت سلامت نوزادان در روزهای اول تولدشان، توسط 5 معیار و با اعداد 0 تا 2 مشخص می‌شوند. با جمع بندی 5 معیار ارزیابی شده، سلامت نوزاد به دست می‌آید. جدول نمره آپگار نوزاد برای پیش بینی های سلامت طولانی مدت نوزاد، هوش، رفتار، شخصیت و نتیجه گیری طراحی نشده است. بلکه این آزمایش‌ها به منظور انتقال اطلاعاتی درباره وضعیت جسمانی و اولیه نوزاد به پزشک انجام می‌شود.

منبع: نمره آپگار نوزاد | معنی نمره آپگار نوزادان

بسیاری از نوزادانی که نمره آپگار پایینی دارند با اقدامات پزشکی به سرعت خوب می‌شوند و به نمره بالا دست پیدا می‌کنند. مقیاس آپگار 5 دقیقه پس از تولد نوزاد سنجیده می‌شود، چرا که سلامت نوزاد پس از به دنیا آمدن بسیار اهمیت دارد. گاهی نمره آپگار تا آزمون سومی 10 دقیقه پس از تولد زمان می‌برد. اما آزمون های سوم در موارد نادر و توسط متخصص انجام می‌شود.

نمره آپگار نوزاد

نمره آپگار به روشی سریع برای ارزیابی و سنجش سلامت نوزاد که تازه متولد شده است گفته می‌شود. مقیاس آپگار در سال 1952 توسط ویرجینیا آپگار ابداع شد که تا امروز مهم ترین و اصلی ترین ارزیابی پزشکی محسوب می‌شود که نیازی به تجهیزات خاصی ندارد. ویرجینیا آپگار پزشک بیهوشی آمریکایی بود که با این روش سلامت نوزاد تازه متولد شده را سنجید. نمره آپگار در محدوده‌های 0 تا 10 قرار می‌گیرد و این مقیاس ها در دسته ظاهر، پالس، رفلکس، تلاش برای تنفس و فعالیت سنجیده می‌شود. همه این امتیازها با یکدیگر جمع می‌شوند و نمره سلامت نوزاد را مشخص می‌کنند.

مقیاس آپگار فقط به منظور چکاپ وضعیت نوزاد انجام می‌شود. در تست آپگار موارد زیر بررسی می‌شود.

  • رنگ پوست نوزاد
  • واکنش نوزاد
  • تعداد ضربان قلب نوزاد
  • حجم عضلات نوزاد
  • نفس کشیدن نوزاد

غیر از آپگار بازتاب های نوزاد نیز در سنجش سلامت او تعیین کننده هستند.

نحوه محاسبه نمره آپگار نوزاد

نمره آپگار با ۵ معیاری جداگانه بررسی می‌شود. جدول زیر ۵ معیار نمره آپگار را بررسی می‌کند. 5 مورد تحت بررسی قرار می‌گیرد و هر یک از 5 مورد از 0 تا 2 نمره گذاری می‌شود. نمره 0 پایین ترین و نمره 2 بالا ترین نمره است. پزشکان نمره 5 معیار را با هم جمع می‌کنند و عدد بدست آمده در دامنه 0 تا 10قرار می‌گیرد. نمره 10 بالاترین نمره ای است که نوزاد دریافت می‌کند.

نمره آپگار 2 1 0
ظاهر (رنگ پوست)رنگ پوست در کل بدن طبیعی و رنگ دست و پا صورتی است. (بدن صورتی است)رنگ پوست طبیعی اما دست و پا مایل به رنگ آبی است. (بدن صورتی و اندام آبی است)رنگ پوست در کل بدن خاکستری یا رنگ پریده است. (بدن به رنگ آبی است)
نبض (ضربان قلب)عادی و بالای 100 در دقیقهزیر 100 در دقیقهبدون نبض
واکنش های بازتابی (واکنش به تحریک)تحریک می‌شود، عطسه می‌کند، سرفه می‌کند، با تحریک شروع به گریه می‌کند.فقط صورت با تحریک حرکت می‌کند.پاسخی به تحریک مشاهده نمی‌شود.
فعالیت (تونوس عضلانی)حرکت فعال و خود به خودیدست ها و پاها با کمی حرکت واکنش نشان می‌دهد.بدون حرکت، دارای شلی یا فلاپی عضلانی
تنفس (تلاش برای تنفس و سرعت تنفس)سرعت تنفس و تلاش برای تنفس عادی و گریه خوب استتنفس آرام یا نامنظم، گریه ضعیففقدان تنفس

1. رنگ پوست نوزاد در نمره آپگار

  1. زمانی که پوست نوزاد آبی کم رنگ باشد نمره 0 به او تعلق می‌گیرد.
  2. اگر پوست بدن نوزاد صورتی باشد اما دست و پای آبی کم رنگی داشته باشد نمره 1 را دریافت می‌کند.
  3. اگر تمام بدن نوزاد به رنگ صورتی باشد نمره 2 به نوزاد تعلق می‌گیرد.

2. ضربان قلب

  1. در صورتی که نوزاد ضربان قلبی در بدو تولد نداشته باشد نمره 0 می‌گیرد.
  2. اگر‌ضربان قلب نوزاد در هر دقیقه 100 ضربه باشد نمره 1 به او تعلق می‌گیرد.
  3. اگر ضربان قلب نوزاد در هر دقیقه بیش از 100 ضربه باشد نمره 2 به او تعلق می‌گیرد.

3. واکنش به تحریک در نمره آپگار

  1. زمانی که نوزاد به لمس شدن بدنش واکنشی نشان ندهد نمره 0 را دریافت می‌کند.
  2. اگر نوزاد به لمس بدنش با ادا و اصول واکنش نشان دهد نمره 1 به او تعلق می‌گیرد.
  3. اگر واکنش نوزاد به لمس بدنش شدید و با فریاد باشد نمره 2 به او تعلق می‌گیرد.

4. تونوس عضلانی

  1. اگر نوزادی با عضلات شل به دنیا بیاید نمره 0 به او تعلق می‌گیرد.
  2. اگر‌تن عضلانی در نوزاد کمتر از حد معمول باشد نمره 1 به او تعلق می‌گیرد.
  3. اگر نوزاد فعال باشد و با عضلات سفتی به دنیا بیاید نمره 2 را دریافت می‌کند.

5. تنفس نوزاد در نمره آپگار

  1. اگر نوزاد هنگام تولد نفس نکشد نمره 0 به او تعلق می‌گیرد.
  2. اگر تنفس نوزاد آهسته و نامنظم باشد نمره 1 به او تعلق می‌گیرد.
  3. اگر نوزاد با صدای بلندی گریه کند بالاترین نمره 2 را دریافت می‌کند.

معنی کلمه آپگار

آپگار با نام APGAR با معیارهای 5 موردی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این 5 معیار به شرح زیر هستند.

  1. رنگ پوست (Appearance)
  2. . نبض یا ضربان قلب (Pulse)
  3. واکنش های بازتابی (Grimace)
  4. تونوس یا قوام عضلانی (Activity)
  5. تنفس (Respiration)

پایین بودن نمره آپگار

نوزادانی که در تست نمره آپگار نمره 7 یا بالاتری کسب کنند سالم هستند. اما اگر نمره آپگار پایین باشد به معنای عدم سلامت نوزاد نیست حتی ممکن است که نوزاد برای تنفس بهتر نیاز به اقدامات و فوریت های پزشکی داشته باشد. این فوریت ها شامل ساکشن مجاری هوایی یا اکسیژن است. نوزادان سالم به خصوص در بدو تولد نمره های کمتری کسب می‌کنند. نمره های کم و پایین در مقیاس آپگار نوزاد مخصوصا در دقیقه اول پس از تولد و زمانی که نوزاد در شرایط زیر متولد شده است؛ حائز اهمیت می باشد.

  • زایمان زودرس
  • پس از بارداری پر خطر
  • زایمان به روش سزارین
  • تروما هنگام تولد
  • ورود مایع به ریه های هوای نوزاد
  • سوء مصرف مواد مخدر مادر
  • پس از زایمان زودرس

5 دقیقه بعد از مشاهده این علائم و نمره آپگار نوزاد، آزمایش دوباره انجام می‌شود. اگر نمره پایین آپگار بعد از آزمایش دوباره هم چنان پایین بود وضعیت خطرناکی نوزاد را تهدید می‌کند. در این شرایط پزشک باید نوزاد را کاملا بررسی کند و اقدامات لازم را انجام دهد.

نمره آپگار نوزاد باید چند باشد؟

با توجه به توضیحات داده شده نمره بالای 7 نشان از سلامت نوزاد و عدم نیاز به فوریت پزشکی دارد. اما نمرات پایین 7 باید تحت نظر متخصص و فوریت های پزشکی قرار بگیرند. چرا که ممکن است راه تنفس نوزاد بسته شده باشد و یا مشکلی وجود داشته باشد. تمامی این موارد هنگام زایمان توسط متخصصین بررسی می شود.

کلام آخر

پزشک معالج با استفاده از روش های گوناگون و بدون استفاده از تجهیزات قوی پزشکی نمره آپگار نوزاد را می‌سنجد. این تست بلافاصله پس از تولد نوزاد انجام می‌شود و اگر نمره مقیاس آپگار نوزاد کمتر از حد معمول بود پس از 5 دقیقه تست دوباره گرفته می‌شود. اما اگر در تست دوم نیز نوزاد نمره پایینی دریافت کرد باید اقدامات پزشکی انجام شود.

روانشناسان خبره مرکز مشاوره روانشناسی نینی مایند به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین به شما در جهت بهبود مهارت های والدگری و ارتباطی با فرزندان‌تان خدمات ارائه می‌دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نمره آپگار نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: نمره آپگار نوزاد | معنی نمره آپگار نوزادان

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : نمره آپگار نوزاد , معنی نمره آپگار نوزادان, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 97 تاريخ : سه شنبه 25 بهمن 1401 ساعت: 1:49

گاه رفتارهای عجیب و غریب کودک برای بعضی از پدر و مادرها تبدیل به یک موضوع نگران کننده می‌شود که نمی‌دانند چطور باید با آن برخورد کنند. گاهی وقت‌ها رفتار فرزندمان آن‌قدر عجیب است که نمی‌توانیم دلیلش را بفهمیم یا ممکن است از کارهای او در مقابل دیگران خجالت بکشیم. حتما وقتی بشنوید رفتارهای عجیب‌وغریب کودک دیر یا زود تمام می‌شوند، خوشحال می‌شوید و او رفتار اجتماعی مناسب را یاد خواهد گرفت. رفتارهای عجیب‌وغریب ممکن است به خاطر مشکلات روحی یا ذهنی نیز ایجاد شده باشند که راجع به آن‌ها در ادامه صحبت خواهیم کرد،

منبع: رفتارهای عجیب و غریب کودک چطور شکل می گیرند

رفتارهای عجیب و غریب کودک

قبل از هر چیزی باید به این سؤال پاسخ دهیم که رفتار عجیب‌وغریب یعنی چه یا به چه رفتاری عجیب می‌گوییم؟ گاهی اوقات پدر و مادرها بیش‌ازحد روی فرزندشان حساس هستند و هر رفتاری به نظرشان زشت یا عجیب می‌آید. این والدین از کودک انتظار دارند که درست مثل یک بزرگ‌سال رفتار کند. بعضی وقت‌ها هم رفتار کودکان واقعاً عجیب است. شاید دیده باشید کودکانی که می‌دانند یک رفتار زشت است اما عمداً جلوی دیگران انجام می‌دهند. برای مثال ممکن است جلوی دیگران دست توی دماغ و دهانشان بکنند یا بچه‌های کوچک‌تر را اذیت کنند.

به‌طورکلی رفتار عجیب‌وغریب کودک یعنی فرزندتان دست به رفتارهایی می‌زند که با سن او مناسب نیستند یا می‌داند که نباید این کارها را در مقابل دیگران انجام دهد. مثلاً اگر یک کودک 4 ساله به اندام خصوصی خود دست می‌زند این موضوع خیلی هم عجیب نیست و بسیاری از بچه‌ها در این سن این کار را انجام می‌دهند، اما اگر یک بچه 7 یا 8 ساله چنین کاری می‌کند باید علت این رفتار را بیابید.

دلایل رفتارهای عجیب و غریب کودک

ناآشنایی با قوانین اجتماعی

بچه‌ها در دنیای خودشان زندگی می‌کنند و خیلی با قواعد زندگی اجتماعی آشنا نیستند. این باعث می‌شود گاهی رفتارهایی از آن‌ها ببینید که به نظر عجیب هستند. آن‌ها نمی‌دانند چه حرفی را باید در چه موقعیتی بزنند یا نزنند و شاید حرف‌هایشان شما را خجالت‌زده کند. در این موقعیت‌ها بهتر است به‌جای بدرفتاری با کودک با آرامش رفتار صحیح را به او توضیح دهید.

مشاهده نتیجه رفتار

کودکان با رفتارهای مختلف در حال شناخت محیط اطراف هستند. آن‌ها می‌خواهند ببینند رفتارهایشان در شرایط مختلف چه پیامدی دارد و همین کار به آن‌ها کمک می‌کند تا به‌تدریج با رفتارهای درست و غلط آشنا شوند. برای همین گاهی اوقات رفتار آن‌ها ازنظر بزرگ‌ترها عجیب به نظر می‌رسد. آن‌ها بدون توجه به خوب یا بد بودن رفتارها آن‌ها را در موقعیت‌های مختلف انجام می‌دهند تا بفهمند بهترین موقع برای هر رفتار کدام است.

رفتارهای عجیب و غریب کودک برای جلب‌توجه

لجبازی یا تلاش برای جلب‌توجه اطرافیان یکی از مهم‌ترین دلایلی است که شاهد رفتارهای عجیب و غریب کودک خواهید شد. هنگامی‌که کودک احساس می‌کند شما صدای او را نمی‌شنوید مجبور است شدت رفتارهایش را بیشتر کند تا بالاخره توجه شما را به سمت خودش جلب کند. این نکته را به یاد داشته باشید که کودک همیشه به دنبال جلب محبت و توجه شما از راه‌های مثبت نیست! هدف آن‌ها این است که شما او را ببینید و برای این دیده شدن ممکن است حتی به رفتارهای منفی هم دست بزنند.

نشان دادن استقلال

یکی از کلافه کننده ترین رفتارهای عجیب و غریب کودک این است که سعی می‌کند با شما مخالفت کنند یا به شکل‌های مختلفی لجبازی و مخالفت خود را به شما نشان دهند. درواقع در سنین پایین‌تر کودک می‌خواهد به شما بگوید که دیگر مستقل شده و می‌خواهد بعضی کارها را خودش به‌تنهایی انجام دهد، در این شرایط بهتر است به‌جای تحریک لجبازی کودک به او اجازه دهید راجع به بعضی چیزها خودش تصمیم بگیرد.

راه های از بین بردن رفتارهای عجیب و غریب کودک

احساسات کودک را درک کنید

اولین کار برای متوقف کردن رفتارهای عجیب و غریب کودک درک احساسات اوست. پس درک کنید فرزندتان مثل شما به دنیا نگاه نمی‌کند. تجربه آن‌ها در مورد مسائل اجتماعی بسیار کمتر از شماست و ذهنشان نمی‌تواند مسائل را مثل یک بزرگ‌سال با منطق بررسی کند. برای همین بهتر است که ناتوانی‌های آن‌ها را درک کنید و از فرصت‌های مناسب برای آموزش دادن قواعد مختلف استفاده کنید.

از پرخاشگری خودداری کنید

بسیاری از پدر و مادرها وقتی رفتار نامناسبی از فرزندشان می‌بینند عصبانی می‌شوند و با او بدرفتاری می‌کنند. در اولین قدم باید این بدرفتاری‌ها را کنار بگذارید. بدرفتاری (توهین، بالا بردن صدا، تنبیه، مسخره کردن، تخریب شخصیت ….) با کودک تنها باعث می‌شود آن‌ها احساس شرم و خجالت کنند و حتی ممکن است این تصورها را راجع به خودشان تا بزرگ‌سالی هم نگه دارند.

به رفتارهای عجیب و غریب کودک بی‌توجه باشید

بهترین راه برای ناپدید شدن رفتارهای عجیب و غریب کودک این است که به آن‌ها بی‌توجه باشید. خیلی وقت‎‌ها رفتارهای نامناسب کودک به این خاطر است که آن‌ها می‌خواهند توجه و تأیید شما را به دست بیاورند. اگر احساس کنند که با بعضی رفتارها به این خواسته نمی‌رسند دیر یا زود رفتارشان را تغییر خواهند داد.

چه زمانی از مشاور کمک بگیریم؟

اگر شما هم درگیر رفتارهای عجیب و غریب فرزندتان هستید، بهتر است راجع به این موضوع با مشاور صحبت کنید. روانشناس کودک به‌خوبی می‌تواند به شما کمک کند تا به فرزندتان آموزش بدهید و رفتارهای اشتباه او را با رفتاری صحیح‌تر عوض کنید.

گاهی اوقات رفتارهای عجیب و غریب کودک به دلیل مشکلات جدی ایجاد شده است. برای مثال کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است رفتارهایی مثل خودزنی داشته باشند و یا یک حرکت را بارها تکرار کنند. بچه‌های بیش‌فعال به شکل غیرقابل‌کنترلی پرجنب‌وجوش و جوش هستند و یک کودک عقب‌مانده ذهنی ممکن است کارهایی بکند که اصلاً از سن او انتظار نداریم. اگر شما از فرزند خود یا هرکدام از اطرافیان این رفتارها را می‌بینید بهتر است هرچه سریع‌تر راجع به این موضوع از یک متخصص کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتارهای عجیب و غریب کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

در مقابل رفتارهای عجیب فرزندم باید چه کار کنم؟

بهتر است برخورد تندی در مقابل این رفتارها نداشته باشید و سعی کنید با آرامش دلیل اشتباه بودن رفتار کودک را به او آموزش دهید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: رفتارهای عجیب و غریب کودک چطور شکل می گیرند

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : رفتارهای عجیب و غریب کودک چطور شکل می گیرند, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 95 تاريخ : سه شنبه 25 بهمن 1401 ساعت: 1:44

هفته سی و ششم بارداری یعنی نه ماه دوران حاملگی طی شده است. به همین دلیل سر جنین به سمت درون لگن پایین می‌آید. و آماده برای ورود به کانال زایمان است. پایین آمدن جنین سبب می‌شود که شکم مادر نیز به سمت پایین بیاید. و فشار از روی قفسه سینه برداشته شده و روی کف لگن احساس شود. همین موضوع تنگی نفس مادر باردار را کاهش می‌دهد و او از این هفته راحت‌تر نفس می‌کشد. مادرانی که می‌خواهند به روش زایمان طبیعی فرزند خود را به دنیا آورند بهتر است تمرینات ورزشی مخصوص را انجام دهند و برای یک زایمان خوب آمادگی جسمانی و روانی خود را افزایش دهند. در ادامه علائم مادر و وضعیت جنین در هفته سی و ششم بارداری بررسی شده‌است.

منبع: هفته سی و ششم بارداری | هفته 36 ام حاملگی

هفته سی و ششم بارداری

هفته سی و ششم بارداری قد نوزاد به 48 سانتی متر و وزن او ب 2600 گرم رسیده است. موهای کرک نوزاد که کل بدن او را پوشانده شروع به ناپدید شدن می‌کند. جنین در این دوره هر روز 30 گرم وزن بدست می‌آورد. سر جنین در این هفته ها به سمت لگن مادر چرخیده است و برای زایمان طبیعی آماده است. زمانی که پاهای جنین به سمت پایین قرار داشته باشد برای زایمان طبیعی به مشکل بر می‌خورد. در هفته های 36 بارداری پزشک به مادر ورزش‌هایی را ارائه می‌دهد که برای چرخش جنین کمک کننده باشد. لثه های جنین در این هفته ها سفت می‌شود و تا زمان زایمان سفت تر هم می‌شود. در هفته سی و ششم بارداری سیستم گردش خون و سیستم ایمنی بدن نوزاد و استخوان های جمجمه فرزندتان هنوز تکمیل نشده است. در ادامه در رابطه با علائم، باید و نبایدهای هفته سی و ششم بارداری اشاره کرده ایم.

علائم مادر در هفته سی و ششم بارداری

ورود به هفته سی و ششم بارداری به این معناست که تا زمان تولد جنین تنها چهار هفته دیگر باقی مانده است. تمامی علائمی که مادر طی این هفته‌ها تجربه می‌کند؛ نشان از آماده شدن فرزند او برای تولد است. در ادامه به مهم‌ترین علائم مادر در هفته سی‌وششم حاملگی پرداخته‌ایم. برای آشنایی بیشتر با دوران بارداری کلیک کنید.

1.کاهش تنگی نفس

از مهم‎‌ترین تغییراتی که در علائم بارداری مادر طی هفته سی و ششم بارداری حاملگی ایجاد می‌شود، کاهش تنگی نفس می‌باشد. با تکمیل شدن سن بارداری، جنین برای زایمان آماده می‌شود. به همین منظور در داخل رحم تغییر وضعیت داده و به سمت پایین رحم حرکت می‌کند تا در زمان مقرر بتواند وارد کانال زایمان شود. حرکت جنین به سمت پایین رحم، تا حد زیادی از فشار بر روی ریه‌ها کم می‌کند و سبب می‌شود نفس کشیدن مادر با سهولت بیشتری انجام شود.

2.احساس ناراحتی در ناحیه لگن

در هفته سی و ششم بارداری جنین به پایین رحم می آید، این موضوع باعث کاهش فشار بر روی ریه‌ها و بهبود تنفس می‌شود؛ اما سبب ایجاد فشار در ناحیه لگن می‌گردد. وجود این درد در ناحیه لگن طبیعی است اما اگر باعث ایجاد انقباض‌های مداوم گردد، بهتر است برای جلوگیری از خطرات احتمالی به پزشک مراجعه شود.

3.مشکلات خواب در هفته سی و ششم بارداری

از دیگر علائم بارداری که از هفته‌های گذشته وجود داشته و در هفته سی و ششم بارداری حاملگی تشدید می‌شود، مشکلات خواب است. عوامل مختلفی همچون بزرگ‌تر شدن شکم، فشار زیاد بر روی لگن، استرس و ترس برای زایمان و … در بی‌خوابی دوران بارداری تاثیرگذار می‌باشد.

4.سوزش معده

در هفته هفته سی و ششم بارداری جنین به اندازه کافی رشد کرده است و بیشترین فضا را درون رحم و شکم مادر اشغال می‌کند. همین موضوع فشار بر روی سیستم گوارش را بیش از پیش می‌کند و عملکرد آن را تا حدی مختل می‌نماید. بانوان باردار برای جلوگیری از ایجاد مشکلات گوارشی همچون سوزش معده، یبوست و … بهتر است به رژیم غذایی خود دقت داشته باشند. مصرف غذاهای چرب، تند، ترش، نوشیدنی‌های گازدار و … در این دوران ممنوع است.

5.ورم مچ پاها و انگشتان

ورم مچ پاها، انگشتان و برخی دیگر از نواحی بدن در هفته سی و ششم بارداری بارداری طبیعی می‌باشد که پس از تولد نوزاد و در برخی موارد حتی قبل از آن، به مرور از بین می‌روند. مادر می‌تواند برای کاهش میزان ورم در پاها و انگشتان خود، پاهایش را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهد. و همینطور از پوشیدن لباس‌های تنگ نیز خودداری نماید. نکته‌ای که قابل توجه است، این نکته می‌باشد که ورم و پف بدن به صورت ناگهانی خطرناک است و می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل با عنوان پره اکلامپسی یا فشار خون بارداری باشد. بنابراین بانوان باردار در صورت مشاهده ورم ناگهانی بدنشان باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.

6.افزایش ترشحات واژن در هفته سی و ششم بارداری

جنین برای زایمان آماده می‌شود. و همین موضوع میزان ترشحات واژن را افزایش می‌دهد. البته لازم است بانوان باردار به این ترشحات توجه داشته باشند و در صورتی که آبکی و رقیق باشد، سریعا به پزشک مراجعه کنند. ترشحات بسیار آبکی در هفته سی و ششم بارداری می‌تواند نشانه‌ای از پاره شدن کیسه آب و زایمان زودرس باشد که سریعا باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

7. افزایش انقباضات رحمی

انقباضات رحمی از هفته‌های گذشته وجود دارد ولی در هفته سی و ششم بارداری شدت بیشتری پیدا می‌کند. انقباضات رحمی طی این هفته در مدت زمان کوتاهی با دردهایی در ناحیه زیرشکم همراه هستند و با یک تغییر وضعیت بهبود پیدا می‌کنند. طولانی شدن انقباضات رحمی می‌تواند نشانه زایمان زودرس باشد که بانوان باردار در صورت تجربه آن باید سریعا به پزشک مراجعه نمایند.

8.کاهش اشتها

در هفته سی و ششم بارداری جنین فضای زیادی را در شکم مادر اشغال کرده است و معده را تحت فشار نگه داشته است. همین موضوع سبب کاهش اشتها در مادر می‌شود. بهتر است بانوان باردار در چنین شرایطی سعی کنید در وعده‌های غذایی بیشتر، حجم کمتری غذا بخورند.

وضعیت جنین در هفته سی و ششم بارداری

در هفته سی و ششم بارداری جنین روزانه در حدود 30 گرم وزن می‌گیرد و به وزنی بیش از دو کیلو ششصد گرم و قدی بیش از 47 سانتی‌متر می‌رسد. او کم‌کم تغییر وضعیت داده و به حالت برعکس و نزدیک به دهانه رحم قرار گرفته‌است. جنین طی این هفته بر روی مهارت‌های تنفسی و قابلیت بلع کردن خود کار می‌کند. لایه ورنیکس طی این هفته محو می‌شود و جنین مایع آمنیوتیک و ورنیکس اطراف خود را می‎‌بلعد و برای اولین بار حرکات روده‌ای را تجربه می‌کند ولی سیستم گوارش او هنوز کامل نشده است.

سیستم گردش خون و سیستم ایمنی جنین طی هفته سی و ششم بارداری کامل شده و توانایی زندگی در خارج از رحم را نیز برای او فراهم کرده‌است.

سونوگرافی در هفته سی و ششم بارداری

در هفته سی و ششم بارداری کلیه و کبد نوزاد شروع به کار می‌کند و گردش خون و سیستم ایمنی بدن بسیار خوب عمل می‌کند. و کودک در شرایطی است که توانایی تنفس را به تنهایی دارد. پوست جنین نیز در هفته سی و ششم بارداری نرم و صاف است و لثه های جنین سفت و سخت است. سونوگرافی این هفته ها به بررسی وضعیت جنین می‌پردازد و نشان از این است که جنین در چه زاویه ای قرار دارد و زایمان باید به چه صورتی انجام شود.

آزمایشات هفته سی و ششم بارداری

آزمایش هفته سی و ششم بارداری استرپتوکوک گروه B نام دارد. این آزمایش به منظور وجود باکتری گروه B در بدن انجام می‌شود. این باکتری بدن نوزاد را با خطرات جدی همراه می‌کند و زندگی جنین را تهدید می‌کند. درصد مثبت بودن این آزمایش 10 تا 30 درصد است. اما درمان ساده ای دارد.

علائم زایمان در هفته سی و ششم بارداری

در حالت های ایده آل جنین باید چند هفته دیگر برای به دنیا آمدن صبر کند. اما نوزادانی وجود دارند که در هفته سی و ششم بارداری متولد می‌شوند و از سلامت کامل برخوردارند. اما زایمان زودرس خطر نارسی در نوزاد را به همراه دارد که شامل سندرم دیسترس تنفسی و کاهش وزن می‌شود. نشانه هایی وجود دارد که خبر از زایمان است. در ادامه به علائم زایمان در هفته سی و ششم بارداری اشاره کرده ایم.

  • پاره شدن کیسه آب
  • انقباضات منظم
  • کمر درد

بایدهای هفته سی و ششم بارداری

در این هفته از بارداری میزان سوخت و ساز بدن زیاد می‌شود و بهتر است مادران باردار طی هفته سی و ششم بارداری روزانه و حداقل 2400 کالری دریافت کنند. در هفته‌های پایانی بارداری، فشار بر روی مثانه سبب تکرر ادرار می‌شود. بهتر است بانوان باردار به منظور جلوگیری از عفونت، مرتب مثانه خود را تخلیه کنند.

رعایت سلامت و بهداشت دهان و دندان طی هفته سی و ششم بارداری از اهمیت بیشتر و بالاتری برخوردار است؛ چراکه احتمال پوسیدگی و خرابی دندان‌ها بیشتر می‌شود. به همین دلیل بهتر است بانوان باردار مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده کنند و به سلامت دهان و دندان خود توجه بیشتری داشته باشند.

اگر ترشحات پستان را تجربه می‌کنید، می‌توانید از سوتین‌های شیردهی و پدهای مخصوص استفاده کنید. تا رطوبت را جذب کند. طی این ماه سعی کنید از مواد شوینده با احتیاط بیشتری مصرف کنید چراکه اغلب آن‌ها برای سلامتی جنین مضر است. طی هفته سی و ششم بارداری علائم زایمان بیش از گذشته نمایان می‌شود. به همین دلیل بهتر است این علائم را بشناسید. و برای آن آماده باشید و تمرینات مربوط به زایمان را انجام دهید.

نبایدهای هفته سی و ششم بارداری

در هفته سی و ششم بارداری به تغذیه خود بیش از گذشته توجه داشته باشید تا دچار کاهش وزن نشوید. از مصرف مواد غذایی آلرژی‌زا در این دوران خودداری کنید. تا زمینه آلرژی در فرزندان ایجاد نگردد. احتمالا پزشک در سه ماهه سوم بارداری برای شما انجام یک سونوگرافی بارداری را تجویز می‌کند. که لازم است برای جلوگیری از خطرات احتمالی آن را انجام دهید. بهتر است طی این هفته از سفر کردن بپرهیزید و در صورت اجبار نیز از سفر کردن با هواپیما اجتناب نمایید.

به نکات زیر دقت کنید:

  • در این هفته حلقه ازدواجتان تنگ می‌شود.
  • ورم طبیعی بدن از هفته های 34 بارداری آغاز می‌شود و تا پایان ادامه دارد.
  • سایز کفش های خود را بزرگ کنید.
  • هنگام خواب و نشسته پاهای خود را بالاتر از سطح قلبتان قرار دهید.
  • از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید.

تغذیه در هفته سی و ششم بارداری

وعده های منظم و سلامت خود را ادامه دهید. مواد مغذی، پروتئینی، روزانه دو و نیم تا سه وعده لبنیات و دو تا چهار وعده گوشت (ماهی، مرغ و گوشت) یا جایگزین های گوشتی مانند آجیل، تخم مرغ و حبوبات مصرف کنید. اسید های چرب امگا 3 برای رشد مغز کودک مفید است. مصرف مولتی ویتامین را افزایش دهید. باید آهن بدن شما تکمیل شده‌باشد. و وعده های سنگین قبل از خواب را حذف کنید.

سخن آخر

بانوان باردار هر چه به زمان زایمان خود نزدیک می‌شوند، باید توجه بیشتری به تغییرات فیزیکی و همینطور آمادگی جسمانی خود داشته باشند تا بتوانند یک زایمان راحت را تجربه کنند. البته داشتن آمادگی روحی و روانی نیز در کنار آمادگی جسمانی بسیار مهم است. و زنان باردار می‌توانند با یادگیری مهارت‌های لازم از میزان استرس‌ها و تنش‌های روانی خود همچون ترس از زایمان در هفته سی و ششم بارداری بکاهند. دریافت مشاوره روانشناسی در این زمینه بسیار موثر می‌باشد. در صورتی که به راهنمایی نیاز دارید، می‌توانید با مشاوران مرکز نی نی مایند تماس حاصل بفرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته سی و ششم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا احساس درد در ناحیه لگن در هفته سی و ششم بارداری طبیعی می‌باشد؟

بله ، طی هفته سی‌وششم حاملگی جنین به قسمت پایین رحم حرکت می‌کند و سبب ایجاد درد در قسمت لگن می‌شود. بانوان باردار می‌توانند برای کاهش این نوع از دردها از کمپرس آب گرم و آب سرد، تشک‌های طبی، ماساژ و … استفاده کنند.

در هفته‌های آخر بارداری، دچار ترس از زایمان شده‌ام چه کار کنم؟

انجام برخی تکنیک‌های کنترل استرس شامل ریلکسیشن، تکنیک‌های تنفسی و ذهن آگاهی و … می‌تواند در کاهش ترس از زایمان موثر باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: هفته سی و ششم بارداری | هفته 36 ام حاملگی

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : هفته سی و ششم بارداری , هفته 36 ام حاملگی, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 82 تاريخ : يکشنبه 23 بهمن 1401 ساعت: 16:22

برخورد با کودکان چاق اصول خاص خودش را دارد. مخصوصا کودکانی که در دوران حساس زندگی هستند اگر با برخورد بدی مواجه شوند دچار آسیب های جبران ناپذیری می‌شوند. توجه به شرایط روحی و روانی کودک از شرایط وزنی او مهم تر است. هرچقدر به سلامت روانی کودک اهمیت بدهید راحت تر می‌توانید با کودک چاق خود برخورد کنید. بنابراین برای برخورد با کودکان چاق ابتدا باید سلامت روحی و روانی کودک را اولویت قرار دهید و سپس متناسب با شرایط کودک، با کمک روانشناس و کارشناس تغذیه به او کمک کنید. کودکان روحیه لطیف و حساسی دارند و نسبت به همه حرف های اطرافیان واکنش نشان می‌دهند.

منبع: برخورد با کودکان چاق | بهترین رفتار با کودک چاق

برخورد با کودکان چاق

وزن همیشه در دسته موضوعات حساس برای کودکان و نوجوانان است. اگر با تندی به کودکی بگویید که چاق است، قطعا ناراحت و افسرده می‌شود. به تدریح این برخورد بد او را با کاهش اعتماد به نفس روبرو می‌کند و در نهایت باعث اختلال بد ریخت انگاری می‌شود. کودکان در دوران و سنین مدرسه معمولا با افزایش وزن روبرو می‌شوند. بیشترین نگرانی سنی در کودکان دختر از 6 سالگی است. دختران از سن 6 سالگی به شدت به تناسب اندام و هیکل خود اهمیت می‌دهند و اگر با برخورد بدی مواجه شوند بسیار ناراحت و افسرده می‌شوند. برای برخورد با چاقی کودکان باید بسیار مناسب و با توجه زیاد برخورد کرد. برای‌کمک می‌توانید از روانشناس کودک راهنمایی بگیرید تا با برخورد درستی با چاقی کودک خود مقابله کنید.

معایب برخورد اشتباه با کودکان چاق

زمانی که والدین نحوه برخورد با کودکان چاق خود را ندانند به کودک آسیب های جبران ناپذیری وارد می‌کنند. کودکان در سنین پایین به اندام و هیکل خود حساس هستند و باید در نحوه برخورد با چاقی آنها دقت بالایی کرد. معایب برخورد اشتباه با کودکان چاق به شرح زیر است.

  • افت تحصیلی
  • اضطراب
  • دوری از اجتماع
  • بروز افسردگی
  • بروز اختلال بد ریخت انگاری
  • کاهش اعتماد به نفس
  • نمایان نشدن در جمع
  • نداشتن دوست صمیمی
  • عدم علاقه به خود

چگونگی برخورد با کودکان چاق

برخورد با کودکان چاق از حساسیت بالایی برخوردار است. بنابراین نحوه برخورد با کودکان چاق را باید حتما با حساسیت انجام دهید. بنابراین برای چگونگی برخورد با کودکان چاق نیاز به راهنمایی است که در ادامه شرح داده ایم.

1. در رابطه با وزن با کودک خود صحبت داشته باشید

برای آگاهی از نحوه برخورد با کودکان چاق ابتدا باید در رابطه با وزن و چاقی کودکان صحبت کنید. کودک را تشویق کنید و احساسات کودک را در رابطه با اندام و بدن خودش سوال کنید. زمانی که کودک درباره احساسش نسبت به اندام هایش صحبت می‌کند می‌توانید در رابطه با افزایش وزن با کودک صحبت کنید. احساسات کودک را تائید کنید و با دقت به تمام احساسات او گوش دهید. اگر در کودکی چاق بوده اید یا تجربه ای مشابه با کودک خود داشته اید، با او در رابطه با احساس خودتان در آن دوران صحبت کنید. البته به کودک بگویید که با هر وزنی که هست او را دوست دارید و ذره ای از علاقه شما نسبت به او کم نمی‌شود.

2. سعی کنید از نظرات منفی دوری کنید

هرگز برای برخورد با کودکان چاق او را قضاوت نکنید. قضاوت در رابطه با بدن خود و کودک باعث پردازش تصویر بد در ذهن کودک می‌شود. اگر در رابطه با هیکل کودک دست به قضاوت بزنید و دائم او را مسخره کنید، کودک با مشکلاتی از قبیل افسردگی و اختلال بد ریخت انگاری بدن روبرو خواهد شد.

3. برای سلامت روان کودک اقدام کنید

برای برخورد با کودکان چاق پس از طی کردن مراحل قبلی برای سلامت روانی کودک اقدام کنید. به کودکان خود سبک زندگی سالم را از الان بیاموزید تا کودک به سبک سالم زندگی عادت کند. اما اگر کودک از مشکلات افزایش وزن برخوردار است نباید جلوی او در رابطه با چاقی اش صحبت کنید. برای مرحله اول باید شروع به تغییر سبک زندگی کنید و زندگی سالم را به کودکان بیاموزید. کودکان در سنین کم به سرعت یاد می‌گیرند و سریعا به شرایط عادت می‌کنند.

4. کودک خود را سرزنش نکنید

هرگز و به هیچ وجه برای برخورد با کودکان چاق او را سرزنش نکنید. فریاد نزنید و با صبوری در رابطه با چاقی کودکان برخورد کنید. تهدید، تنبیه و مجازات نیز در دسته سرزنش کودکان قرار می‌گیرند. بنابراین از این رفتارها دوری کنید و به جای عصبانیت و جنگ بر سر مسائل چاقی، با صبوری و آرامش به کودک کمک کنید. با سرزنش اضطراب را بر تن کودک می‌اندازید و او را منزوی خواهید کرد. هرچه بیشتر کودک را سرزنش کنید، بیشتر به پرخوری رو می‌آورد.

5. اعضای خانواده در برخورد با کودکان چاق باید هم نظر باشید

برای کمک و برخورد با کودکان چاق باید تمامی اعضای خانواده با یکدیگر متعهد و هم نظر باشید. اطرافیان کودک باید از یک عقیده برخوردار باشند تا کودک دچار ضد و نقیص نشود. تضاد اعضای خانواده چالش و آسیب های جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

6. از کارشناس تغذیه راهنمایی بگیرید

سعی کنید حتما برای برخورد با کودکان چاق از کارشناس تغذیه کمک بگیرید. در رابطه با الگوهای رشدی کودکتان از کارشناس سوال بپرسید و برای آموزش سبک زندگی سالم به کودک حتما از کارشناس تعذیه راهنمایی بگیرید. با کمک کارشناس تغذیه فعالیت های خانواده را زیر نظر بگیرید.

7. به سلامتی وزن کودک اهمیت بدهید

برای برخورد با کودکان چاق اصلی ترین نکته در نظر گرفتن سلامت کودک است تا وزن او! اگر رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و تمامی اعضای خانواده از این رژیم غذایی پیروی کنند، کودک هم می‌تواند رشد خوبی داشته باشد و هم وزن مناسبی را پیش بگیرد. به کودک خود آموزش دهید که به جای بازی های کامپیوتری و موبایل، وقت خود را صرف پیاده روی یا دوچرخه سواری کند.

8. برای برخورد با کودکان چاق از روانشناس کودک راهنمایی بگیرید

برای آموزش صحیح برخورد با کودکان چاق باید از روانشناسان کودک کمک بگیرید. علاوه بر کارشناس تغذیه باید از روانشناسان نیز کمک بگیرید تا آسیب های روحی و روانی به کودک وارد نشود. بنابراین روانشناس علاوه بر آموزش های صحیح به والدین، به کودکان انگیزه برای پیش روی در سبک زندگی سالم می‌دهند.

برای کاهش وزن کودک چاق باید چه کاری انجام داد؟

  1. برای کاهش وزن کودک خود در وهله اول باید حتما از روانشناس و کارشناسان تغذیه کمک بگیرید.
  2. سلامت روانی کودک خود را در اولویت قرار دهید.
  3. رژیم غذایی و سبک زندگی سالم را در زندگی روزمره بگذارید.
  4. تمامی اعضای خانواده با یکدیگر هم نظر باشید.
  5. برای کودک تشویق در نظر بگیرید.
  6. برخورد با کودکان چاق نیاز به صبر و حوصله بالا دارد.

کلام آخر

کاهش وزن و برخورد با کودکان چاق باید همراه با لطافت و دقت انجام شود. بهترین راه برخورد با کودکان چاق تغییر سبک زندگی است. زمانی که برخورد تندی نسبت به کودکان انجام شود، کودک دچار اضطراب و اختلال بد ریخت انگاری می‌شود. برای رهایی کودک از این شرایط باید حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با کودکان چاق می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: برخورد با کودکان چاق | بهترین رفتار با کودک چاق

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : برخورد با کودکان چاق , بهترین رفتار با کودک چاق, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 77 تاريخ : يکشنبه 23 بهمن 1401 ساعت: 16:22

عق زدن نوزاد نوعی مکانیزم دفاعی و بازتاب برای دفاع از خود است. این عمل مانع از خفگی نوزاد می‌شود. نوزاد با عق زدن مانع از پرتاب جسم غذایی به داخل ریه ها می‌شود. شما این رفلاکس را در مواقعی که شیر زیاد می‌خورند، یا غذاهای جامد مصرف می‌کنند، یا علاقه ای به پستونک ندارند و یا توانایی بلعیدن ندارند می‌بینید. پس هنگام عق زدن نوزاد نترسید و کودک را به حال خود رها کنید. او خودش مدیریت درست را بلد است. بازتاب عق زدن برای بقای نوزاد ضروری است. در ادامه به طور کامل در مورد این بازتاب، علل و راه های جلوگیری از آن توضیحاتی داده ایم. اگر در این باره نیاز به راهنمایی متخصصین دارید، حتما برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: عق زدن نوزاد | علت و درمان اوق زدن نوزاد

عق زدن نوزاد

عق زدن نوزاد پاسخ خودکار عضلانی و نوعی رفلاکس غیر عمدی است. در این عمل مواد غذایی یا جسم خارجی به خارج از گلو و به سمت دهان پرتاب می‌شود. عق زدن نوزاد را از خفگی در امان نگه می‌دارد. این عمل در نوزادان از حساسیت بالایی برخوردار است اما به مرور از حساسیت آن کاسته می‌شود. عق زدن از خفگی نوزاد جلوگیری می‌کند و زمانی که نوزاد قادر به جویدن و بلعیدن نیست شروع به عق زدن می‌کند.

اگر نوزادی توانایی عق زدن نداشته باشد مواد غذایی به مسیر ریه وارد می‌شوند و موجب مسدودیت مجرای تنفسی خواهند شد. عق زدن نوزاد مانع از این انسداد می‌شود. اگر این عمل انجام نشود خطرات جدی نوزاد را تهدید می‌کند. اما نگران نباشید، همه نوزادان به طور ذاتی دارای این توانایی برای حافظت از جان خود هستند.

بازتاب عق زدن نوزاد

نوزادان از زمانی که به دنیا می‌آیند شروع به کسب تجربه می‌کند. نوزاد بازتاب ها را از بدو تولد با خود همراه دارند و برای دریافت، درک، مکیدن و … از بازتاب ها استفاده می‌کند. بازناب عق زدن از بدو تولد وجود دارد و تا آخر عمر ادامه می‌یابد. بازتاب عق زدن به منظور صاف کردن گلو است و عملکرد احتمالی آن جلوگیری از خفه شدن است.

البته بزرگسالان کنترل بیشتری روی این بازتاب دارند. اما بازهم شما با وارد کردن جسمی در انتهای گلو می توانید این بازتاب را مشاهده کنید.

دلایل عق زدن نوزاد

عق زدن نوزاد دلایل مختلفی دارد که بیشتر بستگی به نوع غذا و موارد دیگر دارد. اما عمده دلیل عق زدن نوزادان شیر خوردن سریع یا بیش از اندازه است. در ادامه با دلایل عق زدن‌نوزاد اشاره کرده‌ایم.

1. شیشه شیر غیر استاندارد

یکی از دلایل عق زدن نوزاد غیر استاندارد بودن شیشه های شیر است. شیشیه شیرهایی که نوک بزرگ دارند نوزادان را بیشتر برای عق زدن تشویق می‌کند. علاوه بر نوک شیشه شیر، زمانی که سوراخ دهانه نوک شیشه شیر بزرگ باشد باعث سرازیری بیش از حد شیر می‌شود و در نهایت عمل عق زدن نوزاد اتفاق می‌افتد.

2. عدم علاقه به پستونک

نوزادان تازه متولد شده به دلیل عدم علاقه به شیشه شیر و پستونک با خوردن آن ها شروع به عق زدن می‌کنند. پس گاهی عق زدن نوزاد به دلیل بلد نبودن استفاده از پستونک اتفاق می‌افتد.

3. غذاهای جامد

از اصلی ترین علل عق زدن نوزاد تغذیه غذاهای جامد است. نوزادان در ابتدا مهارتی در جویدن غذا ندارند و به همین دلیل شروع به عق زدن می‌کنند. جویدن و بلعیدن برخی از غذاها برای نوزادان سخت است و باعث رفلاکس می‌شود. حتی غذاهای پوره ای نیز به دلیل ناتوانی نوزاد در بلعیدن باعث بالا آوردن می‌شود.

عق زدن نوزاد گاهی به دلیل عدم علاقه به طعم غذا و خوردن غذاهای نا آشنا نیز ممکن است، رخ دهد. در این مواقع سعی کنید با تغییر طعم ها، مزه دلخواه فرزند تان را پیدا کنید. از غذا دادن به او خسته نشوید.

دلایل عق زدن زیاد نوزاد

عق زدن نوزاد زمانی که بیش از اندازه باشد دلایل مخصوص به خودش را دارد که در ادامه شرح داده‌ایم. اگر نوزاد بی اشتها نیز بود حتما به متخصص مراجعه کنید.

  • یکی از دلایل زیاد عق زدن نوزاد، عدم هماهنگی دهان، زبان و فک ها در نوزادان است.
  • نوزاد بلعیدن و جویدن را بلد نیست.
  • نوزاد مبتلا به اختلالات عصبی است.
  • نوزاد به ناهنجاری های شناختی دهان و دندان دچار است.
  • بافت غذا سخت و ضخیم است.
  • مصرف بیش از اندازه شیر.
  • نوزاد لثه قوی ای برای خوردن‌ندارد.

تفاوت عق زدن نوزاد با خفگی

خفگی نوزادعق زدن نوزاد
خفگی واکنشی تصادفی است و مکانیزم دفاعی نیست.نوزاد برای جلوگیری از خفگی از عمل عق زدن استفاده می‌کند. این عمل مکانیزم دفاعی است.
لب نوزاد به رنگ آبی در می‌آید.صورت نوزاد قرمز روشن می‌شود و زبان به بیرون می‌آید.
برای خارج کردن مواد غذایی نیاز به کمک های اولیه است. زیرا مجاری تنفسی نوزاد مسدود شده‌است.هنگام عق زدن نوزاد دخالت نکنید، خود نوزاد این عمل را مدیریت می‌کند. دخالت شما موجب خفگی او می‌شود.
نوزاد ساکت است و در برابر هرگونه ساخت سر و صدا ناتوان است.بزاق دهان ترشح می‌شود یا سرفه برای پاکسازی دهان اتفاق می‌افتد.

راهکار برای جلوگیری از عق زدن نوزاد

  1. آرامش نوزاد را قبل از شروع به غذا فراهم کنید.
  2. هرگز بیش از اندازه به نوزاد غذا ندهید.
  3. در حالت خوابیده و بازی به کودک غذا ندهید.
  4. برای نوزاد شیشه شیر مناسب انتخاب کنید.
  5. متناسب با مهارت و سن نوزاد سر شیشه مناسب انتخاب کنید.
  6. غذا را در اندازه های کوچک به کودک بدهید.
  7. از دادن غذاهایی مانند آجیل، حبه های انگور و پاپ کورن خودداری کنید.
  8. زمانی به کودک غذای جامد بدهید که اطمینان از نشستن او دارید.
  9. از میز و صندلی برای غذا خوردن کودک استفاده کنید.
  10. عق زدن نوزاد مکانیزم دفاعی است و نوزاد خود توانایی مدیریت آن را دارد. اما زمانی که این عق زدن ها دائم اتفاق بی‌افتد و در خوردن و آشامیدن نوزاد اختلال ایجاد کند به تاخیر در رشد و کمبود دریافت مواد مغذی در کودک منجر می‌شود. در این شرایط حتما به پزشک مراجعه کنید.
  11. اوق زدن نوزاد بالاتر از 4 تا 6 ماه نشان از بیماری های پنهان است. حتی نشان از عدم مهارت در خوردن غذا است. که باید از متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید

  • سرفه ضعیف
  • از دست دادن هوشیاری
  • کبودی رنگ پوست
  • عدم توانایی در گریه
  • نوزاد به سختی نفس می‌کشد
  • بیرون ندادن صدای قابل توجه
  • هنگام تنفس سینه نوزاد به خس خس و صدا می‌افتد.
  • هنگام دم قفسه سینه نوزاد به داخل کشیده‌می‌شود.

کلام آخر

عق زدن نوزاد مکانیزم دفاعی در برابر خفگی است. مادران نباید نگران این موضوع باشند زیرا این عمل بازتابی است که از زمان تولد با نوزاد همراه است. نوزادان همراه خود بازتاب هایی را به همراه دارند که در مقابل موقعیت های مختلف از آنها دفاع می‌کند. اما بازتاب عق زدن به مرور زمان کمتر می‌شود. برای کسب اطاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از روانشناسان و مشاورین کودک کمک بگیرید و با تمامی بازتاب ها آشنا شوید. روانشناسان خبره مرکز مشاوره روانشناسی نینی مایند به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین به شما در جهت بهبود مهارت های والدگری و ارتباطی با فرزندان‌تان خدمات ارائه می‌دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه عق زدن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: عق زدن نوزاد | علت و درمان اوق زدن نوزاد

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : عق زدن نوزاد , علت و درمان اوق زدن نوزاد, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 83 تاريخ : شنبه 22 بهمن 1401 ساعت: 19:07

هفته سی و پنجم بارداری جنین بیشترین تکامل خود را داشته و به نوزاد انسانی که تازه متولد می‎‌شود، بیشترین شباهت را دارد. شکم مادر طی این هفته بزرگ‌تر می‌شود. به همین دلیل کم‌کم خود را برای زایمان آماده می‌کند. چراکه می‌تواند تغییرات جنین خود و آماده شدن او برای به دنیا آمدن را حس کند. طی هفته سی و پنجم بارداری ممکن است علائم مادر بیش از گذشته تشدید پیدا کند و سختی‌هایی را برای او به وجود آورد. در ادامه علائم مادر و تغییرات جنین در هفته سی و پنجم بارداری آشنا می‌شویم.

منبع: هفته سی و پنجم بارداری

هفته سی و پنجم بارداری

در هفته سی و پنجم بارداری جنین با قد 47 سانتی متر و وزن 2500 گرم وجود دارد. جنین در هفته سی و پنجم بارداری تا 450 گرم نیز وزن می‌گیرد. و چربی های جنین در شانه های او افزایش می‌یابد. در این هفته ظاهر جنین تغییر نمی‌کند اما وزن او افزایش می‌یابد. جنین کم کم در حال ترک محل تنگ و تاریک رحم است. حرکات جنین در هفته های 35 بارداری به شدت شدید می‌شود و کامل حرکات را حس خواهید کرد. کلیه جنین به طور کامل تشکیل می‌شود و کبد وظیفه تصفیه مایع آمنیون را شروع کرده است. مغز جنین در این هفته کامل می‌شود و اتصالان نورونی به مرور کامل می‌شود. در ادامه در رابطه با علائم و تغییرات مادر در هفته سی و پنجم بارداری توضیح داده‌ایم.

علائم مادر در هفته سی و پنجم بارداری

بسیاری از خانم‌ها طی هفته سی و پنجم بارداری ترجیح می‌دهند برای تجربه یک زایمان بهتر، استراحت بیشتری داشته باشند. این هفته جزو دوران‌‌مهم بارداری محسوب می‌شود و بانوان باردار باید حتما علائم و نشانه‌های بارداری در این دوران را بشناسند و از اقدامات لازم برای آن مطلع باشند تا در صورت لزوم بهترین تصمیم و اقدام را اتخاذ نمایند.

1. افزایش فشار بر روی مثانه

در هفته سی و پنجم بارداری، کودک به اندازه کافی بزرگ شده است. به همین دلیل فشار بیشتری به مثانه مادر وارد می‌کند. افزایش فشار به مثانه مادر سبب می‌شود که تکرر ادرار بیش از گذشته شدت پیدا کند. این موضوع امری طبیعی است، بهتر است مادران برای کنترل بهتر آن از سفر کردن و یا بیرون ماندن‌های طولانی در بیرون از خانه جلوگیری کنند تا مجبور به نگه داشتن ادرار خود نباشند. البته با تمامی این شرایط نیز بانوان باردار باید در جهت جلوگیری از آسیب جنین و همینطور ایجاد سایر مشکلات گوارشی همچون یبوست، روزانه به اندازه 6 تا 8 لیوان آب بنوشند.

2.یبوست

دومین علائم در هفته سی و پنجم بارداری یبوست است. یبوست از آن دسته از علائمی است که در دوران بارداری به خصوص در هفته‌های آخر دیده می‌شود. ممکن است در بسیاری از خانم‌های باردار این مشکل با ورود به هفته سی‌وپنجم‌بارداری شدت نیز پیدا کند. با تمامی این شرایط بانوان باردار می‌توانند با رعایت برخی نکات در رژیم غذایی‌شان از این مشکل گوارشی جلوگیری نمایند. مصرف روزانه فیبر کافی و نوشیدن آب از بروز یبوست جلوگیری می‌کند.

3. درد در ناحیه لگن و باسن

درد در ناحیه لگن و باسن طی هفته سی و پنجم بارداری امری طبیعی است. دلیل این موضوع این است که در هفته سی‌و‌پنجم‌بارداری وزن جنین افزایش پیدا می‌کند. و برای آماده شدن جهت زایمان به قسمت پایین رحم حرکت می‌کند. همین موضوع سبب ایجاد درد در ناحیه لگن و باسن مادر می‌شود. البته این موضوع ضمن اینکه می‌تواند برای بانوان باردار کمی ناخوشایند به نظر برسد. اما خبر از آماده شدن بدن برای زایمان جنین را نیز می‌دهد.

4. افزایش انقباضات رحم

انقباضات رحمی با ورود به هفته سی و پنجم بارداری تشدید پیدا می‌کند. ممکن است مادر این انقباضات رحمی را همراه با سفت شدن شکم و درد احساس کند. به هر حال انقباضات رحم نیز نشان دهنده آماده شدن بدن برای تولد جنین است و تا حدی طبیعی است. مادران باردار برای اینکه بتوانند در هنگام رخ دادن انقباضات رحمی احساس بهتری داشته باشند؛ می‌توانند بیشتر استراحت کنند و به اندازه کافی آب بنوشند.

لازم است بانوان باردار آگاه باشند که در صورتی که دردهای ناشی از انقباضات رحمی در آنان افزایش پیدا کند و با تغییر وضعیت و استراحت کردن بهبود پیدا نکند. بهتر است جهت بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنند تا دهانه رحم آن‌ها معاینه گردد و فرد دچار زایمان زودرس نشود.

5.احساس خفگی

با اینکه جنین به سمت پایین رحم حرکت کرده است و از فشار زیاد بر روی ریه‌ها کم‌تر شده است، اما مادر طی هفته سی و پنجم بارداری احساس خفگی دارد. دلیل این موضوع این است که هورمون‌های بارداری باعث می‌شوند که غشاهای محیطی در بینی افزایش پیدا کند و مادر تنواند به درستی نفس بکشد. استفاده از قطره بینی می‌تواند این مشکل را حل کند.

6.خونریزی لثه

از دیگر آسیب‌های هورمون بارداری، خونریزی لثه است. به همین دلیل تورم و یا خونریزی لثه در هفته سی و پنجم بارداری تا حدی طبیعی است. بهتر است بانوان باردار در زمان مسواک زدن دقت داشته باشند که مسواک به لثه برخورد نکند و باعث خونریزی نشود. همینطور بهتر است برای تقویت لثه‌ها در این دوران به اندازه کافی ویتامین C مصرف گردد.

7.افزایش سایز سینه‌ها

سینه‌های مادران باردار طی هفته سی و پنجم بارداری، بزرگ‌تر از گذشته می‌شود چراکه برای شیردهی به نوزاد خود را آماده می‌کند. بسیاری از بانوان باردار طی این هفته ترشحات آغوز از سینه را که اولین شیر مادر است را نیز تجربه می‌کنند.

8. پارگی کیسه آب

اغلب زنان پس از هفته سی و پنجم بارداری ممکن است پاره شدن کیسه آب را تجربه کنند. پارگی کسیه آب قبل از موعد مقرر زایمان و تکمیل سن بارداری، می‌تواند به دلایل مختلفی همچون عفونت دستگاه تناسلی، ضربه خوردن به شکم، زمین خوردن، ناهنجاری‌های رحمی، کوچک بودن طول دهانه رحم و باز شدن ناگهانی آن اتفاق بیافتد. بنابراین توصیه متخصصان این است که بانوان باردار با مشاهده علائم پارگی کیسه آب سریعا به پزشک مراجعه کنند.

9. ترشحات پستان ها

در هفته سی و پنجم بارداری تغییرات بافت و ترشح پستان ها در مادران مشهود است. خانم های باردار در این هفته ها به دلیل نزدیکی به زایمان سینه هایشان شروع به ترشح شیر می‌کند. در واقع برای زایمان آماده می‌شود.

10. اختلالات خواب

به دلیل سنگینی مادر و جنین در هفته سی و پنجم بارداری خواب راحت از مادر گرفته می‌شود و در نهایت با اختلالات خواب مانند بی خوابی روبرو می‌شود.

11. تغییرات خلق و خو

اکثر مادران در هفته سی و پنجم بارداری به دلیل نزدیک شدن به تایم زایمان استرس زیادی را تحمل می‌کنند و این نگرانی ها به اضطراب و استرس دچار می‌شود. و در نهایت خلق و خوی مادران در حالت تعادل قرار ندارد.

12.کمر درد

وزن سنگین و تحمل این وزن برای مادر در هفته سی و پنجم بارداری سخت است. به دلیل فشارهای سنگینی که به مادر وارد می‌شود و تحمل این سنگینی را ندارد به کمر درد مبتلا می‌شود.

خود مراقبتی در هفته سی و پنجم بارداری

در هفته سی و پنجم بارداری مادران باید به نکات زیر عمل کنند.

  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • ساک بیمارستان خود و جنین را آماده کنید.
  • ماساژ دوران بارداری بگیرید.
  • لباس های نخی بپوشید.
  • نواحی عرق سوز بدن را خشک نگه دارید.
  • مقدار چای و قهوه را برای تکرر ادرار کاهش دهید.
  • پیاده روی را برای کاهش ورم پا داشته باشید.
  • برای کاهش سوءهاضمه از خوردن نوشیدنی گازدار اجتناب کنید.
  • تمرینات ورزشی را فراموش نکنید.
  • اجسام سنگین بلند نکنید.
  • یوگا و مدیتیشن را در برنامه های خود قرار دهید.

تغییرات جنین در هفته سی و پنجم بارداری

با ورود به هفته سی و پنجم بارداری وزن جنین تا بیش از دو کیلو و پانصد گرم و قد او به بیش از 45سانتی‌متر می‌رسد؛ هر چند جنین تا روز زایمان وزن‌گیری دارد و بزرگ‌تر نیز می‌شود. بزرگ‌تر شدن جنین سبب می‌شود که جای کمتری در رحم برای حرکت او وجود داشته باشد؛ به همین دلیل مادر باردار طی این هفته بیش از لگد زدن‌های جنین، فشار او بر شکم را احساس می‌کنند. به همین دلیل حرکات جنین داخل شکم مادر کمتر از گذشته می‌شود.

در هفته سی و پنجم بارداری تقریبا تمامی اعضای بدن جنین رشد کرده و کامل شده است. او بیشتر طی این هفته در قسمت‌های مختلف بدن چربی جمع می‌کند و عضلاتش قوی‌تر می‌شود. جنین در این هفته کاملا شبیه به یک نوزاد است و از الان تا زمان تولد تنها وزنش زیاد خواهد شد.

تغذیه در هفته سی و پنجم بارداری

تغذیه مادر در هفته سی و پنجم بارداری از دو جهت حائز اهمیت است. از سویی جنین در حال وزن‌گیری می‌باشد و به مواد معدنی و مغذی بسیاری احتیاح دارد و از طرفی دیگر نیز مادر باید با داشتن یک تغذیه سالم و اصولی توان و انرژی خود را برای زایمان افزایش دهد.

به همین دلیل لازم دانستیم به برخی از مهم‌ترین مواردی که مادر باید طی هفته سی و پنجم بارداری از آن در رژیم غذایی خود استفاده کند، اشاره کنیم.

  • مصرف منابع حاوی کلسیم همچون شیر تازه، شیر سویا، شیر بادام و …
  • استفاده از انواع خشکبار و آجیل
  • مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه
  • استفاده از غذاهای آبپز شده و جایگزین آن با غذاهای سرخ کردنی
  • غذاخوردن در حجم کم اما در تعداد وعده‌های غذایی بیشتر
  • عدم حذف وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها
  • استفاده از شیرین کننده‌های طبیعی همچون عسل، شیره انگور، شیره خرما
  • عدم استفاده از غذاهای فرآوری شده و فست فودها
  • حذف نوشیدنی‌های گازدار همچون نوشابه
  • دریافت پروتئین، آهن و اسیدفولیک از طریق مصرف موادغذایی و یا دریافت مکمل‌ها

بایدهای هفته سی و پنجم بارداری

توجه به برخی علائم دوران بارداری، طی هفته سی و پنجم بارداری بیشتر از گذشته اهمیت دارد و ممکن است علائم و نشانه‌ای از یک خطر برای مادر و فرزند به شمار رود. در صورتی که هر کدام از موارد زیر را مشاهده کردید، بهتر است سریعا به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

  • خارج شدن ترشحات آبکی از واژن به صورت غیرارادی که می‌تواند نشانه پاره شدن کیسه آب باشد.
  • کاهش قابل توجه حرکات جنین و یا ناآرامی بیش از اندازه او
  • احساس درد در قفسه سینه و بروز مشکلات تنفسی شدید به صورت ناگهانی

لازم است بدانید شما پس از یک مدت زمان کوتاه از تولد فرزندتان به یک متخصص اطفال نیاز خواهید داشت. بهتر است از طریق پرس و جو از اطرافیان خود طی مدت زمان باقی مانده تا زایمان یک پزشک خوب را نیز پیدا کنید.

نبایدهای هفته سی و پنجم بارداری

بهتر است با ورود به هفته سی و پنجم بارداری، بانوان باردار فعالیت‌های جنسی خود را کم‌تر کنند. از این زمان تا شش هفته پس از زایمان طبیعی بهتر است از برقراری رابطه‌جنسی خودداری شود.

مراقبت های پزشکی در هفته سی و پنجم بارداری

در هفته سی و پنجم بارداری و 3 ماه سوم بارداری مادران باید حداقل 6 جلسه به مراقبت های پزشکی مراجعه کنند. جلسه دوم در 3 ماه سوم بارداری باید در هفته 35تا 37 انجام شود. بنابراین از هفته سی و پنجم بارداری تا هفته سی و هفتم بارداری باید جلسه دوم مراقبت پزشکی را رفته باشید. در این جلسات پزشک فشار خون، میزان رشد جنین، نحوه قرار گیری جنین در شکم مادر، معاینات واژن، علائم زایمان زودرس، اقدامات پزشکی و اندازه دهانه رحم را اندازه گیری می‌کند.

سخن پایانی

با ورود به هفته‌های آخر بارداری، سعی کنید همه چیز را در مورد زایمان خود در یک لیست، فهرست‌بندی کنید. احتمال دارد برخی از خانم‌ها طی هفته سی و پنجم بارداری، زایمان کنند. بنابراین لازم است پیرامون این موضوع با ماما و یا پزشک خود مشورت کنید و مطابق نظر او عمل نمایید. این موضوع می‌تواند از میزان ترس و استرس شما در این دوران نیز بکاهد.

در صورتی که طی این هفته‌ها استرس زیادی دارید و یا دچار ترس از زایمان شده‌اید، سعی کنید برخی تکنیک‌های آرام سازی را یاد بگیرید. انجام ورزش‌هایی همچون یوگا و مدیتیشن نیز می‌تواند در کاهش میزان استرس‌های شما موثر باشد. شما عزیزان می‌توانید در این راستا از مشاوران و روانشناسان مرکز مشاوره نی نی مایند مشاوره دریافت کنید و از تکنیک‌های غلبه بر استرس و اضطراب مطلع شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته سی و پنجم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات بارداری

علائم و نشانه‌های خطر بارداری طی هفته سی و پنجم بارداری چه می‌باشد؟

بانوان باردار در صورتی که علائمی شامل لکه بینی، خونریزی، ترشحات آبکی واژن، سردرد شدید، انقباضات شدید رحمی، مشکلات بینایی و … را مشاهده کنند؛ باید سریعا به پزشک مراجعه کنند تا مشکلی برای آن‌ها ایجاد نشود.

با توجه به افزایش پوسیدگی دندان‌ها طی هفته سی و پنجم بارداری، مراجعه به دندانپزشک بلامانع است؟

به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها طی هفته‌های آخر بارداری، بهتر است بانوان باردار به سلامت دهان و دندان خود توجه بیشتری داشته باشند و قبل از مراجعه به دندانپزشک با پزشک خود مشورت کنند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: هفته سی و پنجم بارداری

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : هفته سی و پنجم بارداری, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 88 تاريخ : جمعه 21 بهمن 1401 ساعت: 19:56

کیوی در بارداری اگر به اندازه مصرف شود ویتامین ها و مواد مغذی خوبی را به بدن وارد می‌کند. مصرف بیش از اندازه کیوی عوارضی را به دنبال دارد که شامل اسهال، تهوع، زخم دهان و … می‌شود. بر اساس تشخیص متخصصان، مصرف روزانه 2 عدد کیوی در بارداری جایز و مفید است. کیوی سرشار از فیبر، منیزیم، ویتامین C و … است که به تقویت استخوان بندی جنین، سیستم ایمنی مادر و پاکسازی خون کمک می‌کند.

منبع: کیوی در بارداری | مضرات خوردن کیوی در بارداری

برای جلوگیری از بروز بیماری ریوی، افسردگی، خطر ابتلا به سرطان سینه و … به مصرف کیوی در بارداری رو آورید. متخصصان مصرف میوه در دوران بارداری را دسته بندی کرده اند که با کمک از متخصصین و مشاورین بارداری می‌توانید از تغذیه در دوران بارداری مطلع شوید.

کیوی در بارداری

در دوران بارداری تغذیه اصلی ترین و حساس ترین موضوع برای رشد جنین است. بسیاری از مادران برای صرف میوه جات بسیار حساس هستند. آگاهی مادران در دوران بارداری از بایدها و نبایدهای تغذیه بسیار حائز اهمیت است. هر تغذیه ای که مادر استفاده می‌کند از طریق بند ناف به جنین نیز منتقل می‌شود.

بنابراین باید برای مصرف خوراکی ها و میوه ها حساسیت به خرج داد. و اما موضوع اصلی مقاله، مصرف کیوی در بارداری ؛ کیوی در درجه بالایی از میوه جات قرار دارد که سرشار از ویتامین ها، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن و … است. این میوه از چربی کمی برخوردار است و مصرف آن در بارداری بسیار توصیه می‌شود. کیوی نباید سفت و کال باشد، برای مصرف از کیوی نرم و متوسط استفاده کنید. در ادامه در رابطه با فواید و ارزش غذایی کیوی توضیح داده ایم.

فواید مصرف کیوی در بارداری

کیوی در بارداری به دلیل ویتامین ها، مواد معدنی و مغذی باید مصرف شود. این میوه سرشار از پتاسیم و ویتامین C است که مصرف روزانه 1 عدد کیوی به اندازه کافی این ویتامین را به بدن شما منتقل می‌کند. برای کسب اطلاعات دقیق تر در زمینه فواید مصرف کیوی در بارداری در ادامه مقاله همراه ما باشید. فواید کیوی در بارداری به شرح زیر است.

1. پاکسازی سموم

یکی از مهم ترین و اصلی ترین فایده های مصرف کیوی در بارداری، پاکسازی سموم از بدن است. کیوی آنتی اکسیدان قوی است که بدن را تصفیه و از خون آلوده پاک می‌کند. به خاطر داشته باشید که خون پاک مادر باعث پاک ماندن خون نوزاد می‌شود.

2. تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف کیوی در بارداری باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این میوه باعث تکثیر سلول های سالم در بدن می‌شود و از تکثیر سلول های ناسالم جلوگیری می‌کند. با مصرف کیوی در بارداری و تقویت سیستم ایمنی کمتر بیمار می‌شوید.

3. افزایش مقاومت بدن

با افزایش سیستم ایمنی بدن مقاومت بدن نیز افزایش می‌یابد. با مصرف کیوی در دوران بارداری از خود در برابر بیماری ها و خطر ابتلا به سرطان سینه جلوگیری کنید.

4. کاهش بروز بیماری ریوی

اگر قبل از بارداری به ریه های شما به دلیل مصرف سیگار و … آسیب وارد شده باشد. مصرف کیوی در بارداری علاوه بر التیام ریه از بروز بیماری های ریوی مانند: آسم و برونشیت جلوگیری می‌کند و به رشد ریه کودک کمک می‌کند.

5. کاهش بروز افسردگی

کیوی میوه ای سرشار از سروتونین است. سروتونین نیز هورمونی سرشار از شادی و خوشحالی است. مادران باردار به دلیل استرس ها و تغییرات هورمونی بسیار احساساتی و غمگین می‌شوند. بنابراین با مصرف کیوی در بارداری به کاهش بروز افسردگی کمک کنید.

6. خاصیت سیر نگهدارنده

فیبر بالا در کیوی شما را برای مدت زیادی سیر نگه می‌دارد. این میوه هم از کالری کمی برخوردار است و هم از فیبر بالایی برخوردار است که باعث ایجاد سیری در بدن می‌شود. با مصرف کیوی در بارداری نگران افزایش وزن و چاقی نباشید.

7. سلامت نگهداشتن سیستم گوارش

کیوی سرشار از فیبر است که باعث عملکرد صحیح دستگاه گوارش و تسریع متابولیسم می‌شود. با مصرف کیوی در بارداری هضم غذاها را راحت تر کنید. مصرف کیوی‌در بارداری برای سوءهاضمه که مشکل اصلی مادران در بارداری است مفید واقع می‌شود.

8. سرشار از منیزیم و ویتامین C

منیزیم موجود در کیوی باعث برای رشد استخوان ها، سیستم عصبی و عضلانی مفید است. باعث کارکرد درست سیستم ها می‌شود. علاوه بر منیزیم، کیوی سرشار از ویتامین C است که حتی این ویتامین در کیوی 4 برابر بیشتر از مرکبات است. با مصرف کیوی در بارداری به رشد استخوان ها و کارکرد درست سیستم عصیبی و عضلانی کمک خواهید کرد.

9. محافظت از سلامت پوست

دوران بارداری سرشار از استرس و تغییرات هورمونی است. بروز این استرس ها و تغییرات هورمونی به مرور باعث آسیب به پوست خواهد شد که بسیار طبیعی است. با مصرف کیوی در دوران بارداری علاوه بر اینکه از پوست خود محافظت می‌کنید. از بروز لک بر پوست جلوگیری کرده اید. کیوی‌در بارداری هم پوست را بهبود می‌بخشد و هم از آن محافظت می‌کند.

10. مناسب برای مادران دیابتی

خانم های که دیابت دارند یا در مصرف قند محدودیت دارند، مصرف کیوی در بارداری برای مادران دیابتی بسیار مفید و خوب است. با مصرف کیوی‌در بارداری علاوه بر اینکه قند مصرف نکرده اید، قند بدن خود و جنین را تامین کرده اید. مصرف کیوی در بارداری ضرری به مادر و جنین وارد نمی‌کند.

ارزش غذایی کیوی | کیوی در بارداری

ویتامین C92.07
ویتامین AIU 62
کلسیم34 میلی گرم
سدیم3 میلی گرم
پتاسیم312 میلی گرم
آهن0.31 میلی گرم
فیبر3 گرم
چربی0.52 گرم
پروتئین0.14 گرم
کربوهیدرات14.66 گرم
کلسترول0

عوارض کیوی در بارداری

مصرف بیش از حد کیوی در بارداری باعث بروز عوارض می‌شود. در صورت مصرف بیش از حد ممکن است عوارض زیر را تجربه کنید. مصرف کیوی نارس اسیدی تر است و علائم زیر را تشدید می‌کند. در صورت مشاهده علائم زیر از مصرف کیوی در چند روز خودداری کنید.

  • درماتیت
  • اسهال
  • تهوع
  • آسم
  • بثورات پوستی
  • کهیر
  • حساسیت به لاتکس
  • زخم در دهان یا زبان

مقدار مصرف کیوی در بارداری

مقدار مصرف کیوی در بارداری روزی 2 عدد متوسط توصیه می‌شود. روش های مصرف کیوی‌در بارداری را در ادامه شرح داده ایم.

  • کیوی را خرد کنید و داخل سالاد یا ماست اضافه کنید.
  • به عنوان اسموتی استفاده کنید یا با میوه های اسموتی دیگر ترکیب کنید.
  • کیوی را مربا کنید.
  • پوره کیوی را با مرغ یا ماهی کبابی مخلوط کنید.
  • آب کیوی را در قالب های بستی ریخته و به شکل بستنی مصرف کنید.

کلام آخر

مصرف بیش از اندازه کیوی در بارداری عوارضی را به دنبال دارد که در مقاله توضیح داده ایم. اما به طور کل مصرف روزانه 2 عدد کیوی‌در بارداری بسیار مفید است. با رعایت نکات و کمک از متخصص تغذیه از بروز عوارض جلوگیری کنید. طبق برنامه های متخصص عمل کنید و در مصرف میوه‌جاتی که باعث حساسیت می‌شود از متخصص کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خوردن کیوی در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره بارداری از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: کیوی در بارداری | مضرات خوردن کیوی در بارداری

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : کیوی در بارداری , مضرات خوردن کیوی در بارداری, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 114 تاريخ : پنجشنبه 20 بهمن 1401 ساعت: 1:12

سه ماه سوم بارداری از هفته بیست و هشتم تا هفته چهلم‌بارداری را شامل می‌شود که طی آن با گذشت هر روز، جنین کامل‌تر می‌گردد و بیشتر از گذشته شبیه به نوزاد انسان است. وزن جنین طی ماه‌های پایانی به بیشترین حالت خود می‌رسد و جزئیات بدنش تکمیل می‌شود. جنین می‌تواند ببیند و بشنود، مغز رشد می‌کند، ریه و کلیه رشد می‌کند و در هفته سی و ششم سر درگیر (افتادن به ناحیه لگن) می‌شود. در صورتی که شما نیز در سه ماه آخر‌بارداری هستید. باید از علائم بدن خود و تغییرات جنین مطلع شوید و موارد هشدار دهنده را بشناسید تا با قرار گرفتن در شرایط مشابه سریعا به پزشک مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات کامل پیرامون هر هفته از سه ماه آخر بارداری،

منبع: سه ماه سوم بارداری

سه ماه سوم بارداری

از مهم‌ترین ماه‌هایی که مادر باردار طی می‌کند، سه ماه سوم بارداری است چراکه منتهی به زایمان می‌شود. بسیاری از بانوان باردار طی این سه ماه دچار استرس و تنش‌های روانی بسیاری همچون ترس از دست دادن فرزند و یا ترس از زایمان می‌‌شوند که بهتر است با به کارگیری تکنیک‌های آرام‌سازی بر آن‌ها غلبه کنند.‌

سه ماه سوم بارداری از هفته بیست‌وهشتم‌بارداری شروع می‌شود و تا هفته چهلم ادامه دارد. نزدیک شدن به هفته‌های پایانی‌بارداری سبب تشدید علائم مادر و همینطور کامل‌تر شدن اندام‌های جنین و افزایش وزن او می‌شود. اطلاع از وضعیت بدن مادر و تغییرات جنین طی این سه ماه، سبب می‌شود که مادر بتواند اقدامات موثری در جهت سلامتی خود و فرزندش انجام دهد.

هفته های سه ماه سوم بارداری

سه ماه سوم بارداری هفته به هفته سرشار از اهمیت است. مادران در هفته های آخر بارداری باید حواسشان کاملا جمع وضعیت جنین باشد و حرکات او را جدی بگیرند. در ادامه در رابطه با هفته های سه ماه سوم بارداری صحبت کرده ایم.

1. هفته بیست و هشتم بارداری

طی هفته بیست‌وهشتم علائم اولیه سه ماه سوم بارداری در مادر نمایان می‌شود. همینطور چشم‌های جنین به اندازه‌ای رشد پیدا می‌کنند که او قادر است نورهای اطراف خود را تشخیص دهد. در صورتی که جنین طی هفته بیست و هشتم بارداری به دنیا آید؛ شانس زنده ماندن بالایی دارد. چراکه ریه‌های او به اندازه کافی برای زندگی در خارج از رحم رشد کرده‌اند. هر چند تنفس بهتر نوزاد نیازمند رشد بیشتری در ریه‌ها است.

2. هفته بیست و نهم

در هفته بیست و نهم بارداری (سه ماه سوم بارداری) ماهیچه‌ها و شش‌های جنین کامل‌تر از گذشته می‌شوند. همینطور سر جنین نیز طی این هفته رشد بیشتری دارد و حالا میان سر و بدن او تناسب خوبی برقرار شده است.

3. هفته سی‌ام

با افزایش رشد جنین و رسیدن وزن او به بیش از یک کیلو و سیصد گرم، مادر طی هفته سی‌ام بارداری احساس خستگی بیشتری دارد و تغییرات هورمونی سبب نوسانات خلقی در او شده است.

جالب است بدانید طی این هفته فرزندتان قادر است صداهای مختلف را از یکدیگر تشخیص دهد؛ یعنی او می‌تواند صدای شما را از صدای پدرش تفکیک کند.

4. هفته سی و یکم

تحرک و فعالیت‌های جنین طی هفته سی و یکم بارداری بسیار بیشتر می‌شود؛ به طوری که مادر لگدهای محکم فرزندش را حتی شب‌ها در خواب نیز حس می‌کند. طی این هفته تمرکز جنین بر روی کامل کردن ریه‌های خود و همینطور جذب چربی برای افزایش وزن می‌باشد.

5. هفته سی و دوم

در هفته سی و هفتم بارداری، بزرگ شدن جنین باعث تحت فشار قرار گرفتن بیشتر معده می‌گردد، به همین دلیل ممکن است بانوان باردار از این هفته به بعد سوزش معده داشته باشند و یا به دلیل تحت فشار قرار گرفتن ریه‌ها احساس تنگی نفس کنند.

طی این هفته حواس پنجگانه جنین کامل شده است و این حواس در او به خوبی کار می‌کنند. ممکن است طی این هفته کمی سرعت افزایش وزن جنین کم‌تر از سابق شود.

6. هفته سی و سوم

در هفته سی و سوم بارداری مایع آمیونتیک اطراف جنین به بیشترین مقدار خود می‌رسد؛ به طوری که تا زمان زایمان در همین حد باقی می‌ماند.

7. هفته سی و چهارم

سیستم عصبی مرکزی و شش‌های جنین در هفته سی و چهارم بارداری رشد بیشتری می‌کند. همینطور مغز او نیز با سرعت بیشتری در حال تکامل است که همین موضوع سبب افزایش اندازه سر جنین نیز می‌گردد.

8. هفته سی و پنجم

وزن جنین در هفته سی و پنچ بارداری به بیش از دو کیلوگرم رسیده است و او نمی‌تواند به راحتی داخل رحم حرکت کند. بزرگ‌تر شدن او باعث می‌شود که حرکاتش از روی پوست شکم مادر دیده شود.

9. هفته سی و ششم

با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی بارداری جنین به قسمت پایین رحم حرکت می‌کند و همین موضوع باعث ایجاد درد در ناحیه لگن، زیرشکم و پاهای مادر می‌شود. البته لازم است اشاره کنیم که این حرکت جنین سبب کاهش فشار بر ریه‌ها و بهبود تنفس مادر نیز می‌گردد.

10. هفته سی و هفتم

انقباض‌های رحم از این هفته شروع می‌شوند و نشان دهنده نزدیک شدن به زمان زایمان است. همینطور ممکن است ترشحات واژن نیز به اندازه چشمگیری افزایش پیدا کند.

11. هفته سی و هشتم

بسیاری از مادران طی هفته سی و هشتم بارداری زایمان می‌کنند و این موضوع وابسته به علائم جسمی مادر شامل افزایش انقباض‌های رحمی به صورت دردناک، افزایش ترشحات واژن، پاره شدن کیسه‌ آب و … می‌باشد.

12. هفته سی و نهم

جنین در هفته سی‌ونهم‌بارداری کاملا رشد کرده است و جزئیات بدن او کامل شده است. هم جنین و هم مادر در این هفته آماده زایمان هستند. مادرانی که قرار است به روش سزارین فرزند خود را به دنیا آورند طی این هفته باید برای زایمان آماده شوند.

13. هفته چهلم

با اینکه طی این هفته اغلب مادران زایمان خود را انجام می‌دهند؛ اما با این وجود نیز ممکن است برخی دیگر علائم درد و زایمان را نداشته باشند. این موضوع نگران کننده نیست چراکه تولد نوزاد تا هفته چهل‌و‌دوم‌بارداری مشکلی ندارد.

وضعیت مادر در سه ماه سوم بارداری

طی سه ماه سوم بارداری مادر علائم جدیدی را تجربه می‌کند که با گذشت زمان تشدید پیدا می‌کنند و تا روز زایمان ادامه دارند.

  • تنگی نفس
  • سوزش معده
  • ورم کردن بدن به خصوص پاها
  • تکرر ادرار
  • یبوست
  • بواسیر و یا هموروئید
  • افزایش سایز سینه‌ها
  • ترشحات مایع زرد رنگ از سینه
  • انقباضات رحمی
  • ترک‌های پوستی و خارش پوست شکم
  • کاهش اشتها
  • مشکلات خواب
  • خستگی و بی‌حالی مفرط
  • کشش پوست مادر
  • افزایش دمای پوست
  • کاهش فشار خون
  • رویش مو روی بازو، صورت و پا
  • گرفتگی عضلات پا
  • کاهش میل جنسی
  • خشک شدن پوست
  • شروع آغوز
  • افزایش ترشح شدید واژن
  • آشکاری رنگدانه پوست

حرکات جنین در سه ماهه سوم بارداری

حرکات جنین طی هفته‌های 22 الی 36‌بارداری برای مادر قابل حس است اما به مرور و با بزرگ‌تر شدن جنین حرکات او نیز کمتر می‌شود. توصیه متخصصان این است که بانوان باردار با نزدیک شدن به سه ماه سوم بارداری توجه بیشتری به حرکات جنین خود داشته باشند و هر گونه فعالیت کم و یا زیاد او را به پزشک گزارش دهند.

چراکه کاهش تحرک بسیار طی سه ماه سوم بارداری، می‌تواند نشانه‌ای از اختلال در رشد و یا وزن‌گیری، اختلال در اکسیژن رسانی به جنین و یا کاهش مایع آمنیوتیک باشد.

علائم هشدار دهنده زایمان زودرس

از مهم‌ترین مراقبت‌های سه ماه سوم بارداری توجه به علائم و موارد هشدار دهنده زایمان زودرس می‌باشد. یکی از این علائم انقباض‌های رحم است که در صورت کوتاه بودن دوره آن و رفع با یک تغییر وضعیت مشکلی ندارد اما طولانی و دردناک بودن آن می‌تواند نشان دهنده زایمان زودرس باشد. در صورتی که انقباض‌های رحمی را همراه با موارد زیر تجربه می‌کنید؛ برای جلوگیری از زایمان زودرس به پزشک مراجعه نمایید.

  • انقباضات رحمی دردناک طولانی با فاصله‌های زمانی کم از یکدیگر
  • خونریزی واژن و یا لکه بینی با ترشحات حاوی خون
  • ترشحات بسیار رقیق واژن ناشی از پاره شدن کیسه‌ی آب
  • درد در ناحیه شکم مشابه با دردهای دوران قاعدگی
  • احساس درد و فشار زیاد در قسمت لگن

خونریزی شدید در سه ماهه سوم بارداری

خونریزی در سه ماه سوم بارداری نشان دهنده یک وضعیت خطرناک در سلامتی مادر و یا جنین است که توصیه می‌شود در چنین شرایطی برای جلوگیری از خطرات احتمالی به پزشک مراجعه گردد. از علت‌های خونریزی در سه ماه سوم‌بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با دوران بارداری کلیک کنید.

  • سقط جنین
  • پایین بودن جفت
  • التهاب یا رشد رحم
  • قطع ناگهانی جفت

تغذیه مناسب در سه ماهه آخر بارداری

از پراهمیت‌ترین موارد در سه ماه سوم بارداری، تغذیه مادر است. استفاده از یک رژیم غذایی سالم که حاوی انواع ویتامین‌های لازم باشد برای سلامتی مادر و جنین حیاتی است. در واقع بانوان‌باردار باید روزانه 450 کیلوکالری بیشتر از کالری مورد نیاز بدنشان مصرف کنند. در ادامه به مهم‌ترین مواردی که مادر برای تامین نیازهای جنین باید در رژیم غذایی خود استفاده کند اشاره کرده‌ایم :

  • منابع حاوی کلسیم شامل پنیر و کلم بروکلی: جهت رشد و استحکام استخوان‌های جنین
  • اسید داکوزاکسانوئیک: مورد نیاز برای رشد مغز و شبکیه جنین
  • ویتامین D: بهبود جذب کلسیم در استخوان‌ها
  • منابع حاوی پروتئین مانند تخم مرغ، شیر و ماست: جهت حفظ بافت‌های مادر و جنین
  • مصرف مواد غذایی سرشار از آهن مانند گوشت قرمر و لوبیا

آزمایشات سه ماه سوم بارداری

در سه ماه سوم‌بارداری پزشکان از مادر و جنین آزمایشاتی می‌گیرد که برای زایمان آمادگی داشته باشند. در ادامه به آزمایشات سه ماه سوم بارداری اشاره کرده ایم.

  1. آزمایش ادرار برای بررسی عفونت و پروتئین
  2. آزمایش خون هموگلوبین
  3. سونوگرافی جنین، مایع آمونیتیک، رشد جنین و اندام ها
  4. شمارش ضربان قلب جنین و عملکردهای حیاتی در بارداری
  5. سوآپ واژینال و مقعد
  6. آزمایش RH برای تعیین RH خون مادر

مراقبت های مادر در سه ماه سوم بارداری

در طول‌بارداری باید تغذیه مناسب و سالمی داشته باشید. بایدد مطمئن باشید که رژیم غذایی متنوعی دارید و از میوه جات و سبزیجات فراوانی استفاده می‌کنید. مصرف پروتئین، آب فراوان، آهن و کلسیم را فراموش نکنید. در سه ماه سوم بارداری افزایش وزن چشم گیری حدود 11 تا 16 کیلو خواهید داشت. در سه ماه سوم‌بارداری فعال بمانید و ورزش های بارداری برای زایمان را انجام دهید. سعی کنید در سه ماه سوم بارداری بیمارستان مورد نظر برای زایمان را نوبت بگیرید و کارهای زایمان را انجام دهید تا با مشکل روبرو نشوید.

در سه ماه سوم بارداری ویزیت ها را فراموش نکنید در این هفته ها پزشک موارد زیر را بررسی می‌کند.

  • ضربان قلب جنین
  • آزمایش ادرار
  • فشار خون بالا
  • وزن مادر
  • علائم ناراحتی
  • رشد و تکامل جنین

کلام آخر

در سه ماه سوم بارداری اکثر مادران نگرانی و استرس زایمان را دارند. اضطراب ها در نهایت موجب بروز افسردگی می‌شود و شما را از تغذیه و مراقبت های روزانه دور می‌کند. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سه ماه سوم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: سه ماه سوم بارداری

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : سه ماه سوم بارداری, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 88 تاريخ : پنجشنبه 20 بهمن 1401 ساعت: 1:11

کودک با مادر شاغل موضوع مهمی است که هر والدی باید به آن توجه نماید. داشتن کودک برای مادر های شاغل و جدایی از او بعد از مرخصی‌های زایمان و یا تعطیلات در اغلب موارد با چالش‌‌های زیادی همراه است. هر خانم شاغلی علاوه بر تمایلاتش در داشتن فرزند و تجربه حس مادری، برای بالا بردن درآمد و جایگاه شغلی خود نیاز میل زیادی دارد و شاید سال‌ها برای رسیدن به این اهداف تلاش کرده باشد.

اما گاه برخی خانم‌ها به خاطر وظایف مادری، خواسته یا ناخواسته از آرزوها یا شغل‌شان برای همیشه دست می‌کشند. در حالی که اگر درباره نیازهای فرزندتان و چگونگی مدیریت نیازهای او اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید مساله جدایی کودک از مادر شاغل را به سادگی حل نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کودکان مشاوره کودک دریافت نمایید.

منبع: کودک با مادر شاغل | مزایا و معایب مادران شاغل

کودک با مادر شاغل

کودک و مادر شاغل با دغدغه ها بیشماری به دلیل شاغل بودن مادر روبرو هستند. بخش بزرگی از جامعه امروزی به این موضوع می‌اندیشند که مادران شاغل توانایی تربیت فرزند ندارند. مادر خوب مادری است که از شغلش به خاطر فرزندش بزند و فرزند با تربیت درست مادر خانه دار داشته است. مادران شاغل زمانی که روزانه زمانی را صرف بازی و تربیت کودک کنند با مشکلات جدی روبرو نخواهند شد.

اصولا کودکانی که در مادر شاغل دارند نیازهایشان راحت تر بر طرف می‌شود و با کمبود مادیات کمتری روبرو هستند. مادران شاغل با مدیریت و نحوه تربیت درست به کمک روانشناس و استفاده از یک راهبرد تربیتی توانایی تربیت کودک با شرابط عالی دارند. شاغل بودن مادر زمانی در تربیت کودک ضرر رسان است که تمام وقت را صرف کار کند و برای فرزند خود زمانی را خالی نکند.

مشکلات کودک با مادران شاغل

برای هر مادری سخت است که بخواهد مراقبت از نوزاد یا کودک خود را به کس دیگری بسپارد، مخصوصا زمانی که پدربزرگ یا مادر بزرگ‌های کودک قادر به نگهداری از او نباشند. برای آشنایی بیشتر با دغدغه های مادران شاغل کلیک کنید. در ادامه در رابطه با مشکلات کودک با مادر شاغل توضیح داده‌ایم.

1. افزایش دغدغه ها

اولین مشکل کودک با مادر شاغل ، افزایش دغدغه ها است. مادران شاغل در مقایسه با مادرانی که تمام وقت خود را در خانه و در کنار کودک خویش می گذرانند، دغدغه ها و استرس های بیشتری تجربه می‌کنند. در دوران بارداری و قبل از زایمان به نظر ساده می‌رسید که نوزاد خود را به مراقب و پرستار بسپارید و با خیال راحت به سر کار بروید؛ اما با تولد نوزاد و تجربه حس مادری، شرایط کاملا تغییر خواهد کرد.

اینکه در غیاب شما، چه برخوردی با او صورت می‌گیرد و اینکه کودک از نبود مادر دچار اضطراب و ناراحتی می‌شود، مهم‌ترین دغدغه‌هایی پیش رو مادران شاغل می‌باشد. این درحالی است که درگیری‌های بین زن و شوهر بر سر نگهداری نوزاد و تداوم شاغل بودن مادر دغدغه دیگری است که در زندگی زنان شاغل وجود دارد.

2. دو راهی انتخاب

دو راهی انتخاب یکی از مشکلات کودک با مادر شاغل است. سال‌ها درس خواندن، استرس‌های شدید در زمان پیدا کردن شغل مناسب و در نتیجه مشغول شدن در شغل دلخواه، موضوعات ساده‌ای نیستند که بتوان به سادگی از کنار آن‌ها رد شد. مادران شاغل به کار کردن در بیرون از منزل عادت کرده‌اند و برایشان بسیار سخت خواهد بود که در منزل و به عنوان یک خانم خانه‌دار وقت خود را سپری کنند.

تولد نوزاد و نیازمندی به مراقبت‌های مادر، خانم‌های شاغل را بر سر دو راهی قرار می‌دهد. از یک طرف به نوزاد خود احساس مادری دارد و می‌خواهد به مراقبت از او بپردازد و از طرف دیگر نمی‌خواهد شغل دلخواه و استقلال مالی خود را از دست بدهد. احساس گناه و تعارض حتی می‌تواند سلامت روان مادران شاغل را تحت تاثیر قرار بدهد. به همین دلیل بهتر است از مشاور خانواده کمک بگیرید و با آگاهی بیشتری از تصمیم‌گیری‌های عجولانه و احساسی بپرهیزید.

رفتار مناسب مادر با کودک در روزهای اول شروع کار

کودک با مادر شاغل اگر بر اساس رفتارهای مناسب عمل کنند با چالش های کمتری روبرو خواهند شد. در اولین روزهای جدایی بسیار مهم است که به یک‌باره کودک را به مدت طولانی از خود دور نسازید. زیرا دچار اضطراب بسیار شدید و یا به اصطلاح اضطراب جدایی خواهد شد. اضطراب جدایی که واکنش هیجانی و عاطفی است که به هنگام جدایی از والدین به ویژه جدایی از مادر در کودک ایجاد می‌شود و او را دچار ناامنی روانی می‌کند.

وقتی به خانه بر می‌گردید بهتر است وقت زیادی را به کودک خود اختصاص بدهید و به بازی با او بپردازید. در آغوش گرفتن کودک باعث می‌شود که او نسبت به حضور یافتن شما اطمینان کسب کند و با خیال راحت بوی شما را استشمام نماید.

مزایای کودک با مادر شاغل

شاغل بودن مادر می‌تواند همان اندازه که معایت و پیامد دارد، مزایا نیز داشته باشد. در ادامه در رابطه به مزایای کودک با مادر شاغل اشاره کرده ایم.

  • استقلال مالی مادر
  • تعامل بیشتر پدر با فرزندان
  • عزت نفس بالای مادر
  • روحیه بهتر مادر
  • وضعیت اقتصادی بهتر خانواده
  • رفع نیازمندی های راحت تر کودک

پیامدهای روانی جدایی کودک از مادر شاغل

کودکان به خصوص در اوایل نوزادی و نوپایی خود به محبت مادری بسیار نیازمند هستند تا جایی که رشد جسمی و روانی آن‌ها در گرو حمایت عاطفی والدین به ویژه مادران است. اگر کودک به اندازه کافی از عاطفه مادری بهره‌مند نگردد و نیازهای عاطفی اش تامین نگردد از لحاظ روانی دچار آسیب‌های بسیار شدیدی خواهد شد. کمبود محبت در وجود کودک به صورت یک عقده روانی درخواهد آمد و مشکلات هیجانی شدیدی را برای کودک به همراه خواهد داشت. کودکانی که به اندازه کافی از محبت مادر برخوردار نباشند حالت‌های پرخاشگرانه خواهند داشت و به سرعت عصبانی می‌گردند.

  • استرس بالای مادر
  • وقت ناکافی برای تربیت فرزند
  • احساس گناه در مادر
  • اختصاص دادن وقت کم به فرزند
  • دو تربیتی شدن کودک
  • موفقیت کمتر کودک در تحصیلات

کلام آخر

همیشه این موضوع را به یاد داشته باشید که کودک شما تا 2 سالگی نیاز به نظارت مستقیم شما دارد. خواهشمندیم از مادران شاغل که تا 2 سالگی کودک دورکاری کنند و اضطراب جدایی را به کودکان خود وارد نکنند. برای مدیریت بهتر شرایط کاری و تربیتی از روانشناس کمک بگیرید. کودک با مادر شاغل برای ارتباط بهتر نیاز به نظارت مشاورین دارند. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک با مادر شاغل می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

بهترین سن کودک برای شاغل شدن مادر چه زمانی است؟

با توجه به اینکه سبک دلبستگی ایمن و یا ناایمن در دو سال اول زندگی کودک شکل می‌گیرد، بهتر است بیش از هر زمان دیگری در این دوران، ارتباطات فیزیکی بین مادر و کودک برقرار شود. شنیدن صدای مادر و استشمام بوی تن او نیازهایی اساسی کودک است که به ویژه در سال اول زندگی باید تامین گردد.

آیا جدایی از مادر برای کودکان پیش دبستانی به اندازه کودکان نوپا مخرب و آسیب زا است؟

در دوران دبستان، اوضاع کمی بهتر خواهد بود و جدایی از مادر به اندازه دوران نوپایی آسیب‌زا نخواهد بود. البته این موضوع بستگی به مدیریت مادران شاغل دارد. اینکه آن‌ها بتوانند انرژی خود را در منزل و در محل کار تقسیم کنند و وقت بیشتری برای کودک خود اختصاص دهند، اقدام بسیار مهمی است که می‌تواند خلا عاطفی کودکان دبستانی را تا حد زیادی جبران نماید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: کودک با مادر شاغل | مزایا و معایب مادران شاغل

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : کودک با مادر شاغل , مزایا و معایب مادران شاغل, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 108 تاريخ : سه شنبه 18 بهمن 1401 ساعت: 3:11

بی قراری کودک در 3ماه اول تولد امری طبیعی است که در اکثر کودکان اتفاق می‌افتد. معمولا گریه های بیش از حدرا به گریه‌های بالای 3 ساعت می‌گویند. بی قراری کودک به عوامل مختلفی مانند تشنگی، گرسنگی، خستگی، ترس و … بستگی دارد. برای آرام کردن کودک ابتدا باید علت بی قراری و گریه او را بدانید و سپس به دنبال راهکاری برای رفع گریه باشید. والدینی که قبلا تجربه فرزند پروری نداشته اند معمولا با بی قراری کودک می‌ترسند و هول می‌کنند. اما زمانی که با انواع گریه های کودک آشنا شوید به راحتی می‌توانید علت را تشخیص دهید و راهکار مناسب را بکار گیرید.

منبع: بی قراری کودک | علت و درمان بی قراری کودک

بی قراری کودک

بی قراری کودک همیشه باعث کلافگی پدر و مادرها می شود، مخصوصا کسانی که تجربه اولین بچه شان است. گاهی آرام سازی کودک به قدری سخت و طاقت فرسا می‌شود که والدین دیگر توانایی برای آرام کردن کودک ندارند. بی قراری‌کودک همیشه نشان از خواسته یا درخواست است. کودکان به دلیل گرسنگی، تشنگی، خرابکاری پوشک، کولیک و خستگی بی قراری می‌کنند. برای اینکه کودک خود را آرام کنید باید دلیل بی قراری کودک را بدانید و طبق نیازهایش به او پاسخ دهید.

معمولا کودکان شب ها و در مهمانی ها دچار اضطراب و سردرگمی می‌شوند. اما این موضوع را به خاطر داشته باشید که بی قراری کودک در 3 ماه اول بسیار طبیعی است. در ادامه در رابطه با علت بی قراری کودک و روش های آرام سازی او توضیح داده ایم.

علت بی قراری کودک

همیشه اولین تجربه والدین در تشخیص علت بی قراری کودک با مشکلاتی روبرو خواهد شد. با گذشت زمان و کسب تجربه های جدید در فرزند پروری به علت بی قراری‌کودک راحت تر پی خواهید برد. در ادامه در رابطه با علت بی قراری کودک اشاره کرده‌ایم.

1. گرسنگی

اولین علت بی قراری کودک گرسنگی است. ابتدا گرسنگی کودک را وارسی کنید و سپس به او شیر بدهید. حتما به جدول های غذایی توجه کنید. تا زمانی که توصیه شده از شیر خود به کودک بدهید. و در زمان مناسب از مکمل های غذایی برای سیر کردن او استفاده کنید. شیر مادر سرشار از ویتامین ها و مواد غنی برای رشد کودک است که مصرف آن واجب و ضروری می‌باشد.

2. تشنگی

دومین علت بی قراری کودک، تشنگی است. برخی از ماردان معمولا توجهی به تشنگی کودک نمی‌کنند اما کودکان نیز مانند همه بزرگسالان تشنه می‌شوند و برای تشنگی بی‌قراری می‌کنند. آب لازمه بدن انسان است. بنابراین از کودکان دریغ نکنید و طبق تشخیص پزشک، به کودک مقدار آب لازم بدنش را برسانید.

3. خرابکاری در پوشک | بی قراری کودک

سومین عامل بی قراری کودک کثیف کردن پوشک است. برخی از کودکان پوست حساس تری نسبت به بقیه دارند و با کوچکترین مقدار مدفوع به سوزش و خارش می‌افتند. کثیفی و سوزش پوست در آدمیزاد عذاب آور است چه بسا کودک بیشتر اذیت می‌شود.

4. سرمای بدن کودک

یکی از عوامل بی قراری کودک، سرما است. معمولا دمای بدن‌کودک از چشم والدین دور می‌ماند و کودک برای فهماندن سرمای بدنش شروع به بی‌قراری می‌کند. دمای بدن کودک را چک کنید و لباس گرم به تنش کنید. احتمالا بی‌قراری کودک و گریه او بند می‌آید. اما سعی کنید لباس اندازه و مناسب تن کودک کنید تا با شدت گرما کلافه نشود.

5. گرمای کودک

پنجمین عامل بی قراری کودک گرما است. برخی از والدین برای اینکه کودکشان سرما نخورد به قدری لباس زیاد و گرم تن او می‌کنند که باعث تب و کلافگی کودک می‌شود. همیشه سعی کنید از لباس های مناسب فصل بر تن کودک کنید و بدن او را به فصل های مختلف عادت دهید.

6. بیماری

یکی از عوامل بی قراری کودک بیماری است. گاهی عفونت یا بیماری داخل بدن کودک وجود دارد که والدین از آن بی خبرند. کودکان زبان بیان درد را ندارند. بهتر است بابت بی قراری کودک به پزشک مراجعه کنید و به بررسی عوامل درونی بدن او بپردازید.

7. خستگی کودک

در مواردی که کودک در مراسمات بوده یا دست به دست افراد در حال بازی است خسته می‌شود. خستگی یکی از عوامل بی قراری کودک است. زمانی که طولانی مدت در مکانی‌قرار گرفته‌اید و کودک دائم در حال بیداری است باید به استراحت بپزدازد. برای آرامش و استراحت کودک یا موقعیت را ترک کنید یا به دنبال محل آرامی برای استراحت و خواباندن کودک پیدا کنید.

8. نیاز به بغل والدین | بی قراری کودک

یکی از نیازهای کودکان بغل والدین است. بی قراری کودک گاهی نشان از نیاز به بغل خانواده است. زمانی که طولانی مدت او را بغل نمی‌کنید بی قراری بیشتری از خود نشان می‌دهد. معمولا کودکان به بغل والدین علاقه دارند و حس آرامشی از پدر و مادر خود می‌گیرند. اما این موضوع به خصوصیات اخلاقی کودکان نیز باز می‌گردد. برخی کودکان طبق خصوصیات اخلاقی شان بیشتر نیاز به توجه والدین دارند.

9. کولیک

گاهی کودکان به دلیل دردهای ناشی از کولیک بی قراری می‌کنند. کولیک به معنای دردی است که دلیل مشخصی مانند گشنگی یا تشنگی ندارد. کودک در این دوران صورتش به سرخی می‌رود و شکمش متورم و سفت می‌شود. یکی از دلایل بی قراری کودک را می‌توان کولیک نامید که نشان از تحمل درد نامشخص است.

10. بی خوابی کودک

بی خوابی همه افراد اعم از بزرگ و کوچک را کلافه می‌کند. علت بی قراری کودک را می‌توان بی خوابی به شمار آورد. زمانی که در مکان پر جمعیت قرار دارید و از ساعت خواب‌کودک‌گذشته است، شک نکنید که کودک خسته، کلافه و بی خواب می‌شود. بالاخره با استفاده از راهی مانند گریه و بی قراری باید به شما بی خوابی اش را بفهماند. به ساعت خواب کودک اهمیت دهید و برای خواب او ارزش قائل شوید. خواب ناکافی در کودکان به تدریج باعث بروز اختلالات خواب می‌شود.

راه های پایان دادن به بی قراری کودک

بی قراری کودک علل مختلفی دارد که اشاره کرده ایم. اما مهم ترین قسمت، آرام سازی کودک است. زمانی که کودکان به دلایل مختلفی بی قراری می‌کنند، تازه والدان نحوه آرام سازی را بلد نیستند. در ادامه راهکارهایی برای آرام سازی بی قراری‌کودک ارائه داده‌ایم که بسیار کارآمد است.

1. کودک را در آغوش بگیرید

یکی از روش های آرام سازی کودک، در آغوش گرفتن اوست. همه کودکان تقریبا علاقه شدیدی به بغل گرفته‌شدن نشان می‌دهند. نوزادان زمانی که در رحم مادر قرار داشتند در مکانی تنگ و حالت جمع قرار گرفته بودند. اکنون با قنداق کردن و بغل کردن نوزاد می‌توانید به او کمک کنید تا کمتر بی قراری کند.

2. پخش ریتم آرام

نوزادان 9 ماه به شنیدن صدای قلب مادر عادت کرده اند. پس از تولد نیز علاقه دارند تا صدای قلب مادر را احساس کنند. تماس بدنی کودک و مادر بسیار به بی قراری کودک کمک می‌کند. یا از موزیک ریتمیک استفاده کنید. پخش صدای آب، آهنگ بسیار ملایم، صدای هود، صدای سشوار و زمزمه لالایی بی قراری او را کاهش می‌دهد.

3. ماساژ برای آرام سازی بی قراری کودک

ماساژ کودک به قدری او را آرام می‌کند که تمام دردهایش را فراموش می‌کند. کودک را به شکم بخوابانید و پشت او را ماساژ دهید. دوباره کودک را به کمر بخوابانید و شکم او را ماساژ دهید. این کار باعث رفع نفخ معده در کودک می‌شود. با ماساژ بی قراری کودک را کاهش می‌دهید.

4. تکان دادن کودک

استفاده از گهواره یا تکان دادن کودک در آرام سازی بی قراری کودک کمک کننده است. احتمالا کودکانی را دیده اید زمانی که در ماشین قرار می‌گیرند و تکان می‌خورند به خواب عمیق فرو می‌روند. کودکان با تکان تکان خوردن به آرامش می‌رسند و بی قراریشان کاهش می‌یابد.

5. کمک به مکیدن برای آرام سازی بی قراری کودک

مکیدن یکی از بهترین راه ها برای کاهش بی قراری کودک است. به کودک کمک کنید تا با استفاده از مکیدن پستونک یا سینه مادر به آرامش برسد. مکیدن به کاهش ضربان قلب تند کودک و آرامش او کمک می‌کند.

6. لباس گرم بپوشانید

نوزادن قبل از تولد در بدن مادر قرار داشته اند و در محیطی گرم رشد کرده اند. زمانی که بی‌قراری کودک با روش های مختلف بر طرف نشد به او لباس گرم بپوشاندید تا احساس گرمای داخل بدن مادر را دریافت کند. به همین دلیل با پوشاندن لباس گرم، به بی قراری کودک کمک خواهید کرد.

7. به متخصص مراجعه کنید

گاهی بی قراری کودک با رفع نیازهایش بر طرف نمی‌شود. شاید بیماری ها و عفونت هایی در بدن کودک وجود داشته باشد که با روش های خانگی رفع نشود. اگر کودک با مراحل بالا آرام نشد تب او را چک کنید. تب بالای 38 درجه خطرناک است و باید به متخصص مراجعه کرد.

کلام آخر

بی قراری کودک به دلایل مختلفی بستگی دارد. اما تشخیص و استفاده از روش کارآمد قسمت اصلی است. بی‌قراری‌کودکان تا قبل از 2 سالگی طبیعی است و جای نگرانی ندارد. مادران و پدران نقش مهمی در آرام سازی کودک دارند و باید از روش های مهار گریه کودک آگاه باشند. برای کسب اطلاعات می‌توانید از روانشناس و مشاورین کودک استفاده کنید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی قراری کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: بی قراری کودک | علت و درمان بی قراری کودک

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : بی قراری کودک , علت و درمان بی قراری کودک, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 105 تاريخ : سه شنبه 18 بهمن 1401 ساعت: 3:11